پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

کدام یقه لباس مناسب من است؟

انواع یقه

در پوشاک، یقه بخشی از بدنه پیراهن، کت یا بلوز است که قسمت بالایی و نزدیک به گلو و گردن صاحب لباس را پوشش می‌دهد. از نظر متخصصان پوشاک، یقه با دوخت یک‌تکه از پارچه‌ای جداگانه و یا یک تکه‌یِ تا شده یا بریده شده از همان نوع پارچه که برای بدنه اصلی لباس استفاده شده، طراحی می‌شود. معمولاً دوخت یقه از سایر تکه‌های لباس متمایز می‌شود. یک یقه ممکن است به طور دائم به بدنه اصلی لباس متصل شده و یا به‌صورت جداشدنی باشد. در ادامه به معرفی انواع یقه می‌پردازیم.

آشنایی با انواع یقه‌های لباس

یقه لباس بخش مهمی از طراحی و دوخت آن بوده و در زیبایی فرد و ظاهر او تأثیر مستقیم دارد. روش‌های متفاوتی برای تقسیم‌بندی انواع یقه وجود دارد که بر اساس نوع لباس و استفاده از آن متفاوت از هم هستند؛ اما به‌طورکلی یقه لباس را به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کنند:

  • مسطح یا تخت
  • برگردان
  • ایستاده
  • فانتزی
انواع یقه‌
انواع یقه‌ و تفاوتهای آنها

انواع یقه‌های تخت

این نوع یقه‌ها یقه‌هایی ساده، خطی، مسطح و معمولاً قرینه هم هستند. یقه تخت پایه طراحی انواع دیگر یقه‌ها است و انواع یقه‌های ایستاده و برگردان بر روی آن‌ها شکل می‌گیرند. مهم‌ترین نوع این یقه‌ها عبارت‌اند از:

یقه هفت

یقه هفت یا V شکل، یقه‌ای مرسوم و پرکاربرد بوده و در بین مدل‌های یقه تیشرت، محبوب‌ترین مدل یقه است. تی‌شرت‌هایی با این مدل یقه همان‌طور که از نامش پیداست یقه V شکل دارند.
مردانی با صورت گرد و شانه‌های پهن می‌توانند از این نوع یقه بهره ببرند، زیرا تیپ بدنی آن‌ها را برجسته می‌کند و ظاهری باریک‌تر به آن‌ها می‌دهد.
همچنین خوب است بدانید که می‌توانید آن را با برخی از مدل‌های پیراهن مانند پیراهن‌های فلانل ست کنید.

یقه گرد

مدل یقه‌گرد مانند یقه هفت یکی از محبوب‌ترین انواع یقه است. این نوع یقه لباس دارای فرم منحنی و گرد بوده و ناحیه دور گلو و گردن را می‌پوشاند. یقه‌های گرد طوری طراحی می‌شوند که صورت فرد را گرد نشان دهند و ازاین‌رو مناسب صورت‌های استخوانی و لاغر هستند. پیراهن‌های یقه‌گرد یک مدل عالی مخصوصاً برای آقایان دارای اندامی عضلانی است. در واقع، این مدل یقه به فرد این امکان را می‌دهد که تمام خطوط بدن منعکس شوند.

البته جنس پارچه و اندامی بودن آن نیز در اینجا بسیار مهم است؛ اما از نظر انعکاس خطوط بدن یک فرد عضلانی، این مدل یقه نسبت به سایر مدل‌های یقه مزیت بیشتری دارد.

راهنمای خرید تیشرت ورزشی مردانه

یقه قایقی یا کشتی

نوع دیگری از یقه که به‌خاطر شباهت به بدنه قایق با نام قایقی یا کشتی شناخته می‌شود، دارای دو خط افقی و منحنی شکل در قسمت جلویی و پشت لباس بوده و طراحی آن‌طوری است که گردن کوتاه‌تر و صورت گرد و پرتر به نظر می‌رسد. از این مدل بیشتر در طراحی لباس بانوان استفاده می‌شود.

یقه چهارگوش یا خشتی

این نوع یقه به شکل چهارگوش و مربع یا مستطیل است. در طراحی این نوع یقه می‌توان مطابق با ویژگی‌های صورت و گردن، زوایای یقه را تغییر داد. یقه خشتی برای افرادی دارای فرم صورت بیضی و مثلثی مناسب بوده و برای افرادی با صورت مستطیل و چانه چهارگوش نامناسب است.
انواع دیگری مانند دلبری، وای شکل، باز و غیره وجود دارند که در دسته یقه‌های تخت و مسطح قرار می‌گیرند ولی به‌اندازه این چهار نوع کاربرد ندارند.

انواع یقه‌های ایستاده

این نوع یقه‌ها معمولاً از حلقه دور گردن، دو تا سه سانتیمتر به سمت چانه بالاتر می‌روند. این نوع یقه در طراحی لباس، بالاتنه فرد را به شکل بلندتر و کشیده‌تر نشان داده و مناسب کاربردهای رسمی و اداری است. مهم‌ترین نوع این یقه‌ها عبارت‌اند از:

یقه چینی یا سرداری

یکی از رایج‌ترین یقه‌های ایستاده یقه چینی یا سرداری است که اسم آن همان‌طور که پیداست از فرم لباس سنتی مردم چین و آسیای شرقی گرفته شده است. این سبک یقه‌ها بالاتنه را بلندتر از حد عادی نشان داده و بیشتر از همه برای افرادی با صورت و گردن کشیده، بلند و استخوانی مناسب هستند. این نوع یقه تفاوتی جزئی با دیگر مدل‌های یقه‌ایستاده دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

یقه ایرانی یا آخوندی

این نوع یقه که به‌خاطر استفاده مکرر توسط دیپلمات‌های ایرانی به آن دیپلمات هم می‌گویند، شبیه به یقه چینی بوده و تنها تفاوت این دو آن است که لبه‌های یقه ایرانی برخلاف یقه چینی روی‌هم قرار گرفته و با دکمه بسته می‌شود. یقه آخوندی به دلیل ویژگی‌های ساختاری خود شاید متفاوت‌ترین نوع یقه پیراهن باشد. در این مدل یقه هیچ زاویه و عرضی بین انتهای یقه وجود ندارد. طول یقه نسبت به سایر انواع یقه بسیار کوتاه است. بااین‌حال، هرگز پیراهن‌های این مدل یقه را به افرادی با تیپ صورت مستطیلی و صورت گرد (مخصوصاً چاق) توصیه نمی‌شود! زیرا فردی با تیپ صورت مستطیلی از قبل صورت بلندی دارد و با این مدل یقه صورتش بلندتر به نظر می‌رسد. به همین ترتیب چهره افرادی با فرم صورت گرد و چاق با این مدل یقه بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
بنابراین، اگر ساختار صورت گرد و مستطیلی دارید، توصیه می‌شود در بین انواع یقه پیراهن، پیراهن‌هایی با مدل‌های یقه دیگر را به‌جای یقه ایرانی ترجیح دهید.

یقه فرنچی

لبه‌های این نوع یقه روی‌هم نمی‌آید و در واقع همان یقه چینی است با این تفاوت که لبه‌های این مدل برخلاف یقه چینی منحنی است.

یقه اسکی

یقه اسکی یا یقه ماهیگیری نوعی یقه‌ایستاده است که معمولاً به‌صورت تا شده دورادور گردن را می‌پوشاند و بیشتر برای استفاده در فصل سرما مناسب هستند.

راهنمای خرید هودی مردانه ورزشی

انواع یقه‌های برگردان

انواع یقه برگردان در دو دسته دارای پایه و بدون پایه قرار می‌گیرند که طراحی آنها بر پایه مدل‌های گرد یا هفت شکل می‌گیرد. این مدل یقه‌ها بر روی سینه‌ی لباس به‌صورت برگردان قرار می‌گیرند و مهم‌ترین نوع آنها عبارت‌اند از:

یقه انگلیسی

یک یقه هفت دو تکه است که به‌عنوان سنتی‌ترین شکل لباس رسمی انگلیسی در نظر گرفته می‌شود. مشخصه آن نقاط یقه عریض‌تر باز شده‌ای است که به‌جای اشاره به پایین، به سمت بیرون زاویه دارند. کوتاهی و بلندی زاویه این یقه و همچنین میزان باریک و پهن بودن قسمت برگردان آن بر اندام و استایل فرد تأثیر بسیار مهمی دارد. این مدل مخصوصاً برای مردانی مناسب است که صورت‌های لاغر یا بلندی دارند.

یقه بلیزری

یقه بلیزری که کاملاً مشابه به یقه انگلیسی بوده و تنها تفاوتش با آن، در طراحی نوکِ تیز بخش برگردان یقه است که سبب می‌شود نگاه‌ها بیشتر به سمت شانه فرد هدایت شود.

یقه‌آرشال

این مدل یقه نیز شبیه به یقه انگلیسی بوده و تنها تفاوت این دو در آن است که در آرشال قسمت دال یقه وجود ندارد. این مدل، برای افرادی با بالاتنه درشت، گردن کوتاه و صورت پر، بسیار مناسب است.
یقه آمریکایی، یقه شومیزی، یقه ب.ب، یقه شکاری و یقه ملوانی از دیگر انواع یقه برگردان هستند.

یقه‌های فانتزی

مدل‌های بسیار متنوعی از ترکیب انواع ذکر شده یقه دیگری به وجود آمده‌اند و یا بر اساس تغییر در یکی از مدل‌های فوق‌الذکر، شکل‌گرفته‌اند. به همین دلیل این مدل‌ها را فانتزی می‌نامند. مشهورترین نوع آن نیز یقه دلبری است که یقه از ترکیب یقه چهارگوش و یقه هفت به دست می‌آید.

راهنمای خرید هودی زنانه جدید

انواع یقه
نمونه‌هایی از انواع یقه فانتزی

بیشتر بخوانید: با انواع تیشرت مردانه آشنا شوید

سخن پایانی

روش‌های متفاوتی برای تقسیم‌بندی انواع یقه وجود دارد که بر اساس نوع لباس و استفاده از آن متفاوت از هم هستند؛ اما به‌طورکلی یقه لباس بخش مهمی از طراحی و دوخت آن بوده و در زیبایی فرد و ظاهر او تأثیر مستقیم دارد. انتخاب یقه لباس متناسب با ویژگی‌های چهره و اندام فرد راهی برای افزایش زیبایی ظاهر و جذابیت ظاهری است.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه