پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

نکاتی درباره داشتن اعتماد به نفس در ورزش و باشگاه

اعتماد به نفس در ورزش

باشگاه یک محیط کاملاً ترکیبی و متنوع است. یعنی از افراد آماتور و تازه‌کار تا افراد حرفه‌ای در فضای باشگاه حضور دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا داشتن اعتماد به نفس در ورزش باعث پیشرفت شما شود. گاهی برخی افراد با دیدن کسانی که به درجات بسیار بالایی در ورزش رسیده‌اند، احساس ناامیدی و یاس می‌کنند. این موضوع مانع پیشرفت شما می‌شود. پس باید اعتماد به نفس کافی داشته باشید تا بتوانید از پیشرفت لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که اعتماد به نفس چیست و چه روش‌هایی برای افزایش اعتماد نفس در مردان و زنان وجود دارد. اگر اهل ورزش در باشگاه هستید، حتماً این مقاله را با ما همراه باشید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست؟ کتاب‌های بسیاری درباره اعتماد به نفس در دنیا وجود دارند. جالب است بدانید که اعتماد به نفس این نیست که به خودتان در زمینه انجام کار خاصی اعتماد داشته باشید. این موضوع اعتماد به یک تخصص خاص شما است. برای مثال یک نفر به خود اعتماد دارد که در زمینه تحصیل و تحقیق تخصص بسیاری دارد. حال زمانی که تحصیلات او به پایان برسد، احساس پوچی می‌کند. معنای اصلی اعتماد به نفس در خود این واژه نهفته است. شما باید به خودتان اعتماد داشته باشید. اعتماد به اینکه شما بهترین هستید و در هر جایگاهی می‌توانید بهترین توان خود را به کار ببندید.

اعتماد به نفس اهمیت بسیاری دارد. این حس از دوران نوجوانی شکل می‌گیرد. به همین خاطر افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان اهمیت بسیاری دارد. پس باید در نظر داشته باشید که شما بهترین هستید. شما برای هدفی خاص خلق شده‌اید و کائنات به شما اعتماد بسیاری دارد. به این ترتیب نه فقط در ورزش، بلکه در هر رشته و هر بخشی از زندگی خودتان نیز موفق خواهید بود.

بیشتر بخوانید: چربی های مفید برای بدن سازی را می شناسید؟

با یک دوست یا همراه به باشگاه بروید

اعتماد به نفس در باشگاه
هرگز به تنهایی ورزش نکنید

تاثیر ورزش بر اعتماد به نفس بسیار زیاد است. زمانی که اعتماد به نفس کافی داشته باشید، هیچگاه از مسیری که آغاز کرده‌اید، دلسرد و خسته نمی‌شوید. شما با تمام قوا ادامه می‌دهید و به خودتان اعتماد دارید که بهترین خواهید شد. به همین خاطر باید ابتدا روی اعتماد به نفس عمومی خودتان کار کنید و این اعتماد به نفس را در ورزش نیز به کار بگیرید. برای افزایش اعتماد به نفس در ورزش بهتر است همراه با یک دوست به باشگاه بروید و تمرین کنید.

به این ترتیب مرکز ذهنی شما فقط روی دوستتان خواهد بود و دیگر نگران نگاه اطرافیان خود نیست. البته در انتخاب همراه و دوست خود نیز باید دقت بسیاری داشته باشید. همراه شما باید کسی باشد که به بهبود اعتماد به نفس شما کمک کند به جای اینکه اعتماد به نفس شما را کاهش دهد. برای مثال برخی افراد اهل تمسخر و سرزنش هستند. این دسته افراد برای همراهی در ورزش اصلاً مناسب نخواهند بود. پس بهتر است به‌دنبال کسی باشید که همانند شما انگیزه برای سلامتی و بهبود وضعیت جسمانی خودش دارد.

در کلاس های تمرین گروهی ثبتنام کنید

کلاس‌های تمرینی گروهی برای افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند بسیار مفید هستند. معمولاً در این کلاس‌ها، افراد با تخصص مختلف را هم‌گروه می‌کنند. به این ترتیب تمامی کسانی که اطراف خود می‌بینید، تقریباً با شما در یک سطح قرار دارند. همین موضوع باعث می‌شود تا احساس بدی نداشته باشید و اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند. همچنین حضور در گروه هم به نوبه خود باعث بهبود حس اعتماد به نفس می‌شود. کار گروهی و فعالیت‌های مختلف گروهی، مخصوصاً فعالیت‌های ورزشی، باعث ایجاد حس تعامل و همبستگی می‌شود. به این ترتیب از نظر روانشناسی احساس می‌کنید در مسیری که حضور دارید تنها نیستید و افراد دیگری همانند شما در این راه حضور دارند و سختی می‌کشند. به این ترتیب می‌توانید حس بهتری را در ورزش‌های گروهی تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: چه رابطه‌ای میان ورزش و استرس وجود دارد؟

مربی شخصی بگیرید

مربی‌های شخصی دو مزیت بسیار مهم دارند. اول از همه که دارای علم بسیار عالی در زمینه ورزش و اصول ورزشی دارند. دوم اینکه کاملاً به جملات انگیزشی واقف هستند. مربی‌های شخصی می‌توانند هم یک برنامه ورزشی بسیار عالی برای شما تنظیم کنند و روی آن نظارت داشته باشند که به دقت انجام شود و هم باعث تحریک حس اعتماد به نفس در شما می‌شود. یک مربی می‌داند که چطور با جملات انگیزشی، فریادهایی با صدای بلند و جملات انرژی‌بخش، حس اعتماد به نفس را در شما افزایش دهد.

برخی مربیان روی بسیار خوشی دارند. به همین خاطر به یک دوست و همراه شما در باشگاه تبدیل می‌شوند. به این ترتیب نه به خاطر ورزش، بلکه به خاطر همجواری با مربی و شنیدن جملات انگیزشی و الهام‌بخش، دلتان می‌خواهد که هر روز سر زمان مقرر به باشگاه بروید. سعی کنید به‌دنبال مربی با علم و مهارتی باشید که با شخصیت و روحیات شما سازگاری دارد.

جلوی آینه ورزش کنید

کسانی که برای صحبت کردن جلوی جمع دچار مشکل می‌شوند، بهتر است ابتدا با صدای بلند جلوی آینه با خودشان صحبت کنند. این کار از نظر ذهنی باعث افزایش اعتماد به نفس و کاهش حس خجالت می‌شود. همین نسخه را برای تقویت اعتماد به نفس در ورزش نیز تجویز می‌‌کنند. زمانی که جلوی آینه می‌ایستید و تمرین می‌کنید، ناخودآگاه شما احساس خجالت را کنار می‌گذارد و به خود واقعی شما افتخار می‌کند. شاید ابتدا برای شما کمی دشوار باشد؛ اما به‌تدریج به یک روند کاملاً عادی و معمول برای شما تبدیل می‌شود. بعد از مدتی از این کار لذت خواهید برد. به خودتان افتخار می‌کنید و در این لحظه اعتماد به نفس در وجود شما شعله‌ور می‌شود. حتماً به چشمان خود در آینه نگاه کنید. حس افتخار داشته باشید. حتی اگر به خودتان افتخار نمی‌کنید، به این کار وانمود کنید. آنقدر وانمود کنید که ذهنتان این موضوع را به واقعیت بدل کند.

از ورزش کردن لذت ببرید

لذت از ورزش
از ورزش کردن لذت ببرید

ورزش کردن برای برد و باخت نیست. اینطور نباشید که فقط به رشد روزانه فکر کنید. این موضوع ذهن شما را خسته می‌کند و باعث کاهش اعتماد به نفستان می‌شود. برای اینکه اعتماد به نفس بیشتری در ورزش داشته باشید، باید طرز فکر خود را عوض کنید. در حقیقت شما باید فقط برای لذت بردن ورزش کنید. زمانی که هدف خود را از پیشرفت روزانه و تغییرات در فیزیک خود روی تفریح و لذت بردن متمرکز کنید، دیگر ورزش کردن برای شما یک عمل سخت وفرسایشی نیست. بلکه لحظه شماری می‌کنید تا زمان ورزش شما فرا برسد تا بتوانید از تفریح خود لذت ببرید. داشتن روحیه جنگنده خوب است؛ اما زیاده‌روی در آن باعث ایجاد حس بی‌انگیزگی و ناراحتی می‌شود. با این کار خودتان باعث می‌شوید که عملاً بعد از مدتی ورزش را کنار بگذارید و اعتماد به نفس خود را هم از دست دهید. پس ابتدا سعی کنید فقط برای لذت بردن به‌دنبال ورزش بروید.

بیشتر بخوانید: از Athleisure چیزی شنیده اید؟

جمع بندی

خب دوستان عزیز، با تأثیر اعتماد به نفس در ورزش به‌صورت کامل آشنا شدید. حالا در بخش جمع‌بندی بد نیست درباره تاثیر ورزش در بالا بردن اعتماد به نفس بگوییم. این دو کاملاً به هم وابستگی دارند. یعنی با ورزش اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌کند و با داشتن اعتماد به نفس می‌توانید در محیط باشگاه به‌خوبی تمرین کنید. حال که می‌دانیم چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم ، با قدرت به ورزش ادامه دهید و فراموش نکنیم که هدف اصلی از ورزش، تفریح و سلامت است. پس به فکر برد و باخت یا تغییرات دور از واقعیت نباشید.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه