پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

آیا نوع کفش در عادت پیاده روی موثر است؟

کفش پیاده روی
بدون شک مهم‌ترین وسیله‌ای که برای پیاده روی به آن نیاز دارید یک جفت کفش پیاده روی است. اگر عادت پیاده ‌روی‌ طولانی دارید، نکته مهم این است که کفشی بخرید که به‌طور خاص برای پیاده روی طراحی‌شده است و نه کفش‌های مخصوص دویدن یا کفش‌های ورزشی تفریحی. شاید در ابتدا فکر کنید که این کار یک هزینه اضافی است، اما هزینه‌ای است که اطمینان از راحتی بیشتر را تضمین می‌کند و مهم‌تر از آن از آسیب، بی‌ثباتی و درد پا جلوگیری می‌کند.

ویژگی های مهم کفش پیاده روی

یک گزینه ثابت به‌عنوان بهترین برای همه افراد وجود ندارد زیرا پای هر فرد با دیگری متفاوت است. بهترین کفش برای شما، کفشی است که به بهترین شکل برای شما فیت باشد. همچنین این گزینه‌ی انتخاب‌شده باید به شما پشتیبانی، انعطاف‌پذیری و ضربه‌پذیری مناسبی هم بدهد که در ادامه بیشتر راجع به آن‌ها صحبت می‌کنیم.
برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی طولانی، این ویژگی‌ها می‌توانند مهم و تعیین‌کننده باشند، بنابراین آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید:

حجم کفش

حجم درواقع همان ضخامت پای شما است. اگر حجم کفش بیش‌ازحد باشد، پای شما بیش‌ازحد به اطراف حرکت می‌کند. درعین‌حال اگر حجم کفش خیلی کم باشد، پا را اذیت می‌کند. البته می‌توانید حجم را تا حدودی با بند بستن کفش تنظیم کنید، اما بهترین کار این است که کفش‌هایی با حجم مناسب برای پاهایتان انتخاب کنید. کفش‌ها ازنظر حجم متفاوت هستند، اما هیچ مشخصات یا دسته‌ای وجود ندارد که آن را منعکس کند و تنها راه امتحان کردن آن‌ها است.
راهنمای خرید کفش ورزشی زنانه

تناسب داشتن با پا

تناسب جایگزین همه ملاحظات دیگر می‌شود: فناوری، نظرات، مد یا توصیه‌های دوستان. تناسب یا فیت مناسب به جلوگیری از کبودی ناخن‌ها و تاول‌های پاشنه پا و همچنین مشکلات جدی‌تر پا کمک می‌کند. خرید کفشی که  فیت مناسبی داشته باشد بهترین راه برای رسیدن به کفشی است که شما و پاهایتان را تا کیلومترها راضی نگه دارد.
هنگام امتحان کردن کفش برای پیاده ‌روی، توصیه می‌شود چهار قسمت خاص را بررسی کنید:

قسمت پشت پاشنه

منظور ناحیه‌ای از کفش است که پشت پاشنه را نگه می‌دارد؛ درست زیر تاندون آشیل. این ناحیه باید راحت باشد اما سفت نباشد و پشت پاشنه را به‌راحتی در بربگیرد. این قسمت اگر خوب ساخته‌شده باشد از خم شدن و پیچ خوردن پا جلوگیری می‌کند.

زیره میانی

 ناحیه بین عاج و رویه پارچه‌ای کفش. این مهم‌ترین جزء هر کفشی است. زیره‌های میانی از مواد مختلفی ساخته‌شده‌اند که به کفش درجات بالشتک دار بودن، پشتیبانی و انعطاف‌پذیری بیشتر یا کمتری می‌بخشند.

کفی

قسمتی از داخل کفش که کف پا با کفش در تماس است. این قسمت باید به‌راحتی با شکل کف پا هماهنگ شود و برای کاهش نیروهای برشی بین پا و کفش و جذب ضربه طراحی‌شده است.

پنجه کفش

کل ناحیه‌ای که انگشتان پا را احاطه کرده است. این قسمت باید فضای کافی برای حرکت آزادانه انگشتان پا ایجاد کند. تکان دادن و خم کردن انگشتان پا در بند انگشتان باید بدون محدودیت باشد. در مقابل فضای زیاد هم باعث جابجایی و ناراحتی می‌شود. بین انتهای بلندترین انگشت پا تا انتهای قسمت پنجه باید تقریباً یک نصف عرض انگشت شست فضا وجود داشته باشد.
کفش پیاده روی
کفی کفشی که انتخاب می‌کنید تاثیر زیادی در راحتی شما دارد.

تکنولوژی‌هایی در کفش پیاده روی که راه رفتن را لذت‌بخش می‌کنند

یک سری قابلیت‌ها در کفش‌های پیاده‌ روی رعایت می‌شوند که باعث می‌شود آن‌ها راحت و دوست‌داشتنی باشند و از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
قابلیت جذب شوک
از نکات بارز در ساخت کفش‌های پیاده ‌روی وجود لژ نرم در زیره‌ی آن‌ها است. این لژ در قسمت پاشنه ارتفاع کمی بیشتر دارد و ازآنجایی‌که ابتدا پاشنه را روی زمین قرار می‌دهید، وجود لژ سبب جذب انرژی ضربه می‌شود و از آسیب دیدن پا جلوگیری می‌کند.
تعادل یا stability 
تعادل خاصیت بسیار مهم دیگری است که کفش مدنظر باید داشته باشد. برای امتحان این ویژگی کفش را از پاشنه نگه‌دارید و آن را از قسمت پنجه به بالا خم‌کنید. در این حالت کفش باید از قسمتی که انگشت‌ها به پا وصل می‌شود خم شد، نه نقاط دیگر یا میانه‌ی کفش.
انعطاف‌پذیری
کفش‌های پیاده روی به نسب کفش‌های بدن‌سازی و ورزش‌های دیگر، زیره‌های منعطف و نرم‌تری هم دارند که اوقات راحت‌تری را برای شما فراهم می‌کنند. یک کفش پیاده‌ روی مناسب باید درجه آزادی خاص و مشخصی را برای انگشتان پا فراهم کند که در ساعت‌های طولانی پیاده روی آزاردهنده نباشد.
راهنمای خرید شلوارک ورزشی مردانه

نکات مهم هنگام خرید کفش پیاده روی

هنگامی می‌توان گفت کفشی کاملا فیت است که در همه‌جا محکم بوده و درعین‌حال در هیچ قسمتی سفت نباشد. حالت مناسب این است که از پاشنه تا قسمت میانی به‌خوبی در برگرفته شود، درعین‌حال در قسمت پنجه فضایی هم برای کمی راحت‌تر بودن انگشتان وجود داشته باشد. یک تاکتیک رایج برای انتخاب سایز کفش دویدن در مورد کفش‌های پیاده‌ روی نیز صدق می‌کند: سایز نیمی بزرگ‌تر از اندازه کفش معمولی خود بخرید.
در اینجا چند دستورالعمل کلی برای انتخاب بهترین کفش پیاده روی وجود دارد که باید هنگام خرید یک جفت کفش پیاده روی جدید در نظر بگیرید:
  • اگر می‌خواهید آنلاین خرید کنید ابعاد هر دو پا را اندازه‌گیری کنید زیرا ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. در حالت ایستاده اندازه‌گیری کنید، زیرا پاها هنگام تحمل وزن منبسط می‌شوند. اندازه کفش جدید را بر اساس این اندازه‌ها قرار دهید، نه بر اساس سایز قبلی کفش.
  • اندازه‌گیری پا یا امتحان کفش را در پایان روز انجام دهید، زیرا پاها در طول روز متورم می‌شوند.
  • درحالی‌که جوراب باضخامت معمولی پوشیده‌اید، هر دو کفش (چپ و راست) را بپوشید. بایستید و راه بروید تا از درست بودن تناسب مطمئن شوید.
  • هرگز کفشی را که در ابتدا تنگ به نظر می‌رسد را نخرید. اگرچه احتمال جا باز کردن بسیار اندکی وجود دارد، اما اگر احساس می‌کنید کفشی برایتان تنگ است، پس با پای شما متناسب نیست.
کفش پیاده روی مردانه و کفش پیاده روی زنانه ازنظر تکنولوژی و نوع ساخت تفاوت خاصی ندارند، بنابراین می‌توانید به‌راحتی از میان کفش‌های اسپرت انتخاب کنید. اکثر کفش‌ها پس از طی حدود 500 تا 600 کیلومتر، محافظت در برابر ضربه خود را از دست می‌دهند. بهتر است یک برآورد حدودی از این‌که چه زمانی طول می‌کشد تا در کل چنین مسافتی طی کنید داشته باشید و بعد از طی شدن این زمان به تعویض کفش‌های خود اقدام کنید.
کفش خوب پیاده روی
حتما قبل از خرید کمی با کفش راه بروید و راحتی آن را امتحان کنید.

جمع‌بندی

کفش‌های پیاده ‌روی مهم‌ترین وسیله‌ی پیاده‌ روی شما هستند. بنابراین احتمالا نه‌تنها می‌خواهید بهترین جفت را برای سلامتی و عملکرد خود انتخاب کنید، بلکه می‌خواهید مطمئن شوید که پول خود را عاقلانه خرج کنید و هزینه بیش‌ازحدی هم متحمل نشوید. کفش‌های پیاده ‌روی در درجه اول برای راحتی ساخته‌شده‌اند، بنابراین هنگام انتخاب کفش موردعلاقه‌ی خود این نکته را از یاد نبرید. با دانستن نکات لازم حین خرید کفش مخصوص پیاده ‌روی، می‌توانید با صرف هزینه‌ای منطقی کفش مورد علاقه خود را خریداری کنید و پیاده ‌روی را به ورزشی دل‌چسب‌تر برای خود بدل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه