پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

یک کوله کوهنوردی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

کوله کوهنوردی خوب

آوردن تمام وسایل ضروری در یک سفر کوهنوردی یا کوه پیمایی برای موفقیت در رسیدن به صخره، دیوار یا قله حیاتی است. در حالی که سفر به قله‌های ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ متری ممکن است به لباس‌ها و تجهیزات فنی متفاوتی نیاز داشته باشد، کوهنوردانی که به ارتفاعات متفاوتی ‌می‌روند به کوله‌پشتی مناسب کوهنوردی برای ذخیره چیزهای ضروری نیاز دارند. انتخاب مناسب مهم است. کوهنوردان هنگام خرید کوله پشتی باید فاکتور‌های زیادی را در نظر بگیرند، از پیدا کردن اندازه و استایل مناسب گرفته تا تسمه‌ها و لوازم جانبی. در این مقاله به ویژگی‌های کوله کوهنوردی خوب پرداخته‌ایم. مل اند موژ تولید کننده انواع لباس ورزشی ایرانی مانند کفش ورزشی زنانه، کفش ورزشی مردانه، و انواع تیشرت ورزشی مردانه و زنانه است شما را به خواندن این مقاله علمی دعوت می کند. با ما همراه باشید.

کوله پشتی کوهنوردی چیست؟

انسان‌ها هزاران سال است که بار‌ها را بر پشت خود حمل می‌کنند. با این حال، اختراع کوله پشتی نسبتاً مدرن است.
از دهه ۱۸۷۰ تا ۱۹۲۰، نسخه‌های مختلفی از قاب‌های فلزی یا چوبی که دور‌شانه‌ها حلقه می‌شدند و دارای مکان‌هایی برای چسباندن وسایل و نگهداری اقلام بودند، به وجود آمدند.
در سال ۱۹۲۴، اولین بسته‌های فریم خارجی تولید انبوه تولید شد که یک کیسه برزنتی داشتند که به یک قاب چوبی متصل شده بود. این کیف‌ها تا دهه ۱۹۳۰ محبوبیت خود را حفظ کردند.
با گذشت سال‌ها، این نوع بسته‌بندی‌ها پیچیده‌تر شدند. در سال ۱۹۳۸ زیپ به کیف‌ها اضافه شد. در سال ۱۹۵۰، قاب‌هایی که وزن را در قسمت پشتی بالاتر تقسیم می‌کردند نیز ساخته شدند.
با این حال، انقلاب واقعی با اختراع کوله پشتی فریم داخلی در سال ۱۹۶۷ رخ داد، طرحی که تقریباً توسط تمام کوله پشتی‌های مدرن تقلید شده است. از آن سال به بعد، کمربند‌ها و تسمه‌ها اضافه شدند و طراحی‌ها پیچیده‌تر شدند و به مدرن‌ترین مفهوم خود تبدیل شدند.

مشخصات کوله کوهنوردی خوب

ویژگی‌هایی مانند تسمه‌های قابل تنظیم، بالشتک در نقاط ارتوپدی مناسب و بالشتک در نقاطی که شکاف کمر را پر می‌کند، باید اولین چیز‌هایی باشد که در کوله پشتی به دنبال آن هستید. ویژگی‌های ارتوپدی کوله پشتی که انتخاب می‌کنید، مهمترین نکته برای عدم ابتلای کاربر به کمردرد است. شما می‌توانید کوله پشتی با تسمه‌های پهن و ضخیم را انتخاب کنید تا فشار را با پخش کردن بار روی پشت به ناحیه وسیع‌تری کاهش دهید.

سبکی

پشت قسمتی است که فرد می‌تواند به راحتی بار را روی بدن خود حمل کند، اما با وجود این، حمل بار برای هیچ فردی نامحدود نیست. به همین دلیل، ساده‌ترین ویژگی که هر کسی با نگاه کردن به یک کوله پشتی می‌تواند تشخیص دهد این است که وقتی خالی است چقدر سنگین است. اولین برداشت شما از کوله پشتی نیز مربوط به این ویژگی خواهد بود. به یاد داشته باشید وزن کوله پشتی نباید از ۱۵ درصد وزن بدن شما بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای خرید کفش کوهنوردی که باید به آن توجه کنیم

کوله کوهنوردی خوب
وجود محفظه‌های جداگانه برای وسایل کوچک مانند بطری آب، خوراکی و شارژر کارتان را بسیار آسان می‌کند

دوام و قیمت

محصولات بسیار آسان برای خرید مکرر وجود دارد، اما قطعاً کوله پشتی یکی از آن‌ها نیست. هیچ کسی دوست ندارد هر چند ماه یک کوله جدید برای خودش بخرد. به همین دلیل یکی از اولین ویژگی‌هایی که در مورد کوله پشتی باید به دنبال آن بود، دوام آن است. تست‌های پیری بر روی تسمه‌ها، زیپ‌ها و درز‌ها، با توجه به شرایط استفاده واقعی، نشان می‌دهد که دوام چقدر مهم است. به لطف گزینه‌های کوله پشتی با مدت گارانتی تا ده سال، می‌توانید با انتخاب یکی از طیف گسترده‌ای از مدل‌های کوله پشتی، اطمینان حاصل کنید که کوله پشتی خوبی خریده‌اید.

تطبیق‌پذیری

پس از اطمینان از سبک بودن کوله پشتی، اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید تطبیق‌پذیری است. وجود محفظه‌های جداگانه برای وسایل کوچک مانند تجهیزات، بطری آب، خوراکی و شارژر در کوله پشتی، کار شما را بسیار آسان می‌کند.

ضدآب بودن

گاهی اوقات ممکن است چتری که حمل می‌کنید به طور کامل پشت شما را نپوشاند. مطمئن شدن از ضد آب بودن کیف راحت‌تر از فکر کردن به عرض چتر است. به لطف مجموعه‌ای از کیسه‌های ساخته شده از مواد ضد آب، خشک نگه داشتن وسایل شما به دور از نگرانی برای شما خواهد بود.

جزئیات خوب دیگر

وقتی مواد سنگین کیفی که حمل می‌کنید به پارچه‌ای که هنگام استفاده از کوله‌پشتی می‌پوشید اضافه شود، در واقع قسمت بزرگی از بدن خود را برای تنفس می‌بندید. این باعث گرم شدن آن قسمت و در نتیجه تعریق بیش از حد می‌شود. علاوه بر ویژگی‌های مورد توجه مانند سبکی، تطبیق‌پذیری و راحتی، این ویژگی نیز مهم است. به لطف فناوری جدید خنک‌کننده هوا، کوله پشتی‌های جدید به شما کمک می‌کند از رطوبتی که ممکن است در اثر تعریق ایجاد شود جلوگیری کنید. همچنین سیستم گردش هوا را فعال می‌کند که به شما امکان می‌دهد دما را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: برای رفع خستگی بعد از ورزش چه کنیم ؟

کوله کوهنوردی خوب
وزن یک کوله کوهنوردی خوب نباید از ۱۵ درصد وزن بدن فرد بیشتر باشد

انواع کوله پشتی کوه

انواع کوله پشتی با توجه به ظرفیت آن و بسته به فعالیت و موادی که باید حمل کنید:

۱. زیر بیست لیتر

ظرفیت بار آن‌ها بسیار کم است و به جز فعالیت‌های خاص مانند تریل دویدن، فقط برای فعالیت‌هایی مانند پیاده روی تابستانی یا مسیر‌های کوتاه استفاده می‌شود.
بسته‌های زیر بیست لیتر برای کوهنوردی توصیه نمی‌شود، زیرا نمی‌توانید همه وسایل اولیه خود را جا دهید و این ممکن است باعث شود وسایل ایمنی ضروری را در خانه ر‌ها کنید.

۲. بیست تا چهل لیتر

مناسب برای سفر‌های یک روزه، معمولاً کوله‌های چند منظوره برای کوهنوردی هستند. بار معمولاً شامل لباس گرم، مقداری غذا و آبرسانی و موارد ایمنی و فنی در صورت لزوم مانند تبر یخ، تیرک (اما نه کیسه خواب، وسایل آشپزی و غیره) است.

۳. چهل تا شصت و پنج لیتر

پرکاربردترین کوله پشتی‌ها برای کوهنوردی هستند. کمربند کمر بخش مهمی از طراحی است. ‌ایده‌آل برای خوابیدن یا سفر‌های چند روزه با استفاده از کلبه‌هایی که نیازی به کیسه خواب ضخیم ندارند.

۴. بیش از شصت و پنج لیتر

کوله پشتی‌های سنگین هستند که می‌توانند تا ۱۰۰ لیتر ظرفیت داشته باشند و برای سفر‌های طولانی یا رویکرد کمپ پایه طراحی شده‌اند. پانل پشتی، قاب و کمربند کمری بزرگ هستند و اجازه می‌دهند بار به راحتی حمل شود و احساس وزن را به حداقل می‌رسانند.

وزن استاندارد کوله پشتی کوهنوردی

ساده‌ترین ویژگی که هر کسی با نگاه کردن به یک کوله پشتی می‌تواند تشخیص دهد این است که وقتی خالی است چقدر سنگین است. اولین برداشت شما از کوله پشتی نیز مربوط به این ویژگی باید باشد. با توجه به اینکه وزن کوله پشتی نباید از ۱۵ درصد وزن بدن بیشتر شود، انتخاب مدل‌های کوله پشتی سبک‌ایده خوبی برای سلامت شما به نظر می‌رسد.
با این حال اولین توصیه‌ای که مسافران باتجربه می‌دهند این است که \”کوله پشتی‌های کوچکتر و وسایل کمتر\”. هرچه کیف شما بزرگتر باشد، احتمالاً وسایل بیشتری برای پر کردن آن با خود ببرید.
به طور کلی اگر وزن کوله پشتی شما بیش از ۱۵ کیلوگرم است، وقت آن است که بنشینید و چیزی از کیف خود بردارید و آن را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب و خرید لباس ورزشی در هوای سرد زمستان

جنس کوله کوهنوردی

بسیاری از کوله پشتی‌های ارزان قیمت از مواد نایلون مانند ساخته شده‌اند. این کیسه‌ها به راحتی در اثر حرارت تغییر شکل می‌دهند و خوب نیستند. نکته دوم استحکان آن استو دوام همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در مورد وسایلی که دائماً روی سنگ کشیده می‌شوند و روی سطوح ناهموار می‌افتند، اهمیت بیشتری دارد.
از آنجایی که صخره نوردی به طور کلی یک فعالیت در آب و هوای مناسب است، اکثر کوله پشتی‌های کوهنوردی به گونه‌ای ساخته نشده‌اند که در برابر آب یا ضد آب باشند.

کوردورا

کوردورا از نایلون سنگین‌تر و مقاوم‌تر است و اغلب به‌عنوان پایه کوله‌پشتی برای محافظت از اقلام صاحب کوله‌پشتی در برابر آب و سایش استفاده می‌شود.

بوم پنبه‌ای

سال‌ها پیش، پنبه پارچه انتخابی برای مواد کوله پشتی بود. تنها نقص کوله پشتی‌های اولیه این بود که توسط بوم سنگین می‌شدند و در هنگام نگهداری تمایل به پوسیدگی داشتند. همچنین بوم پنبه‌ای علیرغم ضد آب بودن قادر به مقاومت در برابر تمام سایش نبود.

نایلون

کوله پشتی‌های ضد آب امروزه ضروری هستند، به همین دلیل است که نایلون تصفیه نشده در حال حاضر کمیاب است. جنبه منفی پارچه تریت شده است که به مواد اجازه تنفس نمی‌دهد و باعث می‌شود اقلام مرطوب داخل بسته مستعد ابتلا به کپک شوند.

ریپ استاپ نایلون

نایلون Rip- با الگوی شبکه‌ای از نخ‌های بادوام ساخته شده است که نزدیک به هم دوخته شده‌اند. الگوی بافته شده نخ‌ها به پارچه اجازه می‌دهد تا از رشد پارگی جلوگیری کند. این پارچه در بین بسیاری از تولید‌کنندگان محبوب است زیرا پارچه در برابر پارگی مقاومت می‌کند.

پارچه بسته پلی استر

پلی استر به اندازه نایلون یا مواد نایلون ریپ استاپ قوی نیست اما مقاومت بالایی در برابر تخریب اشعه ماوراء بنفش دارد. قرار گرفتن در معرض مداوم می‌تواند باعث ترک خوردن یا از هم پاشیدگی مواد شود، بنابراین مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت بیشتری به کوله پشتی می‌بخشد.

پارچه پی وی سی

پارچه پی وی سی بادوام و رنگارنگ است و می‌توان از آن در انواع لباس کار و لباس کار استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن در کوله پشتی برای افزودن رنگ و ضد آب بودن استفاده کرد. این جنس می‌تواند ضد آب، مقاوم در برابر شعله، مقاوم در برابر پارگی، خاموشی و فلورسنت باشد.

برند خوب کوله پشتی کوهنوردی

در ادامه پنج برند برتر کوله پشتی کوهنوردی در بازار را معرفی می‌کنیم.

بلک دایموند

سه نوع پک کوهنوردی محبوب و با رتبه بالا دارد: Blitz ۲۸، Speed ۴۰ و Mission ۷۵.
بلیتز ۲۸ با ظرفیت تنها ۲۸ لیتر، یک بسته سبک وزن بدون بند جانبی است که برای صعود‌های کوتاه و شیب دار و صخره نوردی کار می‌کند.

از سوی دیگر، Mission ۷۵ بزرگ و راحت است و دارای یک کمربند قابل جابجایی و محفظه برای کرامپون در جلو است. این بسته برای سفر‌های کوهنوردی تا سه هفته با طراحی ساده و کیسه‌های بیرونی فراوان برای تجهیزات مناسب است.

گریگوری – آلپینیستو و دنالی

۵۰ لیتری آلپینیستو راحت، سبک و همه کاره است و در عین حال قادر است تمام وسایل مورد نیاز شما را حمل کند.
Denali ۱۰۰ نود لیتری بوده و یک بسته عالی برای بلندترین کوه‌ها، از جمله همنام خود، بلندترین قله آمریکای شمالی است.

هایپرلیت – پریسم

پک ۵۰ لیتری Hyperlite Prism یکی از بهترین‌های موجود در بازار برای صعود‌های سرد و فنی است. قاب تکی دارای فوم دوخته شده است که کلپ را به یکی از راحت‌ترین بسته‌های بزرگ تبدیل می‌کند.

لو – ماناسلو

پک ماناسلو که توسط برادران Lowe (همان کسانی که قاب داخلی را اختراع کردند) ساخته شده است، از نظر سازمان دهی یکی از بهترین‌های موجود در بازار است. این بسته دارای جیب‌های متعدد در امتداد بالا، پایین و جلو است که دسترسی و سازماندهی به همه وسایل شما را آسان می‌کند.

اوسپری – موتانت

Osprey Mutant به طور گسترده‌ای به عنوان بسته کامل برای اکثر نیاز‌های عمومی کوهنوردی در نظر گرفته می‌شود. زیرا هم بادوام بوده و هم راحت با تطبیق‌پذیری زیاد.
این بسته در ۳۸ لیتر عرضه می‌شود که برای همه انواع سفر‌های کوهنوردی عالی است، یا بسته بزرگ ۵۲ لیتری که برای صعود‌های طولانی و سرد عالی است.

بیشتر بخوانید: گره کفش کوهنوردی باید چگونه باشد؟

سخن پایانی:

به طور خلاصه باید یک کوله پشتی بادوام انتخاب کرد که سبک و باکیفیت باشد و به خوبی در پشت قرار گیرد و همچنین ویژگی‌های کاربردی داشته باشد. باید بودجه مناسبی برای تهیه کوله پشتی خوب برای کوهنوردی اختصاص داد!

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه