پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

نکاتی برای رعایت پروتکل بهداشتی باشگاه

رعایت پروتکل بهداشتی باشگاه

دوران کرونا برای تمام ما سخت گذشت. بسیاری از عادات قدیمی خود را مجبور شدیم که کنار بگذاریم. عادتی که ورزشکاران را زنده و شاداب نگه می‌داشت، حضور در باشگاه‌های ورزشی بود. به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی باشگاه‌های ورزشی تعطیل شدند. این موضوع آسیب بسیاری به سلامت فیزیکی ورزشکاران وارد کرد. خوشبختانه این روزها با تزریق دوز سوم واکسن و کاهش ابتلای ویروس کرونا، بسیاری از باشگاه‌ها بازگشایی کرده‌اند. البته در این رابطه قوانین خاصی نیز در نظر گرفته شده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پروتکل بهداشتی باشگاه ها آشنا کنیم.

اطلاعیه پروتکل بهداشتی باشگاه

طبق آخرین اطلاعیه از وزارت بداشت، هیچ محدودیتی در فعالیت سالن‌های ورزشی در شهرهای سفید وجود ندارد. شروع فعالیت‌های بدنسازی به‌صورت انفرادی و استخر‌های روباز در مناطق زرد با در نظر گرفتن پروتکل بهداشتی بلامانع است. در شهرهای قرمز، باشگاه‌های بدنسازی برای بازگشایی نیاز به دریافت تأیید از جانب مرکز بهداشت هستند. در حقیقت باشگاه‌ها باید فضای کافی، تهویه مناسب و سقف بلند داشته باشند. فعالیت‌های ورزشی پربرخورد و تیمی در شهرهای زرد و قرمز ممنوع است. تمامی پرسنل شاغل در باشگاه‌های ورزشی باید تست PCR انجام دهند. افرادی که مشکوک به کرونا هستند، اجازه ورود به باشگاه‌ها را ندارند. همچنین برگزاری مسابقات ورزشی در هر شهر منوط به دریافت تاییدیه از معاونت وزارت بهداشت کشور است.

بررسی سیستم تهویه باشگاه بدنسازی

سیستم تهویه باشگاه بدنسازی از جمله مهم‌ترین بخش‌های پروتکل بهداشتی باشگاه ها به حساب می‌آید. تمامی باشگاه‌ها باید از سیستم تهویه بسیار مناسب استفاده کنند. هوا باید به‌صورت کامل در باشگاه تردد داشته باشد. باشگاه‌های که سقف بلند دارند، برای ورزش مناسب‌تر هستند. به‌عنوان بخشی از پروتکل بهداشتی باشگاه بدنسازی ، سیستم تهویه باید هوا را با فشار عالی خارج کند و از طرف دیگر هوای تازه وارد محیط باشگاه شود. به این ترتیب زمانی که تردد هوا انجام شود، در صورتی که فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد، احتما شیوع آن به حداقل می‌رسد.

لازم به ذکر است که منظور از تهویه باشگاه بدنسازی فقط یک هواکش ساده نیست. بلکه باید از سیستم‌های تهویه مناسب و مخصوص سالن‌های بدنسازی استفاده کنند. هوای باشگاه باید همیشه سبک و تازه باشد. البته این موضوع نه فقط برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بلکه برای سلامت ورزشکاران نیز مفید است. بدن برای ورزش و فعالیت بالا، نیاز بیشتری به اکسیژن خواهد داشت. تهویه مناسب باعث می‌شود تا اکسیژن به میزان کافی به بدن ورزشکاران برسد.

بیشتر بخوانید: چرا پوشیدن لباس ورزشی برای باشگاه مهم است؟

رعایت فاصله‌ی فیزیکی در باشگاه

همان طور که می‌دانید، ویروس کرونا به‌صورت فرد به فرد منتقل می‌شود. در صورتی که فاصله فیزیکی به‌صورت کامل رعایت شده باشد، احتمال انتقال این بیماری از یک فرد به فرد دیگر به حداقل مقدار خود می‌رسد. به همین خاطر تمامی ورزشکارانی که در باشگاه ورزشی حضور دارند، باید فاصله اجتماعی 1 تا 2 متری را از هم رعایت کنند. این موضوع برای باشگاه‌های بزرگ قطعاً مشکلی به همراه نمی‌آورد؛ اما شاید در باشگاه‌های کوچک کمی دشوار باشد. به همین خاطر هر باشگاه باید بر اساس گنجایش و فضای باشگاه، تعداد هنرجویان و ورزشکاران را تا حد امکان محدود کنند. همچنین تعداد ورزشکارانی که به‌صورت همزمان در فضای باشگاه حضور دارند، محدودیتی وضع کنند.

رعایت بهداشت فردی

بهداشت فردی یکی دیگر از نکاتی است که در پروتکل بهداشتی باشگاه باید درج شود. بخشی از رعایت بهداشت باشگاه به عهده مسئولان نظافت باشگاه و بخشی دیگر به عهده خود ورزشکاران است. برای مثال ورزشکاران باید همراه خود اسپری الکل داشته باشند تا قبل و بعد استفاده از وزن و تجهیزات باشگاه بدنسازی، آن‌ها را به‌صورت کامل ضدعفونی کنند. همچنین نباید از آبخوری عمومی استفاده نمایند. هر کس باید بطری آب مخصوص خود را داشته باشد. ورزشکاران ترجیحاً نباید از سرویس‌های بهداشتی باشگاه استفاده کنند.

کمد لباس خود را ضدعفونی کنند. پیش از ورود به باشگاه دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند. همچنین پیش از خروج نیز این کار را تکرار نمایند. در ضمن بهتر است بعد هر بار تمرین ورزشی، ساک، لباس و کفش‌ها را نیز شست یا ضدعفونی کرد. هر ورزشکار باید یک حوله مخصوص داشته باشد. به این ترتیب در صورتی که حتی بیمار هم باشد، وسایل را آلوده نمی‌کند.تمامی این‌ها جزو بهداشت فردی هستند. با رعایت بهداشت فردی، احتمال ابتلا به کرونا در فضاهای ورزشی به حداقل میزان خود می‌رسد.

ماسک زدن در باشگاه بدنسازی

پروتکل بهداشتی باشگاه
حتما در باشگاه از ماسک استفاده کنید

بسیاری از ورزشکاران این موضوع را رعایت نمی‌کنند. البته واقعاً استفاده از ماسک در فضای باشگاه بدنسازی شاید کار دشواری باشد؛ اما ابتلا به کرونا قطعاً سخت‌تر از ماسک زدن در باشگاه بدنسازی خواهد بود. پس بهتر است حتماً از ماسک‌های مناسب در باشگاه‌های بدنسازی استفاده نمایید. ماسک برای باشگاه باید بسیار مقاوم باشد. تعریق پوست بدن در باشگاه بدنسازی و حین ورزش افزایش پیدا می‌کند. پس باید از ماسک مخصوص باشگاه بدنسازی استفاده کنید که با تعریق آسیب نمی‌بینند. البته در طول تمرین ممکن است به خاطر نوشیدن آب و سایر مواد غذایی، نیاز باشد که ماسک خود را بردارید. در این شرایط نیز بهتر است به یک گوشه خلوت بروید و در آنجا ماسک خود را کنار بزنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. حتی در رختکن و حین تعویض لباس نیز حتماً ماسک را روی صورت خود نگه دارید. تا زمانی که از ماسک استفاده کنید، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در باشگاه: قبل و بعد از تمرین

از سرم شستشو بعد از باشگاه استفاده کنید

پزشکان توصیه می‌کنند که بینی و حلق خود را بعد تمرین بدنسازی با سرم مخصوص شستشو یا همان آب نمک رقیق شستشو دهید. به این ترتیب حتی اگر ویروس کرونا وارد سیستم تنفسی شما شده باشد، از بین می‌رود. این موضوع تا حد بسیاری به اثبات رسیده است. پس ترجیحاً این کار را انجام دهید.

با کفش بیرون وارد باشگاه نشوید

ویروس کرونا ویروس سنگینی است و ممکن است روی سطوح از جمله زمین قرار بگیرد. به همین خاطر به‌هیچ‌وجه هیچ کس حق ورود به فضای ورزشی باشگاه با کفش بیرون را ندارد. هر ورزشکاری باید از کفش مخصوص باشگاه استفاده کند.

قرار دادن الکل، ماسک و دستکش در اختیار ورزشکاران

بسیاری از باشگاه‌های ورزشی برای جلوگیری از شیوع ویروس، انواع ماسک، دستکش و الکل را در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهند. همچنین باید یک سطح زباله مخصوص دور ریختن ماسک و دستکش نیز در اخیتار ورزشگاران قرار بگیرد.

ورزشکاران در ساعات مختلفی به باشگاه مراجعه کنند

بهداشت فردی در باشگاه
در ساعات خلوت به باشگاه بروید

بهتر است ساعات مختلف باشگاه را بررسی کنید و ببینید که کدام یک از ساعات روز یا شب، باشگاه خلوت است. تلاش کنید تا برنامه ورزشی خود را به شکلی تغییر دهید تا در ساعات خلوت به باشگاه مراجعه کنید .در این ساعات احتمال ابتلا به کرونا به حداقل می‌رسد و با آسایش بیشتری ورزش خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین لباس های مردانه برای باشگاه

جمع بندی

این روزها ویروس کرونا همانند گذشته قربانی نمی‌گیرد. همین موضوع باعث شده تا ورزشکاران بتوانند با احتیاط به فعالیت‌های ورزشی قدیم خود ادامه دهند. البته باید در نظر داشته باشید که برای این کار حتماً پروتکل بهداشتی باشگاه را رعایت کنید و از آن سرپیچی نکنید. بهداشت فردی را رعایت نمایید و حتماً ماسک بزنید. همچنین در صورتی که احساس بیماری و کرختی در بدن خود می‌کنید، به خاطر سلامت سایر عزیزان، به‌هیچ‌وجه وارد محیط باشگاه نشوید. همچنین اگر احساس می‌کنید که مشکوک به کرونا هستید، حتماً تست PCR دهید تا دیگران را درگیر نکنید. اگر هر کس این نکات را رعایت کند، محیط باشگاه برای تمامی افراد بسیار امن و سالم خواهد بود.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه