پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

آیا لباس نایلونی برای ورزش مناسب است؟

لباس نایلونی برای ورزش

یکی از راه‌های کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام ورزش کردن است. در زمان ورزش و افزایش تحرک بدنی، میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن افزایش پیدا کرده و بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، چربی‌های ذخیره شده در بدن را می‌سوزاند. برخی از افراد برای سریع‌تر کردن روند سوختن چربی‌های بدن از لباس نایلونی برای ورزش استفاده می‌کنند تا با افزایش میزان تعریق خود بتوانند در مدت زمان کمتری به وزن ایده‌آل دست پیدا کنند. آیا استفاده از این نوع لباس‌ها در هنگام انجام ورزش و تمرینات بدنی مفید بوده و به بالا رفتن سرعت کاهش وزن کمک می‌کند؟‌

با فروشگاه آنلاین خرید لباس ورزشی مل اند موژ همراه باشید تا بررسی کنیم آیا پوشیدن لباس نایلونی برای ورزش مناسب است یا خیر؟

 

لباس نایلونی به چه معنا است؟

لباس پلاستیکی یا نایلونی به لباس‌هایی گفته می‌شود که در تهیه و تولید پارچه‌های آن‌ها از موادی مانند نایلون، پلی استر یا اکریلیک استفاده شده است. مهم‌ترین ویژگی این نوع پارچه‌ها که در دوخت لباس‌های ورزشی به کار می‌رود این است که قابلیت تنفس ندارند و گرمای تولید شده توسط بدن را در زیر لباس حبس می‌کنند. در واقع لباس‌های نایلونی اجازه تبادل حرارت بین بدن و محیط بیرون را نمی‌دهند.

در زمان ورزش کردن و تمرینات مختلف، بدن انسان به منظور تأمین انرژی مورد نیاز خود، سوخت و ساز را افزایش داده و با استفاده از تجزیه کردن چربی‌های ذخیره شده در بدن، انرژی کافی برای ادامه فعالیت بدن را تأمین می‌کند. در این شرایط دمای بدن در ناحیه مرکزی افزایش پیدا می‌کند و مغز به منظور خنک کردن بدن و رسیدن به تعادل دمایی فرمان عرق کردن را صادر می‌کند.

در صورتی که افرد از لباس نایلونی برای ورزش استفاده کنند، به دلیل نوع پارچه این لباس‌ها، امکان تبادل حرارت بین بدن و محیط بیرون وجود ندارد و بدن نمی‌تواند به تعادل دمایی مورد نظر خود دست پیدا کند. زیرا مهم‌ترین راه رسیدن به این تعادل عرق کردن و تبخیر آن از روی سطح پوست است.

بیشتر بخوانیدراهنمای انتخاب و خرید لباس ورزشی در هوای سرد زمستان

لباس نایلونی برای ورزش
اهمیت استفاده از نایلون در لباس ورزشی

تاریخچه استفاده از نایلون در طراحی لباس

همانطور که گفته شد در لباس نایلونی برای ورزش از پارچه‌هایی استفاده می‌شود که از در تولید آن‌ها از موادی مانند نایلون و پلی استر استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های لباس مناسب برای ورزش این است که پارچه آن قابل تنفس باشد. قابل تنفس بودن پارچه لباس ورزشی به این معنا است که بتواند رطوبت بدن ناشی از تعریق را جذب کند و به رسیدن بدن به تعادل دمایی کمک کند.

اما بر خلاف لباس‌های ورزشی معمولی که پارچه قابل تنفس دارند، لباس‌ نایلونی برای ورزش از این ویژگی برخوردار نبوده و نمی‌تواند تنفس کافی برای بدن و پوست را در هنگام ورزش به خوبی تأمین کند. در واقع این نوع لباس‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که بتوانند با افزایش میزان تعریق در زمان تمرین نتایج بهتری را حاصل کنند.

در طراحی لباس‌های ورزشی یکی از مواردی که اهمیت زیادی دارد این است که پارچه از کشسانی خوبی در زمان انجام حرکات ورزشی برخوردار باشد تا ورزشکار بتواند قسمت‌های مختلف بدن خود را به راحتی حرکت دهد. به همین دلیل طراحان لباس در دهه 1960 میلادی با ترکیب نخ و نایلون لباس‌های ورزشی را تولید کردند که پارچه آن‌ها از قابلیت کشسانی بیشتری برخوردار باشد و اجازه حرکت آزادانه را به ورزشکار بدهد.

از این زمان بود که نایلون در طراحی لباس‌های ورزشی مورد استفاده قرار گرفت. اما معمولا لباس‌های ورزشی به صورت 100 درصدی از نایلون تولید نمی‌شوند و برای اینکه بتوانند تنفس مناسب برای بدن و پوست را در هنگام ورزش فراهم کنند از نخ نیز در ترکیب آن‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانیدلباس ورزشی پاییزی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

لباس نایلونی برای ورزش
اثرات سوء استفاده از لباس نایلونی برای ورزش

مضرات پوشیدن لباس نایلونی حین ورزش

در صورتی که از لباس نایلونی برای ورزش (لباس‌هایی که درصد پلاستیک و نایلون بالایی دارند) استفاده شود، گرمای حاصل از افرایش متابولیسم در بدن به دام افتاده و باعث می‌شود که تعریق بدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. در نتیجه بدن آب زیادی در طول ورزش و تمرین از دست می‌دهد که این شرایط باعث یک کاهش وزن فوری در افراد می‌شود. اما از طرف دیگر استفاده از این لباس‌ها از تبخیر عرق در تبادل با هوای آزاد جلوگیری می‌کند که می‌تواند آسیب‌های جدی به دنبال داشته باشد.

برای کاهش وزن بدن و به اصطلاح لاغر شدن، چربی‌های اضافی و ذخیره شده در بدن باید سوزانده شوند. پوشیدن لباس نایلونی برای ورزش به این امر کمکی نکرده و تنها می‌تواند میزان تعریق بدن در هنگام ورزش را افزیش دهد. افزایش تعریق بدن باعث از دست رفتن آب بدن شده و می‌تواند یک کاهش وزن فوری و موقتی را به همراه داشته باشد. یعنی در صورت مصرف آب، کاهش وزن رخ داده جبران خواهد شد.

استفاده از لباس نایلونی برای ورزش دمای تولید شده در بدن در هنگام ورزش را به دام می‌اندازد که این بیش از حد گرم شدن بدن می‌تواند آسیب‌های جدی به دنبال داشته باشد. گرمای بیش از حد بدن کارایی اندام‌های مختلف را مختل کرده و می‌تواند باعث بروز گرمازدگی شدید در ورزشکار شود. در صورتی که این گرمازدگی به موقع درمان نشود نتیجه آن می‌تواند جمله قلبی یا سکته مغزی باشد. همچنین ممکن است آسیب‌های جدی به سیستم کلیوی فرد وارد شود.

بنابراین تصور اینکه با پوشیدن لباس نایلونی برای ورزش می‌توان در زمان کمتری به وزن ایده‌آل دست پیدا کرد نادرست بوده و استفاده از این لباس‌ها در زمان تمرین به دلیل از دست رفتن آب بدن به دلیل تعریق زیاد، یک کاهش وزن فوری و موقتی را به همراه دارد که به سرعت قابل برگشت است. به همین دلیل و همچنین آسیب‌های جدی که می‌تواند به بدن وارد شود استفاده از این لباس‌ها در زمان ورزش توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید۱۰ میان وعده سالم برای کاهش وزن

جمع‌بندی

با توجه به اینکه در زمان ورزش کردن و انجام حرکات تمرینی، متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند، دمای بدن در ناحیه مرکزی بالا رفته که به همین دلیل بدن برای رسیدن به تعادل دمایی، تعریق از سطح پوست را انجام می‌دهد. از این رو لباس‌های ورزشی از پارچه‌ها و موادی تهیه می‌شوند که بتوانند تنفس خوبی برای بدن فراهم کنند تا رطوبت موجود در سطح پوست از طریق تماس با هوای آزاد تبخیر شود. در صورت استفاده از لباس نایلونی برای ورزش این شرایط به خوبی فراهم نشده و با توجه به اینکه گرمای تولید شده توسط بدن به دام می‌افتد، احتمال آسیب جدی به اندام‌های مختلف از جمله قلب، کلیه‌ها و حتی مغز وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه