پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

گره کفش کوهنوردی باید چگونه باشد؟

انواع گره کفش کوهنوردی
گره زدن بند کفش یکی از اولین‌ کارهایی است که از زمان کودکی یاد می‌گیریم و آنقدر کار ساده‌ای است که اغلب اصلا به آن فکر هم نمی‌کنیم. اما وقتی نوبت به بستن بند کفش کوهنوردی می‌رسد، اوضاع کمی متفاوت می‌شود و باید به آن بیشتر دقت کنیم. بستن بند کفش اهمیت زیادی دارد و می‌تواند میزان فشار به پا در نقاط مختلف را به خوبی تنظیم کند. در این مطلب مل اند موژ انواع گره کفش کوهنوردی را با هم مقایسه و بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند از کار با کفش کوهنوردی خود لذت بیشتری ببرید.

چرا درست گره زدن بند کفش کوهنوردی مهم است؟

نحوه گره زدن کفش کوهنوردی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید مطمئن شوید که پای شما در بهترین حالت داخل کفش فیکس شده است. دلیل آن هم این است که این کار از لیز خوردن و یا تاول زدن پا درون کفش جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مهم است که به ابعاد پای خود و مدل کفش هم توجه کنید، برای مثال برخی از مدل‌ها پنجه‌ی پهن‌تر و برخی ساق متفاوتی دارند. شاید این که چگونه با توجه به همه‌ی این نکات بند کفش خود را ببندید، کمی گیج کننده به نظر برسد. اما کافی است این نکته را در نظر بگیرید که هدف نهایی این است که هیچ قسمتی از پا تحت فشار قرار نگیرد و در حین کل کل پا به خوبی داخل کفش فیکس شود.
حقیقت این است که پای افراد ممکن است شکل‌ها و فرم‌های بسیار مختلف و متفاوتی داشته باشند. این در حالی است که بوت یا کفش کوهنوردی معمولا در قالب‌های مشخص و ساده‌ای تولید انبوه می‌شوند، پس طبیعی است که همه نتوانند با کفش خود به‌اندازه افراد دیگر راحت باشند و کفششان در جایی گشاد و در جایی تنگ باشد.

طراحی کفش کوهنوردی

کفش مخصوص کوهنوردی و هایکینگ معمولا دور مچ محکم شده و ساق اندکی دارند. همچنین این نوع کفش‌ها اصطلاحا دو ناحیه دارند. اما منظور از دو ناحیه چیست؟
ناحیه اول در واقع همان ناحیه‌ای است که دقیقا زیر ساق قرار می‌گیرد. نحوه بستن بند در این بخش، میزان فشار وارده بر پنجه و روی پا را تعیین می‌کند. ناحیه دوم نیز قسمت غوزک به بالای کفش مخصوص کوهنوردی است. این بخش معمولا سوراخ بند نداشته و به‌جای آن دارای قلاب است. نحوه بستن بند کفش در این ناحیه، میزان سفتی و شل بودن آن را دور ساق تعیین می‌کند. به‌علاوه محکم بودن پاشنه پا را سر جای خود تضمین می‌کند. سرخوردن پاشنه از مهم‌ترین دلایل تاول زدن پاهاست.
خیلی اوقات پیش می‌آید که هنگام شروع کوهنوردی، بندهای کفش خود را محکم کنید و راه بیفتید. اما پس از طی‌کردن مسافتی کوتاه، حس کنید پا‌هایتان درون کفش سر می‌]ورد یا اصطلاحا پا درون کفش سر می‌خورد. علاوه‌برآن همان‌طور که می‌دانید، شکل پاها در طول روز ثابت نیست. عواملی مانند فشار وارده در حین روز می‌تواند سبب باد کردن پا و متورم شدن در ساعات پایانی روز شود. با درنظرگرفتن این نکات، خیلی راحت و تنها با تغییر گره بند می‌توانید شکل و ابعاد را کمی تغییر داده و به‌راحتی مسیر خود را ادامه دهید.

تکنیک حلقه

یکی از انواع گره کفش کوهنوردی تکنیک حلقه است. شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بندهای بوت از قلاب خود در بروند، یا این که لیز بخورند و بند را بکشند. در این صورت با انجام این تکنیک بسیار ساده می‌توانید بندها را در جای خود به‌خوبی محکم کنید. کافی است هنگام انداختن بند به قلاب‌ها، به‌جای بالا بردن، آن‌ها را پایین ببرید، یک حلقه ایجاد کنید و سپس ادامه دهید. به همین راحتی بند دور قلاب سفت و محکم می‌شود و دیگر از جای خود تکان نخواهد خود.

گره بخیه کفش کوهنوردی

از دیگر انواع گره کفش کوهنوردی باید به گره بخیه یا جراحی اشاره کنیم. گره بخیه یا همان sugeon’s knot، کمک می‌کند قسمت بالایی پا در نزدیکی ساق به خوبی محکم باقی بماند و از لیز خوردن پا جلوگیری می‌کند. در واقع کارکرد اصلی این نوع گره کفش کوهنوردی برای جلوگیری از سر خوردن قسمت پاشنه پا است.
  • در درجه اول کاری که لازم است انجام بدهید این است که تمامی بندهای شل کفش را به‌خوبی بکشید و آن‌ها را محکم کنید.
  • حالا به سراغ سومین سوراخ (قلاب) از بالای کفش بروید. دو بند این قسمت را مانند یک گره ساده تکی، گره می‌زنید. یعنی خیلی راحت یک بند را از زیر گره دیگر بیرون آورده و حلقه را سفت می‌کنید. حالا این کار را دو بار دیگر تکرار کنید تا به ظاهری مارپیچ مانند برسید.
  • بندها را کاملا بکشید تا کاملا محکم شود. هر بند را به نزدیک‌ترین سوراخ وصل کنید تا کاملا سر جای خود فیکس شوند.
  • همین کار را برای ردیف بالاتر نیز تکرار کنید.
  • بعدازاین به بالاترین سوراخ می‌رسید. حالا می‌توانید عادی و مانند همیشه بند کفش خود را ببندید.
گره بخیه
گره بخیه از لیز خوردن پاشنه حین کوهنوردی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید8 دلیل برای آن که کفش ورزشی ارزان نخرید

گره پنجره‌ای بند کفش

گره پنجره‌ای از دیگر انواع گره کفش کوهنوردی است که برای کوه‌نوردان حرفه‌ای بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. اگر وقتی بند‌های کفش خود را محکم می‌کنید، به قسمت رویی پا‌یتان فشار می‌آید، بهتر است بندهای کفش را به روش پنجره‌ای ببندید. این کار سبب می‌شود فشاری روی قسمت رویی وجود نداشته باشد و در عین محکم بود کفش، احساس راحتی داشته باشید. به این گره، گره جعبه‌ای نیز گفته می‌شود.
  • برای این گره، ابتدا بندها را تا قبل از سوراخ‌‌هایی که دقیقا قبل از منطقه‌ی فشارآورنده قرار گرفته‌اند، باز کنید.
  • حالا برای بستن دوباره بند‌ها، به‌جای این که آن‌ها را ضربدری از روی یکدیگر رد کنید، هر بند را مستقیما از سوراخ بالایی خود رد کنید.
  • بقیه سوراخ یا قلاب‌ها را عادی و ضربدری پر کنید و در آخر یک گره معمولی بزنید. البته می‌توانید دو قسمت پایین و بالای بخش خالی را به‌صورت ضربدر ساده، یک گره بخیه بزنید تا استحکام بیشتری را هم بگیرید.

گره‌زدن با کمترین فشار بر روی انگشتان پا

خب کاربرد این مدل گره‌زدن از نام آن پیداست. اگر کفش شما برای قسمت پنجه خیلی کوچک است و انگشتانتان را تحت‌فشار قرار می‌دهد، آن کفش مناسب شما نیست. اما اگر این فشار جزئی و اندک باشد، می‌توانید با انجام این گره، آن فشار را از بین ببرید.
برای انجام این گره کل بند کفش‌ها را باز کنید.
برای دوباره بستن بندها، مانند همیشه عمل کنید. با این تفاوت که پایین‌ترین ردیف قلاب‌ها را جا بیندازید و از قلاب بالای آن‌ها شروع کنید، به همین راحتی. این کار سبب می‌شود فشار روی پایین‌ترین قسمت که دقیقا روی انگشتان قرار می‌گیرد کمتر شود.
گره با کمترین فشار
با جا انداختن ردیف پایینی می‌توانید فشار روی انگشتان را کمتر کنید.

جمع‌بندی

با انجام یک سری کارهای ساده می‌توانید کفش خود را برای کوهنوردی راحت‌تر و قابل‌اعتمادتر کنید. البته همان‌طور که دیدید، انواع گره کفش کوهنوردی تنها برای بوت‌های کوهنوردی کاربرد ندارد. به‌راحتی می‌توانید این گره‌ها را روی کفش‌های ورزشی خود یا هر نوع کفش بنددار دیگری پیاده کنید و آن را باتوجه‌به مدل پای خودتان تغییر دهید تا از آسیب رسیدن به پاها در اثر استفاده طولانی جلوگیری نمایید.
در پایان از شما دعوت می‌کنبم برای مشاهده و خرید لباس ورزشی ایرانی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه