پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چرا باید لباس ورزشی با کیفیت بخریم؟

لباس ورزشی با کیفیت

برای بسیاری از افراد به ویژه ورزشکاران، خرید لباس ورزشی با کیفیت یک دغدغه اساسی است. بر خلاف تصور برخی از افراد، هر نوع لباسی را نمی‌توان به عنوان لباس مناسب برای ورزش انتخاب کرد. برای انجام حرکات و تمرینات هر ورزش باید لباس متناسب با آن را انتخاب کرده و خریداری کرد. از آنجایی که لباس ورزشی ابزاری است که به صورت مستقیم با پوست بدن در ارتباط است، به همین دلیل در هنگام خرید لباس ورزشی باید یک سری فاکتورها را مورد توجه قرار داد که کیفیت لباس، یکی از اصلی‌ترین فاکتورها محسوب می‌شود.

ویژگی‌های لباس ورزشی با کیفیت

همانطور که استفاده از هر نوع لباسی برای ورزش کردن مناسب نیست، انتخاب هر نوع لباس ورزشی صرفا به این علت که برای یک ورزش طراحی شده است نیز مناسب نبوده و در انتخاب آن باید یک سری فاکتورها را مورد توجه قرار داد. اصلی‌ترین فاکتور در انتخاب لباس ورزشی مناسب توجه به کیفیت و در واقع خرید یک لباس ورزشی با کیفیت است.

لباس ورزشی با کیفیت
فاکتورهای لباس ورزشی با کیفیت

اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چه نوع لباس ورزشی را می‌توان با کیفیت دانست، ویژگی‌های یک لباس ورزشی با کیفیت چیست؟‌ زمانی می‌توان یک لباس ورزشی را با کیفیت دانست که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد.

  • پارچه با کیفیت

پارچه لباس ورزشی اصلی‌ترین قسمت یک لباس است که به صورت مستقیم با یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین بافت‌های بدن، یعنی پوست در ارتباط است. به همین دلیل اولین و اصلی‌ترین ویژگی یک لباس ورزشی با کیفیت، استفاده از پارچه با کیفیت در طراحی و دوخت آن است.

  • دوخت مناسب

نحوه و کیفیت دوخت لباس ورزشی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در انتخاب لباس ورزشی با کیفیت است که در هنگام انتخاب و خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. کیفیت دوخت لباس ورزشی با دوام آن رابطه مستقیم دارد و در صورتی که دوخت مناسبی نداشته باشد ممکن است در هنگام اجرای حرکات ورزشی شاهد باز شدن دوخت قسمت‌های مختلف لباس باشیم.

بیشتر بخوانید: با بهترین برندهای ایرانی لباس ورزشی آشنا شوید

  • انتقال رطوبت

لباس ورزشی با کیفیت باید بتواند رطوبت حاصل از تعریق بدن حین انجام حرکات و تمرین‌های ورزشی را از سطح پوست به بیرون بدن انتقال دهد. به این ویژگی، قابلیت تنفس می‌گویند که باعث می‌شود لباس و بدن ورزشکار خشک شده و از هیپوترمی پیشگیری کند.

  • استحکام و سبکی

این ویژگی در لباس‌های ورزشی اهمیت دارد که از استحکام خوبی برخوردار باشند زیرا در طول انجام حرکات و تمرین‌های ورزشی تحت فشار قرار می‌گیرند. همچنین لباس ورزشی با کیفیت در عین استحکام بالا باید از وزن سبک و معقول برخوردار باشد تا به این ترتیب بخشی از انرژی ورزشکار برای تحمل وزن لباس تلف نشود.

دوخت در لباس‌های ورزشی با کیفیت

همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید لباس ورزشی با کیفیت، توجه به دوخت لباس است. لباس‌های ورزشی در طول اجرای حرکات مدام تحت فشار و کشش قرار دارند و به همین دلیل کیفیت دوخت لباس تأثیر بسزایی در دوام و کیفیت آن دارد.

دوخت قسمت‌های مختلف لباس ورزشی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا در زمان قرار گرفتن در معرض فشارها و کشش‌های ناشی از حرکات ورزشی، از مقاومت کافی برخوردار باشد تا شاهد پارگی یا باز شدن دوخت قسمت‌هایی از لباس نباشیم. همچنین برای دوخت لباس باید از جنس نخ‌هایی استفاده شود که باعث وارد شدن آسیب به پوست ورزشکار نشود.

تأثیر پارچه بر کیفیت لباس ورزشی

کیفیت پارچه یکی از اصلی‌ترین خصوصیات لباس ورزشی مناسب است که به عنوان اولیت و مهم‌ترین عامل در زمان انتخاب لباس مناسب ورزش باید مورد توجه قرار بگیرد. در زمان ورزش و انجام حرکات و تمرینات بدنی، سوخت و ساز بدن و متعاقب آن دمای بدن افزایش می‌یابد. به این منظور که ارگان‌های بدن بتوانند به نحو مطلوب فعالیت‌های خود را ادامه دهند، لازم است که دمای بدن مدیریت و کنترل شود.

به همین دلیل کیفیت لباس ورزشی باید بالا باشد و پارچه آن از ویژگی‌هایی برخوردار باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به منظور کنترل و کاهش دمای بدن حین ورزش کردن بتواند برای مدت زمان بیشتری خشک و خنک بماند
  • با توجه به افزایش تعریق بدن هنگام ورزش کردن بتواند به خوبی رطوبت ناشی از تعریق بدن را جذب کند
  • از توانایی خوبی برای کخارج کردن هوای گرم داخل لباس برخوردار باشد و به اصطلاح قابلیت تنفس خوبی داشته باشد
  • پارچه استفاده شده برای دوخت لباس ورزشی باید مقاومت بالایی داشته باشد تا در مرور زمان با آسیب مواجه نشود
  • برای اینکه ورزشکار بتواند حرکات و تمرینات بدنی را به راحتی و با کمترین مشکل انجام دهد، پارچه باید از قابلیت کشسانی خوبی برخوردار باشد

بیشتر بخوانید: چطور لباس اورجینال را تشخیص دهیم؟

سایزبندی لباس ورزشی

یکی از فاکتورهای مهم که باید در زمان خرید لباس با کیفیت ورزشی مورد توجه قرار بگیرد، سایز مناسب لباس ورزشی است. هر چقدر که لباس ورزشی شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما سایز و ابعاد مناسبی نداشته باشد می‌تواند باعث اختلال در ورزش و انجام حرکات شود.

سایز و ابعاد لباس ورزشی باید به گونه‌ای انتخاب شود که به ورزشکار اجازه دهد تا بتواند حرکات بدنی را به صورت آزادانه و به راحتی انجام دهد. انتخاب لباس‌های ورزشی که تنگ و چسبان هستند باعث می‌شود که ورزشکار در اجرای حرکات ورزش دچار محدودیت شود و قادر نباشد که این حرکات را به راحتی و به نحو صحیح انجام دهد.

همچنین انتخاب لباس‌های گشاد به عنوان لباس ورزشی می‌تواند تمرکز فرد را بر روی انجام حرکات ورزشی تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش سطح تمرکز شود. پوشیدن لباس‌های بیش از اندازه گشاد باعث می‌شود که در زمان انجام حرکات لباس به دست و پای ورزشکار بپیچد به نحوی که قادر نباشد به نحو صحیح حرکات را اجرا کند. همچنین این شرایط می‌تواند احتمال وارد شدن آسیب بدنی در زمان انجام حرکات را افزایش دهد.

لباس ورزشی با کیفیت
رابطه لباس و کارایی ورزش

تأثیر انتخاب لباس ورزشی با کیفیت بر عملکردهای ورزشی

زمانی که یک ورزشکار به انجام حرکات و تمرینات بدنی می‌پردازد، تغییرات و فعل و انفعالاتی در فرایندهای فیزیولوژیک بدن بروز می‌کند. با اینکه ممکن است شدت و ضعف این تغییرات فیزیولوژیک با توجه به نوع ورزش و نوع حرکات بدنی که برای انجام آن نیاز است، متفاوت باشد اما سوخت و ساز  و دمای بدن نسبت به حالت عادی افزایش پیدا می‌کند.

افزایش میزان سوخت و ساز در بدن و در نتیجه افزایش دمای بدن باعث می‌شود که بدن برای تنظیم دمای خود به منظور عملکرد صحیح اندام‌ها، تعریق از طریق پوست را افزایش دهد. به همین دلیل اهمیت دارد که لباس ورزشی با کیفیت شرایطی را مهیا کند که عرق موجود در سطح پوست بدن به خوبی جذب شده و در سریع‌ترین زمان ممکن تبخیر شود.

جذب عرق از روی پوست و تبخیر سریع آن از پارچه باعث می‌شود که تعادل دمایی بدن ورزشکار حین ورزش و اجرای حرکات و تمرینات بدنی به خوبی حفظ شود. حفظ تعادل دمایی بدن حین ورزش تأثیر مثبتی بر روی عملکرد ورزشکار داشته و می‌تواند کارایی ورزش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: سایز لباس های ورزشی را چطور انتخاب کنیم؟

جمع‌بندی

اگر صحبت کوتاهی با افراد ورزشکار داشته باشید، بدون شک یکی از چالش‌های آن‌ها برای ورزش کردن، انتخاب لباس ورزشی با کیفیت و مناسب است. با توجه به اینکه انتخاب لباس مناسب برای ورزش می‌تواند بر روی عملکرد ورزشکار و اجرای صحیح حرکات و تمرینات بدنی توسط وی تأثیر مثبتی داشته باشد و همچنین می‌تواند کارایی ورزش را بر روی بدن افزایش دهد، این موضوع اهمیت دارد که در انتخاب لباس ورزشی، به یک سری عوامل و فاکتورها توجه ویژه‌ای شود تا در نهایت بتوان بهترین انتخاب را به عنوان لباس ورزشی داشت.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه