پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

فواید یوگا برای سلامتی

فواید یوگا

آیا تا کنون در مورد فواید یوگا، ورزش محبوب این روزها چیزی شنیده‌اید؟ یوگا ورزشی است که با شنیدن آن ناخودآگاه، آرامش و تمدد اعصاب در ذهن نقش می‌بنند. شاید یکی از دلایل محبوب شدن این ورزش در این روزها همین آرامش ذهن ناشی از انجام آن باشد. حسی که این روزها با توجه به سبک زندگی و مشغله‌های روزمره انسان، بیش از گذشته خلأ وجود آن در زندگی حس می‌شود و یوگا یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توان این کمبود را در زندگی از بین برده و آرامش را به آن هدیه کرد.

یوگا چیست؟

پیش از آشنایی و بررسی فواید یوگا برای سلامتی انسان خالی از لطف نیست که با این ورزش آشنا شویم. ورزش یوگا در حقیقت یک آیین معنوی است که از رشته تمرینات ذهنی، جسمی و روحانی تشکیل شده است تا بتواند کیفیت زندگی را به بهترین نحو ممکن بالا ببرد.

در این ورزش مجموعه‌ای از تمرینات جسمی، تمرکزی، تنفس عمیق و رهاسازی ذهن انجام می‌شود تا افراد و ورزشکاران بتوانند به آرامش لازم برای زندگی بهتر دست پیدا کنند. مردان یوگاکار و زنان یوگاکار که به ترتیب به آن‌ها یوگی و یوگینی گفته می‌شود، با استفاده از تمرینات تنفسی، تمرکز و تمرینات بدنی این ورزش، ذهن و بدن خود را یکپارچه می‌کنند تا به آرامش دست پیدا کنند.

فواید یوگا
یوگا ترکیب تمرینات جسمی و ذهنی

بیشتر بخوانید: بهترین تمرین های ورزشی برای پشت میزنشین ها

تاریخچه ورزش یوگا

ورزش یوگا را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ها در جهان دانست که در حدود 5000 سال قدمت دارد. این ورزش که با دانش اسرارآمیز و شگفت‌انگیزی همراه است از راهبان کهن هندی به ما رسیده است. این راهبان در اواخر دهه 1890 میلادی این دانش را به جهان غرب گسترش دادند تا اینکه در دهه 1970 تعالیم مدرن این ورزش در کشورهای غربی محبوبیت زیادی پیدا کرد و مردم این کشورها به فواید یوگا پی بردند.

این ورزش یک مکتب فلسفی محسوب می‌شود که غنی از اهداف معنوی و عرفانی است. اصلی‌ترین هدف ورزش یوگا را می‌توان اتحاد روح انسان با روح الهی دانست که بر اساس معنای واژه آن در زبان‌های مختلف به معنای اتصال، یکی شدن، یگانگی و پیوستن است.

یوگا و انعطاف پذیری

یکی از اهداف و فواید یوگا برای بدن بالا بردن انعطاف‌پذیری بدن است. بسیاری از افراد در اولین جلسه یوگا قادر به لمس انگشتان پاهای خود نیستند. اغلب تمرینات یوگا به صورت آرام، ‌با تمرکز بالا و کششی انجام می‌شوند. اجرای این نوع از تمرینان به صورت منظم باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری عضلات و ماهیچه‌های بدن افزایش پیدا کند و دامنه حرکتی مفاصل با بهبود مواجه شود.

تأثیر یوگا بر تنفس و سلامت قلب

ورزش یوگا از یک سری تمرینات تنفسی برخوردار است که به آن پرایاناما گفته می‌شود. یکی از فواید یوگا این است که تکرار تمرینات پرایاناما در طول زمان می‌توان کیفیت تنفس بدن را از طریق افزایش ظرفیت‌ ریه‌ها، بهبود ببخشد. افزایش ظرفیت ریه‌ها در اثر اجرای حرکات و تمرینات یوگا شرایطی را به وجود می‌آورد که هوای ورودی به ریه‌های افزایش یافته که نتیجه آن افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز و بافت‌های بدن است.

بهبود سلامت قلب و عروق یکی دیگر از فواید یوگا است که نقش مهمی در افزایش سطح سلامت عمومی بدن دارد. انجام ورزش یوگا و اجرای تمرینات و حرکات آن باعث می‌شود که سطح استرس کاهش پیدا کند. کاهش سطح استرس در بدن به کاهش فشار خون منجر می‌شود که می‌توان از ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی پبشگیری کند.

تأثیر یوگا بر کاهش اضطراب و استرس

همانطور که گفته شد با انجام ورزش یوگا می‌توان سطح اضطراب و استرس را به میزان قابل توجهی در افراد کاهش داد. تأثیر تمرینات و حرکات یوگا در کاهش استرس بسیار شگفت‌انگیز و غیر قابل باور است. از آنجایی که استرس می‌تواند به عنوان یکی از عوامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها، سلامت بدن را به خطر بیاندازد یکی از فواید یوگا و تمرینات آن این است که می‌تواند با کاهش سطح استرس از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند.

فواید یوگا
تأثیرات یوگا بر سلامت بدن

بیشتر بخوانید: 15 ترفند برای مدیتیشن مؤثر مخصوص تازه‌کارها

فواید یوگا برای تناسب اندام و ذهن

رابطه بین یوگا و لاغری شاید برای خیلی از افراد باورپذیر نباشد زیرا آن‌ها معتقدند که تمرینات یوگا، تمریناتی آرام و بدون جنب و جوش هستند و به همین دلیل نمی‌توانند باعث لاغری شوند. اما این تصور اشتباه بوده و اجرای تمرینات یوگا پس از مدتی می‌تواند باعث کاهش وزن و لاغری شود. حتی برای افرادی که می‌خواهند به ثبات وزن برسند نیز اجرای این تمرینات بسیار مفید خواهد بود.

از فواید یوگا برای ذهن و تأثیرات مثبتی که از خود بر جای می‌گذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود افسردگی

بر اساس آمارهای جهانی افراد زیادی در سراسر جهان از بیماری افسردگی رنج می‌برند. مصرف داروها و شرکت در جلسات مشاوره و روانشناسی برای بهبود وضعیت این افراد کافی نیست. ورزش یوگا این ویژگی را دارد که می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل تأثیرات مثبتی داشته باشد. یکی از فواید یوگا این است که می‌تواند با کاهش علائم و رنج‌های افسردگی به افراد درگیر این بیماری کمک کرده و وضعیت آن را تا حد قابل قبولی بهبود بخشد.

  • تحریک عملکرد مغز

یکی دیگر از فواید یوگا که بر اساس تحقیقات تأثیر آن اثبات شده است، تأثیر مثبت آن بر روی عملکرد مغز است. این ورزش و حرکات و تمرینات آن می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی عملکردهای اجرایی مغز داشته باشد و می‌تواند پاسخ‌های عاطفی، فعالیت‌های مغزی مربوط به رفتارهای هدفمند، سرعت پاسخ‌گویی مغز و دقت و حافظه را بهبود بخشد. ورزش یوگا می‌تواند در افزایش میزان انعطاف‌پذیری ذهنی و حافظه افراد مسن مؤثر بوده و بر روی روحیه و خلق و خوی افراد اثرات خوبی داشته باشد.

  • تمرکز و تعادل بیشتر

پرورش قوه تمرکز در انسان از دیگر فواید یوگا محسوب می‌شود. این اثر به دلیل هماهنگی موجود بین حرکات و تمرینات این ورزش است که می‌توان میزان تمرکز و توانایی مغز را افزابش دهد و به مرور باعث بهبود تمرکز ذهنی در افراد شود.

  • بهبود کیفیت خواب

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که در ساعات انتهای شب، بی‌خوابی سراغتان می‌آید و از الگوی بد خواب برخوردار هستید، به فواید یوگا برای رفع این مشکلات شک نکنید. از آنجایی که این شرایط می‌تواند باعث ایجاد خستگی، آشفتگی و نداشتن کارایی لازم در فرد شود، به وسیله انجام ورزش یوگا می‌توان شرایطی را فراهم کرد که افراد صبح‌ها آرام‌تر و با نشاط‌تر باشند و بتوانند در هنگام شب خواب آرام و راحتی را تجربه کنند.

  • بهبود روحیه

انجام ورزش می‌تواند با آزادسازی اندورفین در بدن حال و روحیه خوب ایجاد کند. ورزش یوگا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی برای بدن عمل کند. یکی از فواید یوگا این است که می‌تواند مغز را برای ترشح اندورفین تحریک کرده و با آزاد شدن این ماده در بدن باعث بهبود روحیه و خلق و خو شود.

بیشتر بخوانید: برای یوگا چه لباسی بخریم؟

جمع‌بندی

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای تأکید بر انجام ورزش به صورت برنامه روتین زندگی این است که بتوان از این طریق، سلامت عمومی بدن را تضمین کرد. سلامت عمومی بدن تنها به جنبه‌های جسمانی محدود نمی‌شود و جنبه‌های روحی و روانی را نیز در بر می‌گیرد. یکی از فواید یوگا این است که می‌تواند سطح سلامت جسمانی و روانی افراد را به بهترین نحو ممکن افزایش دهد. این ورزش که ترکیبی از تمرینات جسمانی، تمرکزی و آزادسازی ذهن است، از طریق تأثیر مثبت بر عملکردهای بدن می‌تواند شرایطی را فراهم کند که افراد از نظر جسمی و روانی در بهترین حالت قرار بگیرند.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه