پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

نکاتی که حتماً باید در شستشوی لباس ورزشی مشکی رعایت کنید

شستشوی لباس ورزشی مشکی

مقدمه

به‌منظور افزایش چرخه عمر لباس‌های ورزشی مشکی خود، بسیار مهم است که از آنها به‌خوبی مراقبت کنید و ازآنجایی‌که به‌عنوان یک برند، خود را مسئول لباس‌هایی می‌دانیم که تولید می‌کنیم، راهنمای مراقبتی برای شما ایجاد کرده‌ایم تا شما را به سمت یک تجربه مراقبت از پوشاک ملایم‌تر، پایدارتر و لذت‌بخش‌تر راهنمایی کند. تا انتهای این مقاله از مل اند موژ همراه ما باشید تا ترفندهای شستشوی لباس مشکی را نشان‌تان دهیم.

شستشوی لباس ورزشی مشکی با احتیاط بیشتر

لباس‌های ورزشی با رنگ مشکی و سایر رنگ‌های تیره جزء اصلی کمد لباس یک ورزشکار هستند و شستشویی آن‌ها پس از هر بار تمرین ضروری است که اگر به‌صورت اصولی انجام نشود، باعث بروز آسیب‌هایی همچون کم‌رنگ‌شدن، سفیدک زدن یا پرز دادن لباس می‌شود. در این مقاله نکاتی کاربردی برای شستشوی لباس ورزشی مشکی بیان کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها لباس‌های شما آسیب کمتری می‌بیند. یک چرخه ملایم و دائمی را برای شستشوی لباس ورزشی مشکی خود انتخاب کنید که زمان آن کوتاه‌تر باشد و با حرکت و اصطکاک کمتر به الیاف آسیب کمتری برساند و از فرسودگی، محو شدن و کم‌رنگ‌شدن آن‌ها جلوگیری شود. چند راهکار برای اینکه لباس‌های ورزشی مشکی شما در عین سالم ماندن بو نگیرد:

  •  اجازه دهید لباس‌های تمرینی استفاده شده پس از استفاده هوا بخورد
  •  بلافاصله بعد از تمرین خود را عوض کنید
  •  هنگام شستشوی لباس ورزشی مشکی از مواد شوینده به مقدار زیاد استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند باعث تجمع باکتری‌هایی شود که بو تولید می‌کنند.
  •  از دئودورانت‌ها بیش از حد استفاده نکنید.
  •  بو را به‌وسیله شستن لباس مشکی با سرکه سفید از بین ببرید

پرز لباس ورزشی مشکی:

شما می‌توانید برای ازبین‌بردن پرز از روی لباس ورزشی مشکی، از یک نوارچسب برای برداشتن آن از لباس خود استفاده کنید، اگرچه این کار ممکن است خسته‌کننده باشد. یکی از ساده‌ترین و مبتکرانه‌ترین راه‌ها برای ازبین‌بردن پرز از روی لباس، پاک‌کردن هر ورقه خشک‌کن روی پارچه است. با خاصیت ضد الکتریسیته ساکن می‌تواند به شما در پاک‌کردن پرزها در چند ثانیه کمک کند! 1/2 فنجان جوش شیرین را به ماشین لباسشویی اضافه کنید و تنظیمات لباسشویی را روی چرخه شستشو قرار دهید. 1 فنجان سرکه سفید را در فنجان آبکشی بریزید. ماشین لباسشویی را روشن کنید. اگر ماشین لباسشویی شما فنجان آبکشی ندارد، در طول چرخه آبکشی، سرکه را به بار اضافه کنید. هم جوش شیرین و هم سرکه آب را نرم می‌کنند و پرزهای لباس را از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید: ۵ ترفند برای شستشوی لباس ورزشی در خانه

جداکردن لباس‌های مشکی از لباس‌های رنگی

هنگام شستشوی لباس ورزشی مشکی، جداکردن آن از لباس‌های رنگی بسیار مهم است؛ زیرا با شستن جداگانه این لباس‌ها می‌توانید از انتقال رنگ لباس‌های تیره روی لباس‌های روشن و کدر شدن لباس‌های سفید یا رنگی جلوگیری کرده و دمای آب لباسشویی را برای هریک به‌صورت جداگانه تنظیم کنید به این صورت که آب گرم برای شستن لباس های روشن و آب سرد برای شستشوی لباس ورزشی مشکی. بهترین حالت برای شستن لباس‌های ورزشی این است سه دسته لباس بسازید: یکی برای شستشوی لباس ورزشی مشکی و تیره، یکی برای لباس‌های سفید و یکی برای لباس‌های رنگی. مرتب‌سازی بر اساس رنگ می‌تواند به شاداب ماندن لباس‌های شما کمک کند، اما مرتب‌سازی بر اساس نوع پارچه و وزن نیز می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. شستن لباس‌هایی با جنس و وزن مشابه باعث می‌شود:

  • از آسیب رسیدن به الیاف لباس جلوگیری شود.
  • از باقی‌ماندن پرزهای ناخواسته هنگام شستشوی لباس ورزشی مشکی جلوگیری شود که همان‌طور که اغلب ما می‌دانیم ازبین‌بردن پرز از روی لباس مشکی نیازمند صرف وقت زیادی است.
  • هنگامی که لباس ها با وزن و جنس های مختلف را با هم ترکیب می‌کنید، پارچه‌های “محکم‌تر” و زبرتر اغلب باعث ساییدگی و پارگی زیادی در لباس‌های سبک‌تر و ظریف‌تر شما می‌شوند که ممکن است باعث فرسایش و کهنگی آن‌ها شود.
  • بنابراین، پارچه‌های سنگین‌تر، مانند شلوار جین و حوله، باید جدا از پارچه‌های سبک تا متوسط مانند تیشرت ورزشی شسته شوند.

سؤالی که در هنگام تفکیک لباس‌ها بر اساس رنگ ایجاد می‌شود این است که با لباسی که رنگ می‌دهد چه کنیم؟ وقتی یک لباس ورزشی مشکی یا تیره جدید می‌خرید برای جلوگیری از رنگ دادن لباس مشکی به تن همیشه قبل از پوشیدن آن را بشویید. بسیاری از لباس‌ها با این هشدار همراه هستند که رنگ لباس می‌تواند به لباس‌های دیگر یا به پوست منتقل شود، این موارد حتی ممکن است نیاز به شستن چندین باره داشته باشند تا زمانی که آبی که از ماشین لباسشویی خارج می‌شود پاک شود و وقتی دوباره لباس‌ها را می‌شویید، آنها را با رنگ‌های مشابه بشویید. این کار از انتقال رنگ به لباس‌های دیگر شما جلوگیری می‌کند.

تفکیک لباس روشن و تیره
جدا کردن لباس های تیره و روشن قبل از شستشو

استفاده‌نکردن از آب گرم

باوجوداینکه آب داغ در ازبین‌بردن آلودگی و بو بسیار قدرتمند است، برای شستشوی لباس ورزشی مشکی بهتر است از آب سرد یا ولرم با دمای 30 درجه سانتی‌گراد استفاده شود زیرا:

  •  لباس‌های ورزشی معمولاً از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند و آب داغ می‌تواند باعث آسیب به میکرو فیبرها شده و تأثیر منفی بر خاصیت ارتجاعی لباس بگذارد.
  •  شستشوی لباس ورزشی مشکی با آب داغ منجر به چروک شدن و کاهش طول عمر لباس‌های باشگاه شما می‌شود.
  •  می‌توانید از آب گرم برای شستن هر لباس رنگ روشنی که از پنبه ساخته شده است استفاده کنید – تیشرت، حوله، جوراب و غیره.
  • شستشوی لباس ورزشی مشکی با آب داغ می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی و کم‌رنگ‌شدن آن شود، لباس‌های تیره برای ثابت ماندن رنگ خود به چرخه‌ شستشوی خنک‌تر و کوتاه‌تر نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: در شستشوی تیشرت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

استفاده از شوینده‌های مخصوص لباس مشکی و تیره

وقتی صحبت از شستشوی لباس ورزشی مشکی می‌شود، فقط می‌توانید از ژل‌های مخصوص یا مایع لباسشویی با علامت «مخصوص لباس‌های تیره» استفاده کنید. پودرهای معمولی برای شستشوی لباس ورزشی مشکی مناسب نیستند زیرا:

  •  ذرات ساینده پودر، رنگ را از روی الیاف پارچه می‌برند و باعث بور شدن لباس مشکی می‌شوند.
  •  گرانول‌های پودری در آب سرد بسیار ضعیف حل می‌شوند. در نتیجه در طول فرایند شستن لباس مشکی و آبکشی، مقداری از پودر در الیاف پارچه باقی می‌ماند و رگه‌ها و لکه‌های نامناسبی ایجاد می‌کند.

میکرو فیبرهای موجود در لباس‌های ورزشی در برابر آب (و البته عرق) مقاوم هستند، اما استفاده بیش از حد از مواد شوینده می‌تواند به الیاف لباس آسیب بزند، مقدار بهینه مواد شوینده باید 2 قاشق چایخوری در هر بار کامل باشد. نرم‌کننده‌های لباس بهترین ایده برای ازبین‌بردن بوی بد لباس‌ها به نظر می‌رسند، اما برای شستشوی لباس ورزشی مشکی، مناسب نیستند، زیرا این مواد تمایل دارند میکرو الیاف لباس‌های ورزشی را بشکنند و در نتیجه خاصیت ارتجاعی آنها را کاهش دهند. علاوه بر این، نرم‌کننده‌ها پوششی ایجاد می‌کنند که به‌عنوان پناهگاهی برای باکتری‌ها عمل کرده و بوهای ماندگار را ایجاد می‌کند. سرکه یک درمان خانگی ایده‌آل برای ضدعفونی و خوشبو کردن لباس‌های ورزشی و همچنین شستشوی لباس ورزشی مشکی است. اگر لباس‌های شما خیلی بدبو هستند، تنها کاری که باید انجام دهید این است شستن لباس با سرکه سفید را امتحان کنید، برای این منظور آن‌ها را در مخلوطی که با نصف فنجان سرکه سفید و آب سرد تهیه شده است، حدود 30 دقیقه قبل از شستشو خیس کنید. این نه‌تنها به رفع بوی بد کمک می‌کند، بلکه لکه‌های عرق را با آزادکردن باکتری‌های به‌دام‌افتاده نیز از بین می‌برد.

توجه به برچسب‌های لباس

همه لباس‌های ورزشی دارای برچسب شستشو هستند که حاوی اطلاعات کافی برای کمک به مصرف‌کننده در مراقبت و شستشوی آن‌هاست و نکاتی را برای بهتر و امن‌تر شسته شدن لباس‌ها خصوصاً شستشوی لباس ورزشی مشکی بیان می‌کند که با رعایت کردن آن‌ها از آسیب رسیدن به رنگ و بافت پارچه جلوگیری می‌شود. هر لباس ورزشی از مواد و پارچه‌های مختلف با درجه حساسیت‌های مختلف ساخته شده است، بنابراین برای شستن لباس‌های ورزشی خصوصاً شستشوی لباس ورزشی مشکی مراقبت‌های متفاوتی لازم است؛ بنابراین، هیچ قانون جهانی برای شستن لباس‌های ورزشی وجود ندارد. نکات روی برچسب لباس برای شستشو:

  • اگر از مواد شوینده مناسب هر لباس به‌درستی استفاده نشود، ممکن است پارچه آن پوسیده شده و به‌مرور پاره شود.
  •  برخی از لباس‌ها را نباید در ماشین لباسشویی خانگی قرار داد و در عوض باید توسط یک سرویس حرفه‌ای خشک‌شویی شوند.
  •  برچسب‌های لباس همچنین به مصرف‌کنندگان توضیح می‌دهند که اگر یک کالا در خشک‌کن قرار داده شود یا برای ازبین‌بردن هرگونه چروک اتوکشی شود، چقدر گرما را می‌تواند تحمل کند.
  • همچنین بیان می‌کنند که یک لباس باید در هوای آزاد خشک شود یا در خشک‌کن ماشین لباسشویی.
  •  برای شستشوی لباس ورزشی مشکی، برچسب‌ها معمولاً شستشو در یک چرخه خاص مانند ملایم یا ظریف و خنک را توصیه می‌کنند.
  •  اقلام ظریف مانند لباس‌های زیر باید جداگانه شسته شوند و برخی از اقلام فقط با دست شسته می‌شوند.
  • به‌طورکلی، برچسب‌های لباس باید محکم به لباس بچسبد تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد. ازاین‌رو، نمی‌توان آن‌ها را مانند تگ‌های آویزان به طور آزاد به آن چسباند؛ بنابراین اکثر برندها به دوخت برچسب روی خود لباس متوسل می‌شوند.

به دستورالعمل شستشو روی برچسب توجه کنید! ازآنجایی‌که مردم در سرتاسر جهان لباس‌های ورزشی خود را مرتباً می‌شویند، این صنعت استانداردی از پنج نماد اساسی ایجاد کرده است که نوعی زبان جهانی را تشکیل می‌دهند. برای آسان‌تر کردن این کار، نمادهای لباس‌شویی همیشه به همان ترتیب روی برچسب نشان داده می‌شوند. از چپ به راست عبارت‌اند از:

  • شستشوی مصنوعی (شستن با ماشین لباسشویی)
  • شستن با دست
  • مثلث (سفیدکننده)
  •  اتو (اتو)
  • دایره (خشک‌شویی)
  • مربع (خشک‌کردن)
برچسب شستشوی لباس
توجه به برچسب شستشوی لباس

پشت‌ورو شستن لباس مشکی

ممکن است چند دقیقه بیشتر طول بکشد تا لباس‌های ورزشی خود را بشویید، اما توصیه می‌کنیم این مرحله را نادیده نگیرید و لباس ورزشی مشکی خود را به‌صورت پشت‌ورو در ماشین لباس‌شویی یا تشت قرار دهید زیرا:

  • در هنگام شستشوی لباس ورزشی مشکی، آب و مواد شوینده عمدتاً روی لایه بیرونی تأثیر می‌گذارد (که اگر از داخل به بیرون برگردانده شود به لایه داخلی تبدیل می‌شود) و این می‌تواند یکی از دلایل اصلی رنگ‌پریدگی و کم‌رنگ‌شدن آن شود.
  •  باکتری‌های ایجادکننده بو، از مواد طبیعی بدن مانند عرق و سلول‌های مرده پوست که به قسمت داخلی لباس می‌چسبند ایجاد می‌شوند و چرخاندن لباس‌های تمرینی قبل از شستشو باعث میشود که آب و مواد شوینده، دسترسی بهتری به منبع بو داشته و لباس ها تمیزتر شوند.
  •  کثیفی روی لباس‌های ورزشی شما بیشتر در داخل است نه بیرون. زیپ‌ها را ببندید و قبل از اینکه لباس‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید، آن‌ها را از داخل بچرخانید شستشوی لباس ورزشی مشکی به این روش باعث ثابت ماندن رنگ آن شده و به جلوگیری از گیرکردن لباس‌ها در طول چرخه شستشو کمک می‌کند.

سفیدک زدن لباس ورزشی مشکی

دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های کوچک سفید روی لباس‌های تیره شود و بسیار آزاردهنده است که وقتی لباسی را شسته‌اید، متوجه می‌شوید که لباس‌های شما کثیف‌تر از قبل به نظر می‌رسند! برای از بردن سفیدک روی لباس مشکی، باید علت به‌وجودآمدن آن را بدانیم تا بتوانیم از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم:

  •  مواد شوینده بیش از حد: مواد شوینده اضافی می‌تواند لکه‌های سفیدی را روی لباس‌های مشکی به‌جای بگذارد، به‌خصوص در ماشین‌های لباسشویی با راندمان بالا که آب کمتری مصرف می‌شود
  • نرم‌کننده بیش از حد پارچه: درست مانند استفاده بیش از حد از مواد شوینده، استفاده بیش از حد از نرم‌کننده پارچه نیز می‌تواند لکه‌های سفیدی را روی لباس‌های تیره پس از شستن باقی بگذارد
  • سختی آب: مناطقی که دارای آب مخصوصاً سخت هستند ممکن است به این معنی باشد که هنگام شستن، مقداری مواد معدنی روی لباس‌هایتان ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این امر می‌توانید قرص‌های نرم‌کننده آب را به شستشوی خود اضافه کنید.
  •  لباس زیاد در ماشین لباسشویی: اینکه چقدر لباس داخل لباسشویی بریزیم یک قاعده کلی دارد تا از کثیف ماندن لباس‌ها جلوگیری شود، هرگز داخل ماشین لباسشویی را بیش از سه‌چهارم پر نکنید؛ زیرا نمی‌تواند لباس‌های ورزشی مشکی شما را به‌درستی بشویید، به این معنی که آنها تمیز نمی‌شوند و در بدترین حالت، به دلیل آن لکه‌های سفید، کثیف‌تر از قبل خواهند شد.

قرار ندادن در معرض نور خورشید

پس از شستشوی لباس ورزشی مشکی باید به نحوه خشک‌کردن آن نیز توجه کرد زیرا خشک‌کردن غیر اصولی لباس نیز می‌تواند به اندازه شستن آن در آسیب به الیاف و رنگ لباس مشکی موثر باشد، در صورت امکان، لباس‌های تیره را آویزان کنید تا خشک شوند (دور از نور مستقیم خورشید)، زیرا این کار به حفظ ظاهر اصلی آنها کمک می‌کند. هنگامی که از خشک‌کن استفاده می کنید، کمترین دمای مناسب برای مواد را انتخاب کنید و مراقب باشید که لباس‌های خود را بیش از حد خشک نکنید. به محض خشک‌شدن یا حتی زمانی که کمی مرطوب هستند آنها را از دستگاه خارج کنید تا بافت پارچه به هم نریزد.

نتیجه‌گیری

لباسشویی کاری بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد. برای سالم نگه‌داشتن پارچه‌ها و افزایش عمر مفید لباس‌ها، شستشوی صحیح آنها بسیار مهم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه