پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چگونه لباس‌های ورزشی را بشوییم

شستن لباس ورزشی

همه‌ی افراد می‌دانند که لباس ورزشی باید به روش‌های مخصوصی نگه‌داری شود. لباس‌های ورزشی اغلب از مواد دفع‌کننده عرق مانند لیکرا، اسپندکس یا پلی‌استر ساخته شده‌اند. بدبو شدن و بدبو ماندن وسایل ورزشی ما، حتی وسایل ورزشی پنبه‌ای، غیرمعمول نیست. برای مراقبت بهتر از لباس‌های ورزشی، برخی از بهترین کارهایی را که می‌توانید هنگام شستن لباس ورزشی انجام دهید تا آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید، در ادامه بررسی می‌کنیم.

شستن لباس ورزشی
نحوه درست شستن لباس ورزشی

نحوه صحیح شستن لباس ورزشی

  •  پیش از شستن لباس ورزشی، آن را خشک کنید.

قبل از گذاشتن لباس‌های خیس در لباس‌شویی، به آن‌ها اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شوند. این کار به کاهش تجمع باکتری‌های ایجادکننده بو کمک می‌کند. در روزهای آفتابی، لباس‌های ورزشی خود را به بیرون از خانه منتقل کنید تا سریع‌تر خشک شوند. لباس‌های ورزشی اغلب بوی نامطبوعی را حتی پس از شستن ایجاد می‌کنند. برای ازبین‌بردن این بو، می‌توان از سرکه سفید استفاده کرد. این محصول ارزان‌قیمت دارای مقدار کمی اسید است که به ازبین‌رفتن باکتری از پارچه کمک می‌کند و در هنگام شستشو از بین می‌رود. سرکه سفید مقطر را با آب سرد به نسبت یک (سرکه) به چهار (آب) مخلوط کنید. لباس‌های ورزشی خود را در این محلول قرار داده و اجازه دهید 15 تا 30 دقیقه قبل از شستشو در آن محلول باقی بمانند.

  •  لباس‌های خود را به سمت داخل بچرخانید.

باکتری‌های ایجادکننده بوی بد در داخل لباس‌های ورزشی شما رشد می‌کنند، زیرا وقتی ورزش می‌کنید، باکتری‌ها و عرق، به دلیل تماس با پوست به داخل لباس شما منتقل می‌شود؛ بنابراین شستن لباس وزشی از داخل باعث تمیزی بیشتری می‌شود. لباس‌های ورزشی خود را در آب سرد بشویید. برای نتیجه بهتر، حتما از شوینده‌ای استفاده کنید که مخصوص ازبین‌بردن بوی بد عرق ساخته شده باشد.
زیپ لباس را ببندید و قبل از اینکه لباس‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید، آن‌ها به سمت داخل بچرخانید. این کار باعث تثبیت رنگ لباس‌ها نیز می‌شود. چرخاندن لباس‌های تمرینی قبل از شست‌وشو به آب و مواد شوینده دسترسی بهتری به منبع ایجادکننده بوی بد در لباس شما می‌دهد و لباس‌ها را تمیزتر می‌کند.

لباس‌های کشی را نباید در معرض گرما قرار داد، همچنین گرما بوی لباس‌ها را افزایش می‌دهد. آب داغ ممکن است به لباس‌های ورزشی شما به‌جای اینکه کمک کند، آسیب بزند. مواد شوینده به همان اندازه که در آب گرم موثر هستند، در آب سرد نیز اثربخشی دارند. ممکن است برخی از ماشین‌های لباسشویی دارای تنظیمات مخصوص لباس‌های ورزشی باشند که می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور برای ورزشی بهتر لباس انتخاب کنیم؟

کدام لباس ها باید با دست شسته شوند

شستن لباس ‌ها با دست، مطمئناً برای انواع لباس‌ها مؤثر است. مخصوصاً در مورد لباس‌های ظریف، پشمی، ترمه و ابریشم که معمولاً نمی‌توان (نباید) با ماشین لباسشویی آن‌ها را شست یا خشک کرد، شستن با دست گزینه مناسبی است. شستن لبا‌س‌ ها با دست، همچنین به کاهش هزینه‌های خشک‌شویی کمک می‌کند.

چه زمانی باید لباس ورزشی را شست؟

ممکن است درصورتی‌که در لباس‌های ورزشی زیاد عرق نکرده باشید، تصمیم بگیرید که شستن لباس ورزشی خود را به تمرین بعد موکول کنید. اما برای جلوگیری از بوی بد لباس‌های ورزشی، باید پس از هر بار استفاده، آن‌ها را بشویید. شستن لباس ورزشی پس از تمرین، بهترین راه برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها است. شما می‌توانید لباس‌های ورزشی را برای مدت طولانی بپوشید، اما اگر در آن‌ها عرق می‌کنید، باید را پس از هر بار پوشیدن، آن‌ها را شسته و خشک کنید. زیرا باکتری‌ها در محیط مرطوب رشد می‌کنند.

شستشوی لباس ورزشی بر اساس جنس

معمولا شستن لباس ورزشی در آب گرم توصیه نمی‌شود؛ بنابراین مطمئن شوید که آن‌ها را با وسایلی که ممکن است در آب گرم یا داغ بشویید، در لباسشویی قرار ندهید. بااین‌حال، می‌توانید لباس‌های ورزشی خود را به همراه سایر پارچه‌های ظریف یا مصنوعی (سنتزی) با خیال راحت در لباسشویی بشویید و نیازی به شستن لباس ورزشی به‌صورت جداگانه نیست. فقط باید لباس‌های سفید را از لباس‌های رنگی جدا کنید تا از پخش شدن رنگ جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین پارچه برای لباس ورزشی چیست؟

شستن لباس ورزشی
توجه به جنس لباس در هنگام شستن لباس ورزشی

نکات نگهداری و اتوکشی

برای نگهداری بهتر لباس ورزشی، به برچسب نگهداری لباس توجه کنید. هرکدام از مواد مختلف، باید به روشی متفاوت شسته شوند. به‌عنوان‌مثال، لباس‌های پشمی را فقط باید در مواقع ضروری، با استفاده از یک شوینده پشمی مخصوص در یک شستشوی ملایم شست. مراقبت صحیح از پارچه‌های ظریف مانند ترمه و ابریشم که در معرض آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی و گرما هستند، مهم است. به دستورالعمل‌های روی برچسب دقت کنید که حداکثر دمای توصیه شده برای شست‌وشو را به شما نمایش می‌دهد؛ مگر اینکه روی برچسب نوشته شده باشد (فقط خشک‌شویی).

 

استفاده کمتر از خشک‌شویی

یک روش دیگر برای نگهداری بهتر از لباس‌هایتان، این است که از خشک‌شویی کمتر استفاده کنید. برخی از مصرف‌کنندگان، از خرید یک لباس تنها به این دلیل که بر روی برچسب آن نوشته شده (فقط خشک‌شویی) صرف‌نظر می‌کنند. اما در واقع بیشتر اقلامی که برچسب «فقط خشک‌شویی» دارند، می‌توانند در یک شستشوی ملایم و در دمای پایین‌تر شسته شوند. خشک‌شویی یک فرایند بسیار فشرده شیمیایی است که اثرات منفی زیست‌محیطی دارد و می‌تواند تأثیر منفی بر الیاف منسوجات و پوست مصرف‌کنندگان داشته باشد. خشک‌شویی می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشند؛ بنابراین، اتو کردن لباس‌های خود در خانه، می‌تواند راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه و بدون دردسر برای شما باشد.

 

تمیز کردن اتو

 

با فرارسیدن تابستان، پنبه رایج‌ترین پارچه لباس‌های مناسب این فصل است. پوشیدن لباس‌های نخی بدون اتو کردن، اشتباه بزرگی خواهد بود. درصورتی‌که اتویی مناسب خریداری کنید، تنظیمات مختلفی برای اتو کردن، بسته به جنس پارچه وجود دارد. شما می‌توانید اتوی خود را برای پارچه‌های پنبه‌ای، کتان، پشم، ابریشم مصنوعی، نایلون و غیره تنظیم کنید. در صورت لزوم اتوی خود را مرتباً تمیز کنید. از یک پارچه تمیز دیگر برای خشک‌کردن اتو استفاده کنید. وقتی اتو از برق جدا شد و خنک شد، مخزن آب را با آب داغ بشویید. تمام قسمت‌های اتو از جمله سیم را با یک‌پارچه تمیز مرطوب پاک کنید.

 

نگهداری اصولی و صحیح لباس

نگهداری صحیح لباس ورزشی می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد. تمام لباس‌ ها را در فضای خشک و خنک نگهداری کنید تا از آن‌ها در برابر رطوبت، نور خورشید و گرما که همگی می‌توانند باعث آسیب شوند، محافظت کنید. همچنین، شما نباید کمد لباس خود را بیش ‌از حد پر کنید، زیرا لباس ها به فضای تنفسی نیاز دارند. این کار همچنین از چروک شدن و ازبین‌رفتن رنگ ناشی از ساییده شدن لباس ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند. هنگام آویزان کردن لباس ها، از چوب لباسی استفاده کنید تا از بدشکل شدن لباس ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: در هر فصلی چه لباس ورزشی بپوشیم؟

سخن پایانی: چگونگی شستشوی لباس ورزشی

پس از یک تمرین ورزشی سخت، لباس ورزشی شما بدون شک بوی بدی می‌دهند و نیاز به شست‌وشو دارند. این نکات را در مورد نحوه شستن لباس ورزشی و نگهداری لباس ورزشی دنبال کنید تا لباس‌های شما بهترین عملکرد را داشته و بعد از تمرین بوی خوبی بدهند.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه