پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

5 روش بالا بردن انگیزه ورزشی

انگیزش در ورزش

برای انجام هر کاری به غیر از نیروی بدنی، به یک نیروی محرک روانی نیاز است که از آن به عنوان انگیزه یاد می‌شود. ورزش کردن یکی از فعالیت‌هایی است که رابطه مستقیمی با انگیزه دارد و افراد برای تداوم در ورزش نیاز به انگیزه دارند. بدون شک با افراد زیادی در طول زندگی روبرو شده‌اید که قصد دارند از شنبه ورزش کردن را شروع کنند اما هیچ زمانی شنبه مورد نظر فرا نمی‌رسد. یکی از دلایل اصلی این اتفاق به احتمال زیاد عدم انگیزه و اشتیاق کافی برای ورزش کردن در افراد است. انگیزش در ورزش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورتی که به خوبی به وجود آید می‌تواند استمرار در ورزش کردن را به دنبال داشته باشد.

با فروشگاه آنلاین خرید لباس ورزشی مل اند موژ همراه باشید.

 

منظور از انگیزش در ورزش چیست؟

انگیزه یک نیروی محرک روانی است که دلیل و نیروی لازم برای انجام یک کار است. انگیزش به فرایندی گفته می‌شود که باعث به وجود آمدن انگیزه در افراد می‌شود. انگیزش در ورزش فرایندی است که اشتیاق و انگیزه ورزش کردن و ادامه دادن آن را در افراد به وجود می‌آورد و شرایطی را فراهم می‌کند که فرد بتواند به اهداف خود از ورزش کردن دست پیدا کند.

انگیزش در ورزش
اهمیت ایجاد انگیزش در ورزش

نقش انگیزش در ورزش

برنامه‌ریزی کردن برای انجام دادن هر کاری از جمله ورزش کردن کاری ساده‌‌ای به حساب می‌آید به طوری که همه افراد می‌توانند هر لحظه یا هر ساعت برای انجام دادن آن برنامه‌ریزی کنند. اما آنچه که از برنامه‌ریزی اهمیت بیشتری دارد میزان پایبندی افراد به برنامه تدوین شده است. در بسیاری از افرد شور و شوق اولیه که در زمان شروع ورزش وجود داشت از بین می‌رود و تنها عاملی که می‌تواند در این حالت روحی محرکی برای ادامه راه باشد، انگیزه است.

انگیزش در ورزش باعث به وجود آمدن انگیزه در افراد شده و به اهداف آن‌ها جان و روح تازه می‌بخشد و با در اختیار قرار دادن نیروی محرکه درونی، مسیر را برای افراد مشخص می‌کند تا راه را ادامه دهد. اما با این حال باز هم در شرایطی انگیزه افراد را رها کرده و فرد نیروی محرکه لازم برای ادامه مسیر را از دست می‌دهد. اینجاست که انگیزش در ورزش و ایجاد انگیزه در فرد می‌تواند نیروی لازم برای ادامه مسیر را به وجود آورد.

بیشتر بخوانیدبهترین اپلیکیشن های ورزشی برای ورزش در خانه

انواع انگیزش در ورزش

همانطور که گفته شد انگیزه دلیل و نیروی انجام یک کار است و به فرایندی که باعث به وجود آمدن انگیزه در افراد می‌شود، انگیزش گفته می‌شود. فرایند انگیزش در ورزش می‌تواند به دو صورت درونی و بیرونی انجام شود. انگیزش درونی از طریق خود فرد ایجاد می‌شود در حالی که انگیزش بیرونی یک عامل محرک خارجی دارد که فرد را به سمت ورزش کردن سوق می‌دهد.

انگیزه بیرونی در افراد به دلایل مختلف می‌تواند ایجاد شود. به عنوان مثال ممکن است در اثر ترس از چیزی فرد انگیزه پیدا کند یا فرد به دلیل شوق رسیدن به یک جایگاه و مقام انگیزه پیدا کند که کاری را مانند ورزش کردن انجام داده و به صورت مستمر ادامه دهد. بر این اساس عاملی که انگیزه ورزش کردن را در افراد مختلف به وجود می‌آورد، انگیزش در ورزش نام دارد که به روش‌های مختلفی می‌توان آن را در خود تقویت کرد.

 

روش‌های بالا بردن انگیزه در ورزش

روش‌های مختلفی برای ایجاد انگیزش در ورزش وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان انگیزه کافی برای ورزش کردن را در خود به وجود آورد. در ادامه با چند نمونه از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

 

  1. تعیین هدف و مقصد نهایی

اگر افراد برای ورزش کردن خود دلیل و هدف مشخصی تعیین کنند، با فکر کردن به این اهداف به صورت ناخودآگاه انگیزه پیدا می‌کنند. هدف‌های مختلفی مانند لاغر شدن، ارتقاء سطح سلامتی، افزایش انرژی بدن و غیره وجود دارد که می‌توان به عنوان هدفی برای ورزش کردن انتخاب کرد.

لذت و رنج دو خصلتی هستند که برای ایجاد انگیزه ضروری و لازم محسوب می‌شوند و حداقل یکی از آن‌ها باید وجود داشته باشد. در مورد ورزش کردن یک نفر برای بالا بردن سطح سلامت بدن خود ورزش می‌کند (لذت) و فرد دیگری برای تناسب اندام و جلوگیری از چاق شدن (رنج) ورزش کردن را انتخاب می‌کند. بنابراین یکی از الزامات انگیزش در ورزش این است که افراد هدف و برهان خود از ورزش کردن را انتخاب کنند و مدام به آن فکر کنند.

 

  1. آماده نگه داشتن وسایل ورزشی

ورزش کردن یکی از کارهایی است که به یک سری وسایل و تجهیزات ورزشی نیاز دارد. زمانی که افراد وسایل و تجهیزات ورزش کردن خود را مانند کفش ورزشی و لباس ورزشی و سایر وسایل را همواره آماده و در مقابل چشمان خود نگه دارد و مداوم آن‌ها را ببیند، ذهن خود را تشویق می‌کند که به خواسته فرد تن داده و انگیزه لازم برای ورزش کردن را در فرد بوجود آورد. آنگاه است که ورزش کردن به یک اولویت در ذهن و مغز فرد تبدیل می‌شود.

در واقع هر چیزی که در مقابل دیدگان افراد قرار دارد، امکان فراموش کردن یا تعویق انداختن انجام آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. زیرا این شرایط مانند این است که یک فایل باز در ذهن و مغر فرد وجود دارد که مغز نهایت تلاش خود را می‌کند تا آن را بسته و به انجام سایر فعالیت‌ها بپردازد.

 

  1. انتخاب ورزش مورد علاقه

یکی از عواملی که باعث ایجاد انگیزه در افراد برای انجام دادن کاری می‌شود، این است که آن کار مورد علاقه فرد باشد. این موضوع در مورد ورزش کردن نیز صدق می‌کند و در صورتی که فرد ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کند از آن لذت برده و انگیزه زیادی برای انجام و ادامه دادن آن دارد.

پس اولین کار در فرایند انگیزش در ورزش این است که فرد رشته ورزشی مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به انجام دادن آن بپردازد. در صورتی که افراد این روش را در پیش گرفته و عملی کنند بدون شک برای ورزش کردن انگیزه پیدا کرده و به نتیجه دلخواه خواهند رسید. بدون شک علاقه ورزشی در هر فردی متفاوت است و افراد باید ورزشی را انتخاب کنند که با انجام دادن آن حس رضایت و لذت به آن‌ها دست می‌دهد.

انگیزش در ورزش
روش‌ها و مهارت‌های انگیزش در ورزش
  1. تفریح کردن به جای تمرین کردن

یکی از روش‌های ایجاد انگیزش در ورزش این است که افراد دید خود را نسبت به ورزش کردن تغییر دهند و به ورزش کردن به عنوان یک کار طاقت‌فرسا نگاه نکنند. بهترین راه برای ایجاد انگیزه در افراد برای ورزش کردن این است که افراد به ورزش کردن به دید یک تفریح نگاه کرده و از انجام دادن آن لذت ببرند. افراد باید برای ورزش کردن انرژی بالایی به خود تزریق کرده و به ذهن و فکر خود القا کنند که ورزش یک تفریح جذاب است که از انجام دادن آن نهایت لذت را می‌برند.

 

  1. ورزش کردن همراه با دوستان

ورزش کردن به صورت گروهی همراه با دوستان یکی از راه‌های ایجاد انگیزش در ورزش است. اگر می‌خواهید انگیزه خود را برای ورزش کردن بالا ببرید یکی از بهترین روش‌ها این است که چند نفر از دوستان خود را از همراهی و در کنار آن‌ها بودن لذت می‌برید انتخاب کرده و برای ورزش کردن با خود همراه کنید. این کار باعث می‌شود که فضای رقابتی ایجاد شود و انگیزه افراد برای ورزش کردن بالا رود.

ورزش کردن به صورت گروهی و همراه با دوستان باعث می‌شود که همه افراد انگیزه لازم برای ورزش کردن و ادامه آن را پیدا کرده و از تنبلی و اهمال‌کاری دوری کنند. همچنین ورزش کردن به صورت گروهی باعث می‌شود که افراد حاضر در گروه بعد از مدتی پیشرفت قابل توجهی در ورزش داشته باشند.

بیشتر بخوانیدنکاتی ساده برای پایبندی به برنامه ریزی ورزشی خود

 

جمع‌بندی

انگیزه یک عامل روانی و نیروی محرک لازم برای انجام هر کاری است. در صورتی که انگیزه در افراد وجود نداشته باشد، آن‌ها قادر به شروع یک کار یا فعالیت نبوده و در صورت شروع کردن نیز ممکن است قادر به ادامه دادن آن تا زمان دستیابی به نتیجه مطلوب نباشند. یکی از فعالیت‌هایی که به میزان قابل توجهی به انگیزه وابسته است، ورزش کردن است. در واقع افراد برای اینکه ورزش کردن را ادامه دهند به انگیزه نیاز دارند. روش‌های مختلفی برای ایجاد انگیزش در ورزش وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان انگیزه لازم برای ورزش کردن را به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه