پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

برای یوگا چه لباسی بخریم؟

لباس یوگا

آیا شما هم یکی از علاقه‌مندان به ورزش یوگا هستید و قصد دارید به‌تازگی به این ورزش بپردازید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است بدون شک یکی از دغدغه‌های این روزهای شما انتخاب لباس یوگا است. ورزش یوگا که یکی از ورزش‌های محبوب این روزها محسوب می‌شود، مانند هر ورزش دیگری به ابزارها و تجهیزاتی نیاز دارد. لباس یوگا اولین و مهم‌ترین ملزومات این ورزش به‌حساب می‌آید. ازآنجاکه در این ورزش افراد حرکات خاصی را انجام می‌دهند باید در انتخاب لباس مناسب نکاتی را مدنظر قرار بدهند.

لباس یوگا چیست؟

یوگا ورزشی است که از یک سری حرکات تشکیل شده است که علاوه بر سلامت جسمانی بر سلامت فکری و روانی افراد نیز مؤثر خواهد بود. حرکات این ورزش به‌گونه‌ای طراحی شده است که موجب می‌شود جریان خود در بدن تقویت شده و درنتیجه باعث افزایش کیفیت زندگی افراد شود. این ورزش دارای 8 مرحله است که با دستورات کاربردی خود می‌تواند باعث شود که افراد بتوانند تناسب و هماهنگی لازم میان روح و جسم خود را به وجود آورند.

لباس یوگا به لباسی گفته می‌شود که بتواند راحتی لازم برای فرد را در طول زمانی که به این ورزش می‌پردازد فراهم کند. لباس یوگا مناسب لباسی است که باعث محدودیت در حرکات فرد نشود و احساس راحتی به فرد در طول انجام حرکات بدهد. تفاوت عمده لباس ورزش یوگا با سایر ورزش‌ها این است که می‌توان در انتخاب لباس مناسب فاکتور زیبایی را نیز در نظر گرفت. درواقع هر لباسی که فرد در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشد می‌تواند برای یوگا استفاده شود.

راهنمای خرید شلوارک ورزشی مردانه

انواع لباس یوگا برای بالاتنه

آقایان می‌توانند برای لباس بالاتنه یوگا از تی‌شرت‌های تقریبا گشاد و راحت استفاده کنند. نکته مهم در مورد لباس بالاتنه برای آقایان این است که این لباس از جنس پارچه‌های دارای قابلیت تنفس مانند نخ، لایکرا یا نایلون باشد. آقایانی که ممکن است در اثر انجام حرکات تعریق زیادی داشته باشند می‌توانند از تی‌شرت‌های به رنگ تیره به‌عنوان لباس یوگا استفاده کنند تا عرق آن‌ها کمتر مشخص باشد. ازآنجایی‌که در بسیار از حرکات این ورزش ممکن است تی‌شرت شما بالا رفته و بدنتان نمایان شود، می‌توانید از تی‌شرت‌های بلند استفاده کنید تا معذب نباشید.

خانم‌ها می‌توانند برای لباس یوگا بالاتنه خود از تاپ‌های رکابی یا سوتین‌های ورزشی استفاده کنند. این نوع از لباس‌ها اجازه می‌دهد که خانم‌ها بتوانند تمام حرکات را به‌راحتی انجام دهند. در انتخاب تاپ دقت کنید که کاملا به بدن شما فیت باشد و در قیمت یقه و کمر مزاحمت ایجاد نکند. معمولا سوتین‌های ورزشی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که افراد نیازی به پوشیدن لباس دیگر در زیر آن نداشته باشند. اما می‌توانید یک لباس بلند برای پوشیدن روی سوتین به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: فواید یوگا برای سلامتی

لباس یوگا برای پایین تنه

بهترین گزینه پیشنهادی به عنوان لباس پایین ‌تنه یوگا برای آقایان، شلوارک دوچرخه‌سواری یا یک شلوارک گشاد از جنس نخ است. زیرا مهم‌ترین نکته برای لباس پایین‌تنه این است که در انجام حرکات راحت باشید. پس شلوارک‌های گشاد یا شلوارهایی که قابلیت کشسانی داشته باشند بهترین گزینه برای لباس یوگا هستند.

خانم‌ها نیز می‌توانند برای لباس پایین‌تنه از لگ‌های ورزشی یا لگ یوگا استفاده کنند. مزیت مهم این لگ‌ها راحتی و پوشیده بودن آن‌ها است. پوشیدن لگ به‌عنوان لباس یوگا این امکان را فراهم می‌کند که مربی حرکات بدنی اشتباه در افراد را دیده و آن‌ها را اصلاح کند. شلوار هیپی یوگا نیز نوعی دیگری از لباس پایین‌تنه برای خانم‌ها هستند که بسیار راحت و درعین‌حال خنک هستند.

لباس یوگا دخترانه

دختران نوجوان نیز که به انجام ورزش یوگا علاقه‌مند هستند می‌توانند از انواع لباس‌های موجود برای یوگا استفاده کنند. ست‌های ورزشی متنوعی از لباس یوگا برای دختران نوجوان وجود دارد که می‌توانند برحسب علاقه و سلیقه خود نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند. این ست‌های دخترانه معمولا شامل تاپ‌ها و سوتین‌ها ورزشی به همراه لگ ورزشی یا شلوار ورزشی یوگا می‌شوند که با توجه به قابلیت کشسانی برای دختران نوجوان بسیار مناسب هستند.

راهنمای خرید هودی مردانه ایرانی 

لباس یوگا
لوازم جانبی مناسب ورزش یوگا

لوازم جانبی یوگا

پس از انتخاب لباس یوگا متناسب با سلیقه و تأمین راحتی خود در انجام حرکات این ورزش، به یک سری لوازم جانبی نیز نیاز خواهید داشت. یکی از اصلی‌ترین لوازم جانبی برای خانم‌ها کش مو است. بستن موهای بلند به‌وسیله کش می‌توان از مزاحمت موها در هنگام انجام حرکات جلوگیری کند. هدبند یکی دیگر از لوازم جانبی پیشنهادی برای یوگا است که می‌تواند عرق ناحیه پیشانی را جذب کرده و از ورود آن به چشم‌ها جلوگیری کند.

دستکش و جوراب یوگا یکی دیگر از لوازم جانبی این ورزش محسوب می‌شوند که معمولا همراه یکدیگر هستند. هدف از طراحی این تجهیزات این است که فرد بدون نگرانی از لیز خوردن در زمان انجام حرکات بتواند تمرکز خود را حفظ کند. این دستکش و جوراب‌ها ضد لغزش هستند و به‌صورت اختصاصی برای انجام حرکات ورزش یوگا طراحی شده‌اند تا از لغزش فرد در هنگام انجام حرکات جلوگیری کنند.

نکات مهم در خرید شلوار یوگا

یکی از اجزای مهم لباس یوگا شلوار آن است که باید در زمان خرید آن یک سری نکات مهم را مدنظر قرار دهید. در انتخاب شلوار مناسب برای یوگا محدودیتی وجود ندارد و می‌توان از بین شلوارهای موجود یکی از مدل‌ها را برای انجام این ورزش انتخاب کرد. به شرطی که این شلوار از خصوصیات زیر برخوردار باشد:

  • قابلیت انعطاف و کشسانی داشته باشد
  • راحت باشد (منظور از راحت بودن شلوار، گشاد بودن بیش‌ازحد آن نیست زیرا این مسئله باعث می‌شود که در انجام حرکات، شلوار دست و پا گیر باشد)
  • دارای فاق بلند و کمر پهن باشد

زیرانداز یوگا

مت یا زیرانداز یوگا یکی از تجهیزات جانبی است که برای انجام حرکات یوگا بر روی آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. این زیراندازها در انواع و مدل‌های مختلف و با جنس‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. هدف استفاده از مت و زیر انداز برای یوگا این است که افراد حرکات این ورزش را بر روی سطحی نرم و راحت اجرا کنند تا از بروز آسیب بدنی جلوگیری شود. زیرانداز مناسب برای یوگا باید روی سطح سر نخورد، چسبندگی خوبی به سطح داشته باشد، سطح صاف و یکدست داشته باشد، در تولید آن از مواد حساسیت‌زا استفاده‌نشده باشد و ضمن برخورداری از قابلیت شستشو، دوام و استحکام خوبی داشته باشد.

جمع‌بندی

ورزش یوگا یکی از ورزش‌هایی است که با حرکات و تمرینات خود می‌توان سلامت جسمی و روانی را به‌صورت هم‌زمان برای افراد به ارمغان آورد. ازآنجاکه هدف اصلی این ورزش برقراری تعادل و آرامش است، به همین دلیل باید حرکات آن در کمال راحتی انجام شوند. ازاین‌رو در انتخاب لباس یوگا مهم‌ترین نکته این است که لباس انتخاب‌شده شرایطی را فراهم کند که فرد بتواند حرکات را در کمال راحتی انجام دهد.  شما نیز می‌توانید تجربیات خود در انتخاب لباس مناسب برای یوگا و تأثیر آن در نحوه صحیح اجرای این ورزش را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه