پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چرا تمرین منظم مهم است؟

تمرین منظم
اگر به فکر داشتن یک سبک زندگی فعال‌تر هستید، باید بدانید که تنها نیستید. در سال‌های اخیر افراد بیش تر و بیشتری شروع به ورزش و شرکت در برنامه‌های تناسب اندام کرده‌اند. اما چرا تاثیر ورزش اینقدر پررنگ شده است و اهمیت ورزش چیست؟ چه در حال تلاش برای رسیدن به تناسب اندام یا عضله سازی باشید و چه فقط از بی‌تحرکی خسته شده باشید، ورزش کردن مخصوصا به صورت منظم فواید بسیار زیادی دارد که در این مطلب از بلاگ مل اند موژ به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

به کاهش وزن کمک می‌کند

یکی از رایج ترین فواید تمرین منظم این است که به شما کمک می‌کند وزن خود را کنترل و مدیریت کنید. ورزش کردن کالری می‌سوزاند، که منجر به کاهش وزن می‌شود. اگرچه ورزش سخت کالری بیشتری می‌سوزاند، اما حتی ورزش‌های ساده مانند پیاده روی سریع با خرید کفش ورزشی زنانه یا مردانه مناسب نیز می‌توانند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن داشته باشند.

آمادگی جسمانی را بهبود می‌بخشد

ورزش نه تنها شما را سرحال نگه می‌دارد بلکه به شما کمک می‌کند سالم بمانید. اما منظور از آمادگی جسمانی چیست؟ تمرین منظم سطح کلی تناسب اندام شما را افزایش می‌دهد که به نوبه خود سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و شما را در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی مقاوم‌تر می‌کند. همراه با واکسن‌های منظم، ورزش‌های بدنی ممکن است حتی در فصول سرد از سرما خوردن یا آنفلونزا نیز جلوگیری کنند. التهاب ممکن است علت زمینه‌ای بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات در بدن و مغز باشد. ورزش بسیاری از نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی سی و اینترلوکین 6 را کاهش می دهد که با چندین بیماری مرتبط هستند.
سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد
یکی از مزایای مهم تمرین منظم این است که به شما انرژی می‌دهد. به جای رفتن قهوه خوردن پی در پی، یک تمرین ورزشی می‌تواند به جریان آزادتر اکسیژن در بدن کمک کند و انرژی لازم را برای گذراندن روز به شما بدهد. ورزش همچنین استقامت کلی شما را افزایش می‌دهد که می‌تواند به
شما کمک کند تا برای مدت طولانی‌تری پرانرژی بمانید.
ورزش منظم در خارج از خانه
ورزش منظم سلامت جسم و روان شما را تضمین می‌کند.

سلامت روان را حفظ می‌کند

استرس یک مشکل جدی و رو به رشد در جهان است و دلیل آن تا حد زیادی به این برمی‌گردد که مردم نمی‌دانند چگونه به درستی با این احساسات مقابله کنند. ورزش غلظت نوروپینفرین را افزایش می‌دهد، ماده شیمیایی‌ای که می‌تواند پاسخ مغز شما به استرس را کاهش دهد.جالب است بدانید که ثابت شده است ورزش باعث تقویت خلق و خو نیز می‌شود، زیرا مواد شیمیایی‌ای را در مغز آزاد می‌کند که به شما کمک می‌کند احساس شادی بیشتری داشته باشید و می‌تواند اثرات افسردگی، ADHD و اضطراب را نیز کاهش دهد.

کمک به حفظ سلامتی در بلند مدت

علاوه بر تمام فواید فوری، تمرین منظم به شما کمک می‌کند در دراز مدت از بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت جلوگیری کنید. ورزش کردن، کلسترول خوب شما را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به مشکلات جدی پزشکی، به ویژه موارد مربوط به قلب را کاهش می‌دهد. چه سابقه بیماری قلبی و فشار خون بالا در خانواده خود داشته باشید یا صرفاً بخواهید فعال باشید و از ابتلا به بیماری‌های خاصی پیشگیری کنید، یک برنامه تمرین منظم برای شما عالی خواهد بود.

کیفیت خواب را افزایش می‌دهد

امروزه بسیاری از افراد جامعه با بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای کمک به خوابیدن به داروها تکیه می‌کنند. با این حال، فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید و حتی خواب خود را عمیق‌تر کنید. ورزش همچنین به تنظیم ریتم شبانه روزی بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش دمای بدن که در طول فعالیت بدنی رخ می‌دهد، کیفیت خواب را با کمک به کاهش آن در طول خواب بهبود می‌بخشد.
مزایای ورزش
تمرین منظم به بهبود کیفیت و خوای و تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند.

سلامت استخوان‌ها و عضلات را تضمین می‌کند

ورزش نقش مهمی در ساخت ماهیچه‌ها و استخوان‌های قوی دارد. انجام فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات مانند تمرینات وزنه‌برداری می‌تواند به افزایش یا حفظ توده و قدرت عضلانی کمک کند. با افزایش سن، فرد تمایل به از دست دادن توده عضلانی دارد که می‌تواند منجر به کاهش متابولیسم و افزایش میزان آسیب شود. فعال ماندن از نظر بدنی به کاهش این از دست دادن عضلات کمک می‌کند و می‌تواند از دست دادن تراکم استخوان که با افزایش سن به وجود می‌آید را کاهش دهد. در میان افراد مسن، فعالیت بدنی منظم خطر افتادن و آسیب‌های مربوط به آن را نیز کاهش می‌دهد.

باعث بهبود سلامت پوست می‌شود

ورزش جریان خون را در پوست تحریک می‌کند. این کار به رساندن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر کمک می‌کند که به نوبه خود به بهبود سلامت پوست کمک خواهند کرد. تعریق که با ورزش افزایش می‌یابد، به بدن اجازه می‌دهد تا مواد زائد را از طریق سطح پوست دفع کند. تمرین منظم همچنین با تحریک تولید آنتی اکسیدان‌ها به پوست شما کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها آسیب به سلول های پوست را ترمیم کرده و سلامت پوست را بهبود می‌بخشند.

به سلامت مغز و حافظه کمک می‌کند

عرق کردن، تولید سلول‌ها را در هیپوکامپ (بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است) افزایش می‌دهد. ورزش همچنین جریان خون به مغز را تحریک می‌کند و به مغز اجازه می‌دهد تا اکسیژن بیشتری برای عملکرد بهتر دریافت کند. همچنین می‌تواند تولید هورمون‌هایی را تحریک کند که می‌توانند رشد سلول‌های مغز را افزایش دهند. علاوه بر این‌ها نشان داده شده است که ورزش باعث کاهش تغییرات مخربی در مغز می‌شود که می‌تواند باعث بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی شود.

امکان ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش می‌دهد

درد مزمن می‌تواند ناتوان کننده باشد، اما تمرین منظم می‌تواند در این زمینه هم کمک کننده باشد. چندین مطالعه نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به کنترل درد مرتبط با شرایط مختلف سلامتی، از جمله کمردرد مزمن یا آسیب مزمن بافت نرم کمک کند. نوع صحیح ورزش می تواند شکل خوبی از فیزیوتراپی برای دردهای سرسخت یا آسیب‌های طولانی مدت باشد.
ورزش منظم
انجام تمرین‌های ورزشی منظم، هم از لحاظ جسمی و هم روحی مزایای فراوانی به همراه دارد.

افزایش اعتماد به نفس و راهی برای اجتماعی بودن

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید آمادگی جسمانی می‌تواند عزت نفس را افزایش داده و تصویر مثبت از خود را بهبود بخشد. ورزش می‌تواند به سرعت درک افراد از جذابیت خود را بالا ببرد و باعث شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. فعالیت بدنی همچنین با اثرات مثبتی که دارد می‌تواند به شما در ارتباط با خانواده یا دوستان در محیط اجتماعی کمک کند. چه در یک بازی مانند تنیس بازی کنید یا به یک باشگاه ورزشی بپیوندید یا حتی به کلاس یوگا بروید، ورزش می‌تواند فوق العاده اجتماعی و سرگرم کننده باشد.

جمع بندی

تمرین منظم می‌تواند فواید بسیار زیادی را نه تنها برای جسم، بلکه برای روح و ذهن شما داشته باشد و همین نشان می‌دهد چرا تربیت بدنی مهم است. با این حال فراموش نکنید که همه این فواید به نوع و شدت تمرین شما و مدت زمانی که در هر هفته ورزش می‌کنید بستگی دارد. به علاوه یک رژیم غذایی متعادل نیز برای یک سبک زندگی سالم مهم است و نباید از آن غافل شوید. همین موضوع به نوبه خود روی خلق و خو و البته انرژی شما در حین روز برای انجام کارهای مختلف موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه