پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

سایز لباس های ورزشی را چطور انتخاب کنیم؟

سایز لباس ورزشی

آیا تا کنون به سایز لباس ورزشی خود دقت کرده‌اید؟ باور اشتباهی که در بین اکثر افراد وجود دارد این است که می‌توان برای ورزش‌کردن هر لباسی را پوشید. برخی افراد بر این باور هستند که هر نوع تیشرت و شلوار به‌عنوان لباس ورزشی محسوب می‌شود. این باور به‌کلی اشتباه بوده و برای انجام هر ورزشی باید لباس متناسب با آن ورزش را انتخاب کرده و پوشید. به همین دلیل لباس‌های ورزشی در انواع و مدل‌های مختلف و با جنس‌های متفاوت تولید می‌شوند تا افراد متناسب با نوع ورزش خود، مدل مناسب را خریداری کنند.

سایز لباس ورزشی
اهمیت سایز در انتخاب لباس ورزشی

انتخاب سایز لباس ورزشی

برای انتخاب لباس مناسب برای هر ورزش، نکاتی وجود دارد که با درنظرگرفتن آن‌ها می‌توان بهترین انتخاب را داشت. اولین نکته توجه به جنس لباس ورزشی است. لباس ورزشی مناسب باید از جنسی باشد که شرایط تهویه مناسب برای پوست بدن را تأمین کرده و از عرق‌سوز شدن و ابتلا به بیماری‌های پوستی جلوگیری کند.

در واقع لباس ورزشی باید بتواند هوای گرم شکل‌گرفته بر روی سطح پوست را به محیط منتقل کرده و دمای بدن را متعادل نگه دارد. همچنین در انتخاب لباس ورزشی مناسب باید به فصل و شرایط محیطی توجه کرده و براین‌اساس لباس مناسب را انتخاب کرد. توجه به سایز لباس ورزشی از دیگر نکات مهم در زمان انتخاب است که افراد زیادی در آن با چالش روبرو می‌شوند.

سایز لباس ورزشی باید به‌گونه‌ای باشد که بدن در هنگام انجام حرکات ورزشی بتواند حرکت آزادانه داشته باشد. به همین دلیل باید از انتخاب لباس ورزشی خیلی تنگ و چسبان و یا لباس‌های گشاد و بیش از حد آزاد اجتناب شود. انتخاب لباس ورزشی تنگ باعث می‌شود که در انجام حرکات ورزشی محدودیت به وجود آید و فرد نتواند حرکات را به نحو صحیح و کامل انجام دهد.

انتخاب لباس ورزشی گشاد و بیش از حد آزاد نیز به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. زیرا این لباس‌های باعث می‌شوند که تمرکز فرد بر روی حرکات ورزشی کاهش پیدا کند. به این دلیل که ممکن است قسمت‌های از لباس در هنگام انجام حرکات به دست‌وپای فرد پیچیده و در انجام صحیح ورزش اختلال ایجاد کند. همچنین این اتفاق ممکن است باعث واردشدن آسیب به اندام‌های مختلف در حین ورزش شود.

به همین دلیل باید در انتخاب سایز لباس ورزشی نهایت دقت را به خرج داد و بر اساس سایز بدن لباس‌هایی را انتخاب کرد که کمی آزاد بوده و شرایطی را فراهم کنند که ورزشکار بتواند به‌راحتی حرکات مربوط به هر ورزش را انجام داده و دچار آسیب نشود.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته برای خرید کفش باشگاه مخصوص تازه کارها

انتخاب لباس‌های بالاتنه

یکی از قسمت‌های مهم در مورد لباس‌های ورزشی، لباس‌های مخصوص بالاتنه هستند. باتوجه‌به نوع ورزش و امکان درگیری دست‌ها و قسمت‌های مختلف بالاتنه در انجام حرکات ورزشی باید در انتخاب سایز لباس ورزشی مناسب برای این قسمت از بدن نهایت دقت را به خرج داد.

بعضی از افراد ممکن است به‌صورت ذهنی و پیش‌فرض سایزی را برای خود متصور شده باشند و به‌عنوان سایز مناسب لباس خود در نظر بگیرند. اما این تصور غلط بوده و ممکن است در شرایط مختلف شکل بدن تغییر کرده و ابعاد قسمت‌های مختلف بدن دستخوش تغییراتی شود.

به همین دلیل بهتر است که قبل از اقدام برای خرید لباس ورزشی، از طریق اندازه‌گیری سایز خود را تعیین کنید. برای این منظور می‌توانید قسمت‌های مختلف بدن خود را اندازه گرفته و سپس با مراجعه به جدول سایزبندی لباس، سایز بدن خود را تعیین کنید. برای انتخاب لباس بالاتنه، آقایان باید دور سینه، دور کمر، قد بالاتنه و در صورت نیاز قد آستین خود را اندازه بگیرند.

خانم‌ها می‌توانند برای انتخاب لباس ورزشی بالاتنه خود، دور کمر، دور سینه، قد بالاتنه پشت، قد بالاتنه جلو و در صورت نیاز قد آستین خود را اندازه‌گیری کرده و با مراجعه به جدول راهنمای سایزبندی لباس، سایز بدن خود را مشخص کنند.

روش سایزبندی شلوار ورزشی

یکی از مواردی که در راهنمای انتخاب سایز لباس ورزشی اهمیت دارد، سایزبندی شلوار ورزشی است. انواع شلوارهای ورزشی جزو پرکاربردترین لباس‌های ورزشی محسوب می‌شوند که برای ورزش‌های مختلف و در فصول مختلف سال مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در مورد روش انتخاب سایز مناسب برای شلوار ورزشی باید به این موضوع دقت کنید که روش‌های مختلفی برای سایزبندی شلوارها در دنیا وجود دارد. پس بهتر است قبل از اقدام به خرید شلوار ورزشی با این روش‌های مختلف آشنایی داشته باشید تا بتوانید باتوجه‌به اندازه‌های بدن خود سایز مناسب را انتخاب کنید.

به‌طورکلی سایزبندی لباس‌ها در دنیا توسط 3 سیستم اصلی صورت می‌گیرد. این سیستم‌های شامل سیستم اروپایی، سیستم آمریکایی و سیستم انگلیسی است. نکته مهم در مورد این سیستم‌ها این است که اندازه‌های قسمت‌های مختلف بدن در این سیستم‌ها تفاوتی ندارند و فقط بیان سایز بر اساس این ابعاد متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال در سیستم اروپایی سایز 36 وجود دارد که بر اساس اندازه‌های قسمت‌های مختلف بدن تعریف شده است. سایز 36 سیستم اروپایی، در سیستم آمریکایی با عدد 2 و در سیستم انگلیسی با عدد 6 نشان داده می‌شود. در ایران نیز برای سایزبندی لباس‌ها از جمله لباس‌های ورزشی از سیستم اروپایی استفاده می‌شود.

برای تعیین سایز بدن جهت انتخاب شلوار ورزشی مناسب می‌توانید با اندازه‌گیری دور کمر، دور باسن، دور ران و قد شلوار و مراجعه جدول سایزبندی استاندارد، سایز بدن خود را تعیین کرده و بر همان اساس نسبت به خرید شلوار ورزشی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فیتنس و بدنسازی

سایز لباس ورزشی
سایز مناسب کفش ورزشی

راهنمای انتخاب سایز کفش ورزشی

به‌غیراز سایز لباس ورزشی که از اهمیت زیادی برخوردار است، برای ورزش‌کردن باید به سایز کفش ورزشی نیز دقت کرد و کفش ورزشی با سایز مناسب انتخاب و خریداری کرد. پاها عضو مهمی در بدن هستند که به‌عنوان قلب دوم شناخته می‌شوند. انتخاب کفش ورزشی مناسب با جلوگیری از واردشدن فشار زیاد به زانوها و مفاصل پا می‌تواند از آسیب به قسمت‌های مختلف پاها در هنگام ورزش‌کردن پیشگیری کند.

کفش ورزشی باید از نوع استاندارد بوده و از موادی ساخته شوند که بتواند ضربات و فشارهایی که در هنگام انجام حرکات به پا وارد می‌شود را به‌خوبی جذب کند. کفش ورزشی باید اندازه متناسب داشته و تنگ یا گشاد نباشد. تنگ و گشاد بودن کفش ورزشی می‌تواند باعث آسیب و گرفتگی عضلات پا شدن و احتمال سقوط و لیز خوردن فرد را افزایش دهد.

برای تعیین سایز ابتدا طول پای خود را از انتهای پاشنه تا نوک انگشت شست اندازه بگیرید. عدد به‌دست‌آمده را با عدد جمع کنید. سپس عدد به‌دست‌آمده را در عدد 3 ضرب کرده و حاصل را بر عدد تقسیم کنید. سایز کفش نیز مانند سایز لباس ورزشی در 3 سیستم اصلی اروپایی، آمریکایی و انگلیسی تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب و خرید لباس ورزشی در هوای سرد زمستان

نکات تکمیلی

فروشگاه‌های اینترنتی که نسبت به فروش لباس‌های مختلف و لباس‌های ورزشی اقدام می‌کنند برای این که مشتریان بتوانند سایز لباس ورزشی مناسب خود را انتخاب کنند، جدول سایزبندی لباس و نحوه تعیین سایز را ارائه می‌دهند. پس اگر قصد خرید آنلاین دارید حتما قبل از خرید به راهنمای سایز لباس برای خرید اینترنتی که در سایت فروشنده قرار داده شده است مراجعه کرده و با استفاده از راهنما سایز خود را تعیین کرده و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب لباس برای مردان ورزشکار و عضلانی

جمع‌بندی

لباس ورزشی یکی از ضروریات و تجهیزات مهم برای ورزش‌کردن محسوب می‌شود که می‌تواند در بالابردن کارایی و اثربخشی ورزش تأثیر مستقیم داشته باشد. به همین دلیل این نکته حائز اهمیت است که افراد برای انجام ورزش موردنظر خود، ابتدا نسبت به انتخاب و خرید لباس متناسب با ورزش مربوطه اقدام کنند. این کار باعث می‌شود که بتوانند حرکات ورزشی را به نحو صحیح انجام داده و کارایی ورزش را بالا ببرند. نکاتی مختلفی باید در خصوص انتخاب لباس مناسب مدنظر قرار بگیرد که توجه به سایز ورزشی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در اجرای صحیح حرکات ورزشی داشته باشد.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه