پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

آیا می‌توان به‌جای دورس از پولیور استفاده کرد؟

دورس و پلیور
وقتی وارد دنیای  لباس های زمستانی و گرم  می شوید، ممکن است به خاطر انواع و نام های متفاوتی که بسیاری از اقلام دارند کمی سردرگم شوید.  یکی از گیج‌کننده‌ترین موضوعات مربوط به  پلیور و دورس می‌باشد. دورس و پلیور هر دو لباس‌هایی هستند که برای پوشاندن بالا تنه و بازوهای ما طراحی شده و به گرم نگه‌داشتن بدن کمک می‌کنند. اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که در این مقاله  به بررسی تفاوت دورس و پلیور می‌پردازیم. اگر قصد خرید لباس ورزشی زمستانی را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پولیور چیست؟

پلیور یا پولُوِر نوعی پوشاک بافتنی جلو بسته  و آستین بلند می‌باشد که  نیم تنه و بازوها را می پوشاند و به دلیل بافت و جنسی که دارد در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها نه به کلفتی هودی و نه به نازکی دورس ها هستند و همین موضوع یکی از علل تفاوت دورس و پلیور می‌باشد .
برخی پلیورها را با ژاکت اشتباه می‌گیرند؛ اما تفاوت اصلی پلیور و ژاکت در نحوه پوشیدن آنهاست. ژاکت‌ها دارای زیپ یا دکمه هستند؛ اما پلیورها طوری طراحی شده‌اند که به‌جای بستن دکمه یا زیپ، روی سر کشیده شوند.  نام پولاور(pullover) نیز از نحوه پوشیدن آنها می‌آید.
پلیور از آن دسته لباس‌هایی است که کاربرد فراوانی دارد و برای استایل‌های رسمی و غیررسمی مناسب بوده و همیشه بدون توجه به گرایش‌های مد محبوب می‌باشد، پلیورها  در طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند. یقه، دور کمر، قد آستین و الگوهای بافتنی مختلفی دارند،  آنها به طور یکسان توسط بزرگسالان، کودکان و افراد مسن پوشیده می‌شوند و این موضوع نیز موجب تفاوت دورس و پلیور می‌باشد؛ زیرا دورس ها معمولاً توسط جوانان و نوجوانان استفاده می‌شوند.
انواع پلیور
انواع پلیور

انواع پلیور از نظر جنس

پلیور به طور سنتی از پشم بافته می‌شود، ولی امروزه می‌توان آن را از مواد دیگری نیز ساخت و تفاوت دورس و پلیور در این موضوع نیز صدق می‌کند؛ زیرا دورس ها فقط از پارچه دورس ساخته می‌شوند.
در زیر به برخی از انواع پلیور اشاره می‌کنیم:
  •  پلیور پنبه‌ای یا نخی: بعد از پشم، پنبه متداول‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت پلیور استفاده می‌شود که این نوع پلیور به دلیل سبک، نرم و نازک بودن بهتر است در فصول پاییز و بهار پوشیده شوند.
  •  پلیور پشمی: این نوع از پلیورها، پلیورهایی ضخیم و گرم برای محافظت کامل از بدن در برابر سرما هستند.  پشم، به طور خاص، پشم گوسفند رایج‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت پلیور استفاده می‌شود. درجات متفاوتی از پشم وجود دارد که به طور مستقیم بر نرمی و گرمی پلیور تأثیر می‌گذارد.
  • پلیور کشمیری: الیاف این نوع پلیور از موی گردن بز ساخته شده است به همین دلیل گران‌قیمت‌ترین و باکیفیت‌ترین نوع پلیور است. این نوع از پلیور بسیار نرم و لطیف بوده و دارای طول عمر بالایی است و تفاوت دورس و پلیور از نظر قیمت نیز به دلیل استفاده از مواد گران‌قیمت در ساخت برخی پلیورها می‌باشد.
  • پلیور الیاف مصنوعی: این نوع پلیور دارای قیمت مناسب‌تر و دوام و طول عمر کمتری نسبت به بقیه پلیورها می‌باشد؛ اما  درعین‌حال گرمای قابل قبولی را برای بدن فراهم می‌کند؛ زیرا از الیافی چون پلی‌استر، اکریلیک، نایلون، ریون و یا دیگر الیاف مصنوعی تشکیل شده است.

انواع پلیور از نظر نوع یقه

پلیورها از نظر شکل یقه به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:
  •  یقه‌گرد: یقه‌گرد یا خدمه محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نوع یقه برای پلیورها می‌باشد که آن را هم به‌صورت تکی و هم با کت و پیراهن‌های مختلف میتوان پوشید.
  • یقه هفت: از این پلیور بیشتر در استایل‌های رسمی استفاده می‌شود؛ مثلاً در محل کار می‌توان آن را با یک پیراهن مردانه پوشید و در صورت تمایل از کراوات نیز استفاده کرد.
  • یقه اسکی:  داشتن ویژگی خاص پلیورهایی با این یقه نیز موجب تفاوت دورس و پلیور می‌باشد، زیرا پلیورهایی با این یقه از گردن شما در برابر سرما محافظت می‌کنند؛ ولی دورس ها این ویژگی را ندارند. این پلیورها را می‌توان با کت جین و یا به‌تنهایی با شلوار جین پوشید.
  • یقه‌آرشال: در پلیورهایی با یقه‌آرشال یا برگردان،  قسمتی از یقه به سمت خارج برگردانده می‌شود و بیشتر موردپسند جوانان و نوجوانان می‌باشد.

دورس چیست؟

هر لباسی اعم از سویی شرت، هودی مردانه ورزشی، هودی زنانه، اسلش، لباس‌های ورزشی گرم، گرم‌کن و … که با پارچه دورس دوخته شده باشد را دورس می‌نامیم  و این موضوع نیز نشانگر تفاوت دورس و پلیور می‌باشد، زیرا پلیور نوعی لباس زمستانی است.
پارچه دورس از پارچه‌های محبوبی است که برای تولید پوشاک ضخیم زمستانی و پاییزه استفاده می‌شود و حالت کرکی که داخل آن دارد باعث تمایز آن با دیگر پارچه‌های زمستانی شده است. این پارچه بسیار نرم، بادوام، سبک و بهداشتی است و بسته به بافتی که پارچه دارد می‌توان آن را به‌صورت ضخیم یا نازک تولید کرد.
عمده تفاوت دورس و پلیور در موادی است که در ساخت آن‌ها به‌کاررفته است، پارچه دورس  در جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود و از الیافی مانند پلی‌استر، پنبه ویسکوز و اسپاندکس تهیه می‌شود؛ اما به طور معمول در صد نخ‌های تشکیل‌دهنده آن به‌صورت 70% پلی‌استر و 30% پنبه می‌باشد در برخی موارد نیز برای بالابردن کیفیت آن از ترکیب این الیاف با الیاف دیگری استفاده می‌کنند به‌عنوان‌مثال عالی‌ترین نوع این پارچه ترکیب پلی‌استر با لاکرا است؛ زیرا از کشسانی زیادی برخوردار است و  بعد از شست‌وشو نیز کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند و آب‌رفتگی پیش نمی‌آید.
چند نوع از دورس ها را در زیر معرفی کرده‌ایم.
  •  دورس گلکسی
  • دورس پلی‌استر
  •    دورس پنبه لاکرا
  •    دورس ملانژ

بیشتر بخوانیدفرق دورس و هودی چیست؟

دورس
دورس

تفاوت دورس و پلیور در چیست؟

در این قسمت به فرق پلیور و دورس می‌پردازیم.
پلیور لباسی است که معمولاً از پشم ساخته می‌شود و روی پیراهن یا تیشرت می‌پوشند. معمولاً زیپ یا دکمه ندارد و از سر پوشیده می‌شود. پلیورها به دلیل ساختار و مواد متفاوتی که دارند، منحنی‌های بدن را می‌پوشانند درحالی‌که دورس ها معمولاً به‌صورت گشاد هستند و روی تن نمی‌نشینند.
همچنین تفاوت دورس و پلیور در طراحی آن‌ها نیز کاملاً مشهود می‌باشد، پلیورها معمولاً ساده و با رنگ‌های ملایم‌تری هستند و  یا می‌توانند الگوهایی مانند راه‌راه یا اشکال هندسی داشته باشند. در مقابل، دورس ها هیچ قانون طراحی ندارند. آنها می‌توانند ساده، طرح‌دار یا دارای گرافیک‌های کوچک یا بزرگ باشند و این طرح‌ها می‌توانند با چاپ، رنگرزی، گل‌دوزی، رنگ‌آمیزی، اسپری و دوخت روی پارچه‌ها ایجاد شوند.
یکی از علل تفاوت دورس و پلیور در وزن آن‌هاست،  پلیورها لباس‌هایی هستند که معمولاً از پشم یا ترکیب پارچه‌هایی مانند پشم بافته می‌شوند؛ بنابراین از دورس ها سبک‌وزن‌تر هستند.
از طرف دیگر به‌عنوان‌مثال یک هودی دورس  به دلیل پارچه‌ای که در ساخت آن استفاده می‌شود بسیار راحت بوده و به دلیل اینکه از پارچه دورس ساخته شده است درعین‌حال که از نظر ظاهری نازک می‌باشد؛ اما بدن شما را به‌خوبی گرم می‌کند؛ اما پلیورها معمولاً از نظر ظاهری بسیار حجیم دیده می‌شوند.

تفاوت پارچه پلیور و دورس

تفاوت دورس و پلیور از نظر پارچه نیز قابل‌بررسی است.
پلیورهای پشمی نمونه‌ای دیگر از الیاف طبیعی حیوانی هستند که معمولاً از جنس پشم و نخ به هم پیچ‌خورده بافته می‌شوند، این نوع لباس به دلیل تراکم و ضخامت بالا برای نخستین‌بار توسط کشاورزان انگلیسی برای فعالیت‌های بیرون از خانه مثل کشاورزی استفاده می‌شد؛ اما به‌مرورزمان با پیشرفت تکنولوژی از ضخامت آن‌ها کم شد و امروزه پشم یکی از بهترین الیاف برای لباس‌های زمستانی می‌باشد.
دورس نیز یکی از الیاف اصلی در تولید لباس‌های زمستانی می‌باشد که برای تولید انواع لباس‌های ضخیم  و گرم کاربرد بسیار زیادی دارد لباس‌هایی که از جنس دورس تولید می‌شوند بسیار گرم هستند؛ زیرا  قسمت داخلی آن‌ها از جنس پنبه و همان‌طور که گفتیم حالت کُرکی شکلی دارند که این کرک‌ها در واقع تار و پودهای پشت پارچه هستند که در تراکم بالا روی‌هم قرار گرفته‌اند. قسمت بیرونی یا روی پارچه دورس از جنس‌های دیگری مانند پنبه، پلی‌استر، لاکرا و … بافته می‌شود.
تفاوت های دورس و پلیور 
  • قیمت: تفاوت دورس و پلیور از نظر پارچه روی قیمت لباس‌های بافته شده با این الیاف نیز تأثیر می‌گذارد، پلیورهای پشمی معمولاً از لباس‌های بافته شده با پارچه دورس گران‌تر هستند و حتماً باید با آب سرد شسته شوند؛ بنابراین نگهداری از آن‌ها سخت است.
  • عایق گرما: از نظر عایق بودن پلیور پشمی بهتر از دورس هوای گرم را در اطراف پوست شما نگه می‌دارد، به همین دلیل کوهنوردان از دستکش و لباس‌های پشمی استفاده می‌کنند.
  • آب‌هراسی: تفاوت دورس و پلیور در آب‌هراسی در انتخاب آن‌ها بسیار مهم است، پارچه دورس در هنگام قرارگرفتن در معرض باران به‌سرعت آب را جذب خواهد کرد و لباس مرطوب نه‌تنها باعث خواهد شد که پوست شما احساس سنگینی کند، بلکه دمای بدن شما را نیز پایین خواهد آورد؛ اما پلیور پشمی در برابر جذب رطوبت مقاوم‌تر می‌باشد.
  • تعریق: پارچه دورس الیافی گیاهی است که اجازه می‌دهد تا هوا از طریق پارچه آزادانه بروی پوست به جریان درآید و مناطق مرطوب بدن را خشک کند. یک‌پارچه پنبه‌ای سبک و باکیفیت به‌راحتی می‌تواند تعریق زیاد بدن را جذب کند؛ اما پشم به دلیل خاصیت آب‌هراسی در جذب تعریق ضعیف‌تر می‌باشد.
  • دوام: پلیورهای پشمی در برابر پارگی و گسسته شدن مقاومت و دوام بالاتری دارند.
دورس
دورس فانتزی

کاربرد متفاوت پولیور با دورس

پلیور در ایران بیشتر توسط مردان استفاده می‌شود؛ اما سن‌وسال و جنس خاصی برای پوشیدن آن تعریف نشده است و طبیعی است که به دلیل گرم و راحت بودن آن بچه‌ها، مردان جوان و حتی افراد مسن نیز به استفاده از آن تمایل داشته باشند و یکی از موارد فرق دورس و پلیور این می‌باشد که پلیور برای سنین مختلف مناسب بوده و می‌توان آن را پوشید؛ اما دورس ها معمولاً توسط آقایان و خانم‌های جوان مورداستفاده قرار می‌گیرند.
همچنین از پلیورهای ظریف و سبک  بیشتر برای  ملاقات‌های کاری و محیط‌های رسمی استفاده می‌شود؛ اما استفاده از دورس ها برای این موارد مناسب نیست و از آن‌ها برای موقعیت‌های غیررسمی، روزمره و راحت، مانند مسافرت، تفریح و ورزش، دورهمی‌ها استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

شاید تا چند سال پیش تنوع لباس‌های زمستانی تا این حد زیاد نبود. بیشتر در یک بارانی و کاپشن خلاصه می‌شدند. اما استایل‌ها این روزها به سمت جذاب‌تر و متنوع‌تر شدن می‌روند؛ بنابراین طبیعی است محصولاتی مانند دورس و پلیور بیشتر در بازار یافت شوند
امیدواریم با استفاده از این مقاله توانسته باشیم در انتخاب بین این دو لباس محبوب زمستانی به شما کمک کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه