پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

راهنمای انتخاب سایز کفش ورزشی

سایز کفش ورزشی
اولین چیزی که هنگام خرید لوازم ورزشی به ذهن می‌رسد یک کفش خوب است. در واقعیت هم کفش ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده از کفش‌های نامناسب ممکن است سبب ایجاد مشکلات متعددی چه در موتاه مدت و چه در دراز مدت شود. در این میان انتخاب سایز کفش ورزشی مناسب آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. نکات مختلفی در مورد سایز و فیت کفش ورزشی مناسب وجود دارد که امروز آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

در ادامه برای دریافت اطلاعات جالب در مورد انتخاب سایز مناسب کفش ورزشی همراه فروشگاه آنلاین مل‌ اند موژ شوید.

قسمت‌‌های مهم کفش ورزشی

جالب است بدانید که بیش از دوازده بخش جداگانه وجود دارد که یک کفش دویدن را تشکیل می‌دهد. هر بخش برای ارائه پشتیبانی، ثبات، حفاظت و راحتی نقش خود را دارد و مشخصات آن می‌تواند از کفشی به کفش دیگر متفاوت باشد. مهم‌ترین بخش‌های هر کفش ورزشی به شرح زیرند:
رویه: رویه از پارچه و مش ساخته شده است و معمولاً به هر چیزی که بالای کفی کفش است اشاره دارد. به دنبال رویه‌ای باشید که درزهای صافی داشته باشد تا پف و تاول را به حداقل برسانید.
زیره: ترکیب زیره‌های مختلف فوم و لاستیک می‌تواند ترکیبی از دوام و محافظت را فراهم کند. به خاطر داشته باشید که هرچه زیره دوام بیشتری داشته باشد، احتمالاً وزن بیشتری را به کفش اضافه می‌کند، بنابراین یافتن تعادل مناسب برای شما ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد.
زیره میانی: بالشتک میانی بین زیره کفش و رویه مشبک یا پارچه‌ای قرار می‌گیرد. این بخش از کفش برای محافظت از پا در برابر ضربه به زمین است. مقدار بالشتک یک ترجیح شخصی است، بنابراین حتماً قبل از انجام چند نوع آن را امتحان کنید.
پاشنه: قسمتی است که در نزدیکی پشتی قرار دارد و برای ایجاد حمایت و ثبات در هنگام فرود به کار می‌رود.
قسمت مچ پا: این قسمت همان بالشتک نزدیک به مچ پا است و برای نگه داشتن مچ پا و ایمن نگه داشتن پا اهمیت زیادی دارد. بنابراین اگر درست ساخته نشده باشد ممکن است ساییده شوند یا باعث تحریک تاندون آشیل شوند.
قسمت پنجه: قسمت پنجه در انتهای کفش بین بند‌ها و ابتدای زیره قرار دارد. به دنبال شکلی باشید که به انگشتان پا اجازه دهد به طور طبیعی قرار بگیرند.
 
انواع کفش ورزشی
هر کفش ورزشی چندین بخش مهم دارد که باید با پای شما تناسب داشته باشد.

بهترین زمان برای اندازه‌گیری سایز پا

شاید شما هم دقت کرده باشید که پاهای شما از صبح شروع به ورم می‌کنند و این ورم کردن می‌تواند تا عصر بیشتر و بیشتر شود. با توجه به این نکته،‌ عجیب نیست اگر صبح به خرید کفش بروید و سایز کفش ورزشی مناسب را خریداری کنید و عصر ببینید که همان کفش برای‌تان تنگ است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود عصر به بعد را برای انتخاب سایز کفش ورزشی انتخاب کنید که در بزرگ‌ترین حالت کفش خود را انتخاب کنید و تحت هیچ شرایطی پاها احساس فشار نداشته باشند. دقت کنید که این مسئله راجع به خرید آنلاین نیز صدق می‌کند، یعنی باید اندازه گیری سایز پا را عصر انجام دهید و سپس اقدام به خرید آنلاین کنید.
نحوه اندازه گیری سایز پا و کفش در خانه
اگر کفش ورزشی قبلی‌تان سایز خاصی داشته، دلیل بر این نیست که کفش جدیدی که می‌خواهید انتخاب کنید هم همین سایز کفش ورزشی را داشته باشد. هر برندی سایز بندی خود را دارد بنابراین باید قبل از انتخاب اندازه‌های پای خود را اندازه گیری کنید. برای روش صحیح اندازه گیری سایز پا دو راه بسیار آسان وجود دارد و کمک می‌کند سایز کفش را چگونه بفهمیم:

راه اول

  • یک تکه کاغذ را با یک لبه همسطح به دیوار روی زمین قرار دهید.
  • پای خود را روی کاغذ قرار دهید تا پاشنه آن به دیوار چسبیده باشد.
  • در انتهای بلندترین انگشت پا علامت بزنید و سپس فاصله علامت تا لبه کاغذ را اندازه بگیرید.
  • سپس 1 تا 1.5 سانتی متر به طول اندازه گیری شده خود اضافه کنید (بسته به اینکه چقدر فضای اضافی برای انگشتان پا می‌خواهید).
  • اندازه کفش خود را به سانتی متر انتخاب کنید. اگر سانت دقیقی که اندازه گیری کرده‌اید در جدول سایز کفش ورزشی نبود، می‌توانید آن را به نزدیک‌ترین عدد گرد کنید.

راه دوم

  • یک سطح صاف و سخت پیدا کنید و تکه کاغذ را روی زمین قرار دهید.
  • جوراب‌هایی بپوشید که شبیه به آن چه در هنگام دویدن می‌خواهید بپوشید باشند. با یک پا روی کاغذ بایستید.
  • وزن بدن خود را روی پای خود نگه دارید، یک خط نازک در اطراف قسمت بیرونی کل پای خود بکشید. هنگام کشیدن خط، خودکار را عمود بر زمین نگه دارید.
  • طول نقاشی پای خود را به صورت عمودی به پایین اندازه گیری کنید. این طول پای شماست.
  • عریض‌ترین قسمت ردیابی پای خود را به صورت افقی اندازه گیری کنید. این عرض پای شماست.
  • این مراحل را برای پای دیگر خود تکرار کنید و هنگام تعیین سایز کفش ورزشی خود از اندازه‌های پای بزرگ‌تر استفاده کنید (بله، دو پای ما اندازه‌ی دقیقا یکسان ندارند).

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فیتنس و بدنسازی

اندازه گیری سایز پا
با خط کش و یک کاغذ به راحتی می‌توانید سایز پای خود را پیدا کنید.

چند نکته در اندازه گیری سایز پا

کفش‌های تنگ منجر به تاول، ناخن‌های سیاه پا و موارد ناخوشایندی مانند این می‌شود. یک اصطلاح جالب وجود دارد که می‌گوید کفش ورزشی شما باید آنقدر جادار باشد که بتوانید «با انگشتان پا پیانو بزنید»، به این معنی که تناسب باید در قسمت جلویی پا به اندازه کافی جادار باشد و انگشت‌ها به هم نچسبند. گفته می‌شود یک فاصله تقریبا یک سانتی‌متری می‌تواند برای سایز کفش ورزشی مفید باشد، اما بیش از آن ممکن است بیش از حد گشاد باشد و پا درون کفش لق بزند.
در کنار سایز کلی، پاشنه شما باید به راحتی در پشت کفش قرار بگیرد، که تضمین می‌کند پای شما از پشت کفش بیرون نمی‌لغزد. اگر پاشنه پای شما به طور طبیعی لاغر است، روش‌‌های خاص بندن بند کفش و کفی پاشنه‌های ارزان قیمت وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از این لغزش خریداری کنید.
 

جدول کلی سایز کفش مردانه/ جدول کلی سایز کفش زنانه

همانطور که گفتیم سایز کفش در برندهای ورزشی مختلف متفاوت است، با این وجود در حالت استاندارد، جدول زیر می‌‌تواند تا حد زیادی یک ایده کلی راجع به سایز بندی کفش و تطبیق سایز و اندازه‌ گیری طول پا به شما بدهد. تفاوتی در اندازه‌ّای زنانه و مردانه نیز وجود ندارد.

سایز کفش ورزشی

طول پا به سانتی متر

34,5

21,6

35

22,0

35,5

22,4

36,5

22,9

37

23,3

37,5

23,7

38

24,1

39

24,6

39,5

25,0

40

25,4

40,5

25,8

41,5

26,2

41,5

26,7

42,5

27,1

43,5

27,5

44

27,9

44,5

28,4

45,5

28,8

46

29,2

46,5

29,6

47

30,1

47,5

30,5

48,5

30,9

49

31,3

49,5

31,8

50

32,2

 
جمع بندی
امیدواریم با خواندن این مقاله سختی انتخاب سایز کفش ورزشی کمی برای‌تان راحت‌تر شده باشد. اکثر ما این روزها خرید آنلاین را ترجیح می‌دهیم، اما اگر قبل از خرید نتوانید کفش را امتحان کنید، ریسک درست نبودن سایز آن وجود دارد. خوشبختانه، فروشگاه‌های معتبر مانند مل اند موژ امکان تعویض کالا را دارند،‌بنابراین می‌توانید با خیال راحت انتخاب خود را انجام دهید و از خرید خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه