پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

فواید و مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان

مزایای دوچرخه سواری برای بانوان

دوچرخه سواری یک فعالیت بدنی است که افراد در هر سن و جنسیتی، از کودکان خردسال تا بزرگسالان و مردان و زنان می‌توانند از آن لذت ببرند و یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش بیماری‌ها و مشکلات ناشی از سبک زندگی بی‌تحرک است. برای مدت طولانی دوچرخه‌سواری به‌ناحق به‌عنوان یک ورزش منحصراً مردانه در نظر گرفته می‌شد. بااین‌حال، با تغییر زمان، ما شاهد توجه بیشتر و بیشتر به دستاوردهای دوچرخه‌سواری بانوان هستیم. بااین‌حال، یک بحث مداوم در مورد اینکه آیا دوچرخه‌سواری واقعاً برای زنان مفید است یا خیر، وجود داشته است. مطالعات متعددی در سال‌های اخیر انجام شده است که ثابت می‌کند دوچرخه‌سواری می‌تواند از طرق مختلف به یک فعالیت فوق‌العاده مفید برای بانوان تبدیل شود. در این مقاله مل اند موژ مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان را بررسی می‌کنیم:

کاهش علائم بیماری‌های مزمن و رایج

به‌عنوان یک زن، مهم است که سلامت خود را در اولویت قرار دهید. درحالی‌که از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان می‌توان به کاهش وزن و تقویت پوست اشاره کرد، این ورزش برای سلامتی و کاهش عوارض بیماری‌های شما نیز مفید است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری ریسک ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که دوچرخه‌سواری می‌کنند تا 45 درصد کاهش داده و افرادی که به طور منظم دوچرخه‌سواری می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن که عدم فعالیت بدنی یکی از دلایل اصلی ابتلا به آن‌هاست مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، دیابت نوع 2، انواع سرطان و مرگ می باشند. همچنین یکی دیگر از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان، کاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از سندروم دوران قاعدگی و گذراندن دوران بارداری، زایمان و یائسگی می‌باشد.

افزایش میل جنسی

یکی از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان بالابردن احساس اعتمادبه‌نفس و در نتیجه افزایش میل جنسی آن‌ها می‌باشد، در واقع، بیش از 60 درصد از زنان و 80 درصد از مردانی که تا سه روز در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند، احساس می‌کنند که تمایل جنسی آنها بالاتر از حد متوسط است. بیشتر ورزش‌ها و به‌ویژه دوچرخه‌سواری، هورمون اندورفین آزاد می‌کنند. اندورفین‌ها هورمون‌هایی هستند که از غده هیپوفیز ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها به بدن و مغز حالت طبیعی می‌دهند که منجر به احساس رضایت جسمی و روحی می‌شود، اندورفین‌ها به دلیل ماهیت سرخوشی خود می‌توانند برانگیختگی جنسی را ایجاد و افزایش دهند. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد اگر دوچرخه‌سوار هستید نباید نگران سلامت جنسی خود باشید، البته باید به طور کامل نحوه صحیح رکاب زدن را بدانید و از انواع زین موجود، یک زین دوچرخه‌سواری مناسب را برای خودتان انتخاب نمایید.  

افزایش نشاط و انرژی

افزایش سطح انرژی و نشاط، یکی دیگر از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان است، به این دلیل که با متعادل کردن سطح کورتیزول و آدرنالین، استرس شما را کاهش داده و با ترشح هورمون اندورفین می‌تواند خلق‌وخو را بهبود بخشیده و درد را تسکین دهد؛ بنابراین اگر به دنبال راهی سالم برای افزایش سطح انرژی و سلامت خود هستید، دوچرخه‌سواری بهترین راه‌حل است! همچنین دوچرخه‌سواری یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با مشکلات روحی است و علاوه بر کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس، قدرت مغز را نیز افزایش داده که منجر به تمرکز بهتر می‌شود و به دلیل افزایش استقامت، در طول روز سطح انرژی بالاتری دریافت می‌کنید! دوچرخه‌سواری در هوای تازه نیز می تواند به شادابی و آرامش شما کمک کند و فرصتی منحصربه‌فرد برای پرداختن به طیفی از مسائل مربوط به نشاط جسمی و روحی است که زنان در جامعه به‌شدت به آن احساس نیاز می‌کنند؛ بنابراین، نیاز فوری برای کاربردی‌تر کردن و در دسترس تر کردن دوچرخه‌سواری زنان در ایران وجود دارد.  

مزایای دوچرخه سواری
نشاط و شادابی با دوچرخه سواری

سلامت قلب و عروق

آیا می‌دانید قلب شما ماهیچه‌ای است که مانند سایر اعضای بدن شما عمل می‌کند؟ اگر می‌خواهید قوی و سالم باشد، باید آن را ورزش دهید یکی از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان، حفظ سلامت اندام قلبی عروقی است. به دلیل سبک زندگی بی‌تحرک امروزی بخصوص برای خانم‌ها، بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ‌ومیر می‌باشند، به همین دلیل است که شرکت در هر فعالیت جزئی که ممکن است خطر آن را کاهش دهد مفید است و از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان نیز کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. دوچرخه‌سواری منظم قلب، ریه‌ها و گردش خون شما را تحریک و بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شامل سکته مغزی، فشارخون بالا و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. وقتی ضربان قلب شما بالا می‌رود و الگوی تنفسی کنترل شده‌ای دارید، ماهیچه‌های قلب شما تقویت شده و به شما در کاهش فشارخون و کلسترول کمک می‌کند.

کاهش استرس و بهبود سلامت روانی

از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان بخصوص کسانی که مستعد استرس، اضطراب و احساس ضعف هستند کاهش استرس و بهبود سلامت روانی است. هنگامی که یک فعالیت بدنی مانند دوچرخه‌سواری انجام می‌دهیم، مغز ما دوپامین و اندورفین تولید می‌کند که برای ایجاد احساس شادی، آرامش و رضایت در ما ضروری است. اندورفین‌ها هورمون‌های “احساس خوب” هستند که به بهبود خلق‌وخوی فرد و کاهش استرس کمک می‌کنند. همچنین، از مزایای دوچرخه‌سواری برای زنان این است که می‌توانند این ورزش را به‌راحتی در فضای باز انجام دهند و به همین دلیل راهی عالی برای کاهش میزان استرس و اضطراب بوده و به فرد کمک می‌کند تا با پدال زدن در طبیعت و هوای تازه، ذهن خود را از یکنواختی و استرس زندگی روزمره دور کند.

بیشتر بخوانید: چه رابطه‌ای میان ورزش و استرس وجود دارد؟

بهبود متابولیسم و چربی‌سوزی

سلامتی، شادابی و تناسب‌اندام از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان می‌باشد؛ اما علاوه بر اینها دوچرخه‌سواری می‌تواند متابولیسم شما را بهبود بخشیده و به سوزاندن چربی‌های اضافی کمک کند. دوچرخه‌سواری راه خوبی برای کنترل یا کاهش وزن است، زیرا سرعت متابولیسم شما را افزایش می‌دهد، عضله می‌سازد و چربی بدن را می‌سوزاند. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، دوچرخه‌سواری باید با یک برنامه غذایی سالم ترکیب شود. دوچرخه‌سواری شکلی راحت از ورزش است و شما می‌توانید زمان و شدت آن را تغییر دهید. برای بهره‌بردن از مزایای دوچرخه‌سواری برای لاغری باید آن را به طور منظم و روزانه انجام دهید و طبق تحقیقات انجام شده به طور متوسط، یک ساعت دوچرخه‌سواری متوسط تا شدید (12 تا 16 مایل در ساعت) می‌تواند بین 400 تا 700 کالری بسوزاند. و زیبایی دوچرخه‌سواری برای کاهش وزن این است که می‌توانید در مقایسه با برخی از فعالیت‌های پرتحرک دیگر، مانند دویدن، مدت‌زمان بیشتری تلاش کنید، تصور کنید 2 ساعت دویدن و 2 ساعت دوچرخه‌سواری کنید، فکر می‌کنید کدام یک را بیشتر می‌توانید انجام دهید؟ سوزاندن چربی‌های شکم با تمرین دادن به عضلات آن کار آسانی نیست . تمرینات شکمی، ماهیچه‌ها را تقویت کرده و عضله سازی را بهبود می‌بخشد؛ اما به ازبین‌بردن چربی در ناحیه شکم کمکی نمی‌کند. بهترین راه برای ازبین‌بردن چربی شکم، انجام تمرینات مانند دویدن و دوچرخه‌سواری است. برای بررسی فواید دوچرخه‌سواری برای شکم، باید به این نکته توجه کرد که برای ازبین‌بردن چربی شکم به‌جای تمرین دادن به عضلات، باید کالری بسوزانید. تمرینات با شدت پایین و طولانی‌مدت چربی بیشتری نسبت به تمرینات کوتاه‌مدت با شدت بالا می‌سوزاند. بسته به وزن و میزان سختی کار، هنگام دوچرخه‌سواری بین 400 تا 1000 کالری در ساعت می‌سوزانید. بنابراین از مزایای دوچرخه‌ سواری برای بانوان میتوان به کاهش وزن اشاره کرد، اما نه تنها به دلیل کالری هایی که می سوزانید، بلکه بر میزان متابولیسم پایه و توده عضلانی شما نیز تأثیر می گذارد . هنگامی که پدال ها را به سمت پایین فشار می دهید یا بالا می برید، با مقاومت روبرو می شوید، بنابراین عضله سازی خواهید کرد. سپس عضله سازی سرعت کالری سوزی را افزایش می دهد، بنابراین کاهش وزن سالم را آسان تر می‌کند.  

بیشتر بخوانید: بهترین تمرین های هوازی برای چربی سوزی

کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید

وقتی برای دوچرخه‌سواری بیرون می‌رویم، معمولاً در معرض اشعه UV بالاتر از حد معمول قرار می‌گیریم، به گفته دانشمندان دانشگاه استنفورد، دوچرخه‌سواری منظم به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید و اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهید. دلیل این اثر مفید این است که فعالیت بدنی گردش خون را بهبود می‌بخشد که مواد مغذی ضروری و اکسیژن را به پوست ما می‌رساند. به‌این‌ترتیب، پوست ما برای مقابله با چین‌وچروک، لک و سایر آسیب‌های میکروسکوپی مجهزتر می‌شود. علاوه بر این، دوچرخه‌سواری باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود که برای دستیابی به‌ظاهر جوان ضروری است. کلاژن یکی از مواد اصلی در همه کرم‌های ضد پیری است، اما می‌توانید آن را بدون هزینه‌کردن دریافت کنید. اما برای دستیابی به بهترین نتایج، ما همچنان توصیه می‌کنیم که قبل از بیرون رفتن از یک ضدآفتاب با فاکتور بالا استفاده کنید که در وهله اول اکثر اشعه‌ مضر UV را مسدود می‌کند.

مزایای دوچرخه سواری
تناسب اندام بانوان با دوچرخه سواری

مفید برای زانو

ورزش یک فعالیت حیاتی برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین استقامت شما است. مناسب‌ترین ورزش برای بیماران مبتلا به زانودرد یا آرتروز زانو، ورزشی است که کمترین ضربه را در مفصل زانو ایجاد کند. ضربه کمتر در مفصل زانو به معنی احتمال کمتر آسیب‌دیدگی زانو است. بنابراین، به همین دلیل است که اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که دوچرخه‌سواری و شنا بهترین ورزش‌ها برای بیماران مبتلا به مشکلات زانو هستند. از فواید دوچرخه‌سواری برای زانو می‌توان به ساخته‌شدن ماهیچه‌هایی اشاره کرد که هنگام پدال زدن از زانوهای شما حمایت می‌کنند. همسترینگ، ران و ساق پاهای شما همگی در فعالیت دوچرخه‌سواری شرکت می‌کنند. هرچه این عضلات پا قوی‌تر باشند، زانوی شما قوی‌تر خواهد بود. آسیب‌های زانو زمانی اتفاق می‌افتد که مفصل زانو از جای خود خارج شود. هنگامی که فشار بی موردی به مفصل وارد می‌کنید، ازیک‌طرف به سمت دیگر حرکت می‌کند و باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌هایی می‌شود که معمولاً مفصل زانو را کنترل می‌کنند. دوچرخه‌سواری زانوی شما را در یک راستا نگه می‌دارد و به مفصل ضربه نمی‌زند. به‌علاوه، ماهیچه‌های شما را می‌سازد.  

نتیجه‌گیری

مهم است که حفظ سبک زندگی سالم یکی از اهداف اصلی تمامی بانوان باشد؛ اما برای بسیاری از زنان، فعالیت بدنی روزانه در جایگاه دوم زندگی پرمشغله ما قرار گرفته است. دوچرخه‌سواری نه‌تنها یک راه عالی برای ورزش‌کردن و تحرک است، بلکه بسیار سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بوده و روحیه شما را تقویت می‌کند. آدرنالین و اندورفین در بدن شما ترشح می‌کند که اعتمادبه‌نفس شما را بهبود بخشیده و باعث می‌شود احساس شادی کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه