پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چک لیست تجهیزات دوچرخه سواری

تجهیزات دوچرخه سواری
دوچرخه سواری کار ساده‌ای به نظر می‌رسد که اکثر ما در بچگی یاد گرفته‌ایم و هرازگاهی برای تفریح رکاب می‌زنیم. اما در مورد کسانی که به صورت روتین یا حرفه‌ای دوچرخه سواری می‌کنند، ‌اوضاع کمی متفاوت است. کافیست در مورد تجهیزات دوچرخه سواری جستجوی ساده‌ای بکنید تا از تنوع و حجم اکسسوری‌‌های مختلف متعجب شوید. اما کدام یک از این تجهیزات واقعا ضروری هستند و از ابتدای کار به آن‌ها نیاز داریم؟ در این مقاله مهم‌ترین لوازم برای راحتی و ایمنی حین دوچرخه سواری را بررسی می‌کنیم.

دستکش دوچرخه سواری

فواید دستکش دوچرخه سواری زیاد است. مهم‌تر از همه این که وقتی مدت زمان طولانی بخواهید دست‌ها را روی فرمان دوچرخه فیکس نگه دارید، خیلی زود دست‌ها خسته می‌شوند و حتی ممکن است تاول بزنند یا زخم شوند. علاوه بر این عرق کردن دست‌ها ممکن است کنترل دوچرخه را سخت کند. دستکش دوچرخه سواری از چنین مواردی جلوگیری می‌کند. به علاوه ساختار نرم و قابل تنقسی دارد که دست را اذیت نکند. در فصول گرم می‌توانید از دستکش‌های بدون انگشت و در فصول سرد از دستکش‌های کامل استفاده کنید تا در برابر سرما نیز مقاومت داشته باشد.

کلاه دوچرخه سواری

این که برای دوچرخه سواری در همه‌ی حالت‌ها و حتما باید از کلاه مخصوص استفاده کنید نیازی به توضیح ندارد. در واقع اگر هیچ کدام از تجهیزات دوچرخه سواری این لیست را هم نداشته باشید، این یکی را حتما باید تهیه کنید. استفاده از کلاه کاسکت دوچرخه سواری احتمال آسیب سر را تا 50 درصد و احتمال آسیب به صورت و گردن را تا 33 درصد کاهش می‌دهد. کلاه‌های ایمنی مدرن سبک هستند و تهویه‌ی مناسبی دارند. به علاوه از ظاهر زیبایی هم بهره می‌برند و راحتند و دلیلی برای استفاده نکردن از آن‌ها وجود ندارد.
هنگام انتخاب کلاه دوچرخه، حتما کلاه ایمنی را با اندازه سر و سبک سواری خود مطابقت دهید. کلاه ایمنی دوچرخه تفریحی می‌تواند گزینه‌ای مقرون به صرفه برای دوچرخه سواران معمولی باشد. کلاه ایمنی دوچرخه کوهستان تهویه عالی و پوشش سر عقب را ارائه می‌دهد تا شما را در سقوط به عقب ایمن نگه دارد و کلاه دوچرخه جاده‌ای سبک وزن، آیرودینامیک و تهویه مناسب برای سفرهای سریع دارد.
تجهیزات لازم برای دوچرخه سواری
کلاه دوچرخه از آسیب رسیدن به سر جلوگیری می‌کند و از تهویه مناسبی برخوردار است.

لباس دوچرخه سواری

لباس‌های مخصوص دوچرخه‌‌سواری ممکن است برای تازه‌کارها کمی عجیب و چسبان به نظر برسد، مخصوصا اگر بدن ورزیده و بدون چربی‌ای نداشته باشید. اما باید بدانید این لباس‌ها در واقع بسیار راحت هستند و از تجهیزات دوچرخه سواری ضروری محسوب می‌شوند. خوبی لباس‌ مخصوص دوچرخه سواری مانند تی شرت دوچرخه سواری این است که قابلیت تنفس دارد. این یعنی وقتی عرق می‌کنید، رطوبت را به سرعت از خود عبور می‌دهد و شما را خشک و خنک نگه می‌دارد. علاوه بر آن، این لباس‌ها انعطاف خیلی خوبی دارند و هنگام دوچرخه سواری جلوی دست و پا را نمی‌گیرند.
در روزهای سرد یا بارانی، پوشیدن هودی مردانه ورزشی یا سوئیشرت زنانه و شلوار‌های ورزشی ضدآب را فراموش نکنید. دوچرخه سواری با لباس‌های خیس و آب کشیده، نه تنها دوچرخه سواری را سخت و دشوار می‌کند، بلکه می‌تواند سبب سرما خوردن و مریضی هم بشود.

شورت دوچرخه سواری

شرت دوچرخه را از تجهیزات دوچرخه سواری فراموش نکنید که چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای قطعا به دردتان خواهد خورد. نشستن روی زین دوچرخه کار راحتی نیست، مخصوصا که بخواهید به صورت روزمره یا در مسافت‌های طولانی از آن استفاده کنید. شورت دوچرخه سواری در واقع پد بسیار نرمی دارد که از فشار آوردن زین جلوگیری می‌کند و به شما اجازه می‌دهد مدت طولانی بدون دردهای بعدی از دوچرخه سواری لذت ببرید.

زانو بند مخصوص دوچرخه سواری

زانوبند نیز مانند کلاه مخصوص، خیلی زود به ملزومات دوچرخه سواری تبدیل شد و تاثیر زیادی در حفظ ایمنی شما دارد. زانوها از آسیب‌پذیرترین قسمت‌ها حین دوچرخه سواری هستند، به همین دلیل حفاظت از آن‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. زانوبند از ایجاد خراش، شکستگی و کوفتگی زانوها جلوگیری می‌کند و انواع مختلفی دارد. مدل‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر برای سفرهای جاده‌ای مناسبند و در مقابل زانوبندهای سبکی هم وجود دارند که در حالت عادی می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

کفش مناسب دوچرخه سواری

کفش‌های مخصوص دوچرخه‌سواری کفی سفتی دارند که سبب می‌شود پاهای شما درد نکند یا انرژی خم شدن روی پدال‌ها را هدر ندهد. هرچند که کفش‌هایی با کف صاف هم وجود دارند، اما اکثر آن‌ها دارای کفی‌های مخصوص برای اتصال آن‌ها به رکاب هستند. البته اصلا نگران نباشید زیرا خیلی راحت و با چرخش پا می‌توانید پا را از پدال جدا کنید و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت. این نوع کفش‌ها مدل‌های مختلفی دارند که با توجه به میزان حرفه‌ای بودنتان و همچنین مدل رکاب دوچرخه، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در هر صورت اگر مبتدی هستید و از دوچرخه فقط برای مسافت‌های کوتاه و تفریح استفاده می‌کنید،‌ می‌توانید با یک جفت کفش ورزشی زنانه یا مردانه سبک و راحت مل اند موژ هم کار خود را راه بیندازید.

کیف دوچرخه یا کوله پشتی

به جز مسافت‌های کوتاه، معمولا در هر حالت دیگر به تعدادی وسیله‌ی مختلف و تجهیزات دوچرخه سواری نیاز خواهید داشت. این وسایل ممکن است ظرف غذا و وسایل شخصی باشند که در سفرهای کوته جاده‌ای ضروری خواهند بود. برای حمل این وسایل بهتر است کیف مخصوص دوچرخه سواری باکیفیتی تهیه کنید. برخی از آن‌ها دارای تسمه‌های اضافی روی سینه و دور کمر هستند تا به ثابت نگه داشتن کیف در هنگام پدال زدن کمک کنند و ضد آب هستند. اگر دوچرخه‌تان فضای مناسبی برای قرار دادن کیف ندارد، می‌توانید از یک کوله پشتی سبک و راحت استفاده کنید.

بطری آب دوچرخه سواری

حفظ رطوبت بدن از دیگر موارد بسیار مهم تجهیزات دوچرخه سواری است که هنگام دوچرخه سواری باید حتما به آن توجه کنید. بهتر است حداقل هر نیم ساعت یک بار چند جرعه آب بنوشید تا آب از دست رفته‌ی بدن را جبران کنید و سپس به مسیر خود ادامه دهید. برای حمل آب چند گزینه پیش رو دارید. یکی این که قمقمه آب در داخل کیف دوچرخه قرار دهید، دوم این که از کوله‌های آب مخصوص استفاده کنید که این راهکارها خیلی محبوب نیستند. بهترین راه این است که از بست‌های مخصوص استفاده کرده و آن را روی بدنه نصب کنید. اگر حرفه‌ای هستید می‌توانید دو بست و دو بطری تهیه کنید تا در مسیر با کمبود آب مواجه نشوید.
چک لیست تجهیزات دوچرخه
تجهیزات دوچرخه سواری هم به راختی و هم ایمنی بیشتر حین رکاب زدن کمک می‌کنند.

لوازم جانبی دوچرخه

علاوه بر موارد ذکر شده، یکسری لوازم جانبی جزو  تجهیزات دوچرخه سواری هم هستند که به دردتان می‌خورند. مثلا اگر به صورت روزمره از دوچرخه استفاده می‌کنید و قرار است آن را در خیابان پارک کنید، قفل دوچرخه از ضروریات خواهد بود. برای راحتی بیشتر هم می‌توانید از روکش‌های مخصوص فرمان بهره ببرید. در نهایت یک کیت کوچک مخصوص پنچرگیری چر‌خ‌ها هم برای سفرهای جاده‌ای نیاز خواهید داشت.

چراغ دوچرخه

اگر می‌خواهید در تاریکی هوا هم دوچرخه سواری کنید، وجود چراغ مخصوص دوچرخه اهمیت بسیار زیادی دارد. با این که چراغ دوچرخه یک وسیله‌ی کوچک و خیلی ساده است، اما می‌تواند از خطرات بسیاری جلوگیری کند و شما را برای رانندگان در خیابان قابل مشاهده کند. اگر تنها در شهر رکاب می‌زنید، یک چراغ ساده کافی خواهد بود زیرا در محیط‌های شهری نور محیط نیز وجود دارد. با این وجود اگر می‌خواهید به خارج شهر بروید یا در جاده دوچرخه سواری می‌کنید، باید از مدل‌های قدرت‌مندتری استفاده کنید. خوشبختانه در سال‌های اخیر توسعه‌ی LEDهای بسیار کارآمد با باتری‌های شارژی سبب اجاد جراغ‌های کوچک و در عین حال بسیار پرنوری شده که به راحتی می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

جمع بندی

تجهیزات دوچرخه سواری مناسب نه تنها برای ایمنی، بلکه برای راحتی بیشتر و طی مسافت‌های بالا و بدون خستگی ضروری هستند. البته نیازی نیست از ابتدای راه تمامی این تجهیزات دوچرخه سواری را تهیه کنید و بین آن‌ها سردرگم شوید. کافیست موارد ضروری را داشته باشید و کم کم با حرفه‌ای‌تر شدن خود موارد جدید را به آن‌ها بیفزایید تا از دوچرخه سواری خود لذت بیشتری ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه