پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چطور کفشی بخرید که هم برای دویدن مناسب باشد، هم پیاده روی؟

کفش پیاده روی و دویدن

دویدن یا پیاده روی کردن یکی از ورزش‌های محبوب و پرطرفدار است که افراد زیادی بخشی از وقت روزانه خود را به این ورزش‌ها اختصاص می‌دهند. یکی از ملزومات انجام صحیح این ورزش داشتن کفش پیاده روی و دویدن مناسب است. اگر تصور می‌کنید که خریداری کردن یک کفش راحت و حتی گران‌قیمت به این معنی است که می‌توانید با آن به پیاده روی و دویدن بپردازید سخت در اشتباه هستید. بدن شما در هنگام دویدن و پیاده روی واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد پس لازم است که برای خرید کفش پیاده روی و دویدن مناسب اقدام کنید.

کفش مناسب پیاده روی و دویدن

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که آیا می‌توان کفشی خرید که به‌طور هم‌زمان برای دویدن و پیاده روی مناسب باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در هنگام دویدن فشار و ضرباتی که به پاها وارد می‌شود متفاوت با زمان پیاده روی کردن است. یک دونده برای دویدن معمولا به قسمت‌های سینه و پاشنه‌های پاهای خود برای حرکت روبه‌جلو فشار وارد می‌کند. فشار و ضربات وارده به پاها در زمان دویدن بسیار بیشتر از فشار در زمان پیاده روی است به‌طوری‌که با هر بار فرود آوردن پاهای خود، به بدن شما 3 برابر وزنتان ضربه وارد می‌شود.

نحوه پیاده روی کردن در همه افراد تقریبا یکسان است و افراد در پیاده روی معمولا ابتدا پاشنه‌ها و سپس سینه پا و انگشتان را روی زمین فرود می‌آورند. بنابراین ضربه وارده به بدن در این حال کمتر بوده و تقریبا معادل یک و نیم برابر وزن بدن شما خواهد بود. زیرا در زمان پیاده روی توزیع وزن بر روی پاها بهتر انجام می‌شود. پس بر اساس این توضیحات کفش پیاده روی و دویدن نمی‌تواند یکسان باشد.

راهنمای خرید کفش ورزشی زنانه

کفش پیاده روی و دویدن
کفش مخصوص پیاده روی با دویدن تفاوت دارد

تفاوت کفش مخصوص دویدن و پیاده روی

همان‌طور که اشاره شد با توجه به فشار متفاوتی که در زمان انجام پیاده روی و دویدن به بدن وارد می‌شود، کفش مناسب پیاده روی و دویدن نباید یکسان باشد. به همین دلیل کفش پیاده روی و رانینگ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و طراحان کفش‌های ورزشی به این نکات توجه می‌کنند. مهم‌ترین فرق کفش پیاده روی و دویدن این است که کفش‌های رانینگ معمولا سبک‌تر هستند. تفاوت کفش دویدن و پیاده روی را در 4 عامل می‌توان موردبررسی قرارداد:

  • زیره کفش: شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت کفش پیاده روی و دویدن را در طراحی زیره آن‌ها دانست. برای طراحی کفش‌های رانینگ معمولا از زبره‌های محکم‌تری استفاده می‌کنند تا بتواند ضربه‌های وارده را جذب کند. به همین دلیل کفش‌های پیاده روی معمولا زبره‌های انعطاف‌پذیری دارند.
  • پاشنه کفش: ناحیه پاشنه یکی دیگر از نقاطی است که می‌توان بین کفش پیاده روی و دویدن تفاوت ایجاد کرد. کفش‌های مخصوص دویدن دارای پاشنه‌های باضخامت بیشتر هستند. پاشنه‌های کفش‌های پیاده روی دارای انحنای بیشتری هستند که این انحنا به‌منظور پیشگیری از تاندونیت (التهاب تاندون)، درد ساق پا و همچنین کاهش احتمال زمین خوردن است.
  • وزن: همان‌طور که گفته‌شده کفش مناسب پیاده روی و دویدن در عامل وزن تفاوت زیادی باهم دارند. کفش‌های رانینگ معمولا سبک‌تر هستند تا به ورزشکار اجازه حرکت راحت‌تر بدهند.
  • کنترل حرکت: این عامل در کفش‌های دویدن بیشتر وجود دارد زیرا چرخش پا در هنگام دویدن بیشتر اتفاق می‌افتد و کفش‌های رانینگ برای خنثی نگه‌داشتن پاها کنترل حرکتی بیشتری دارند.

راهنمای خرید کفش ورزشی مردانه

ویژگی‌های مهم کفش دویدن و پیاده روی

اگر این سوال در ذهن شما شکل‌گرفته که کفش پیاده روی و دویدن باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد به موارد زیر توجه کنید.

  • وزن

وزن را می‌توان مهم‌ترین ویژگی کفش مناسب پیاده روی و دویدن دانست. این کفش‌ها معمولا نسبت به سایر کفش‌ها وزن سبک‌تری دارند تا فرد ورزشکار در هنگام انجام پیاده روی یا دویدن راحتی بیشتری داشته باشد. به همین دلیل در ساخت این کفش‌ها معمولا از مواد استفاده می‌کنند که در عین مقاوم بودن، وزن سبکی داشته باشند. یکی از این مواد پرکاربرد در طراحی و تولید کفش‌ مناسب پیاده روی و رانینگ، ماده شیمیایی EVA است.

  • قابلیت تنفس

ویژگی دیگر کفش مناسب پیاده روی و دویدن قابلیت تنفس است. ازآنجایی‌که در زمان دویدن یا پیاده روی میزان گردش خون در بدن افزایش پیدا می‌کند، دمای پاها نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل ویژگی قابلیت تنفس در این کفش‌ها یک ویژگی حیاتی و مهم محسوب می‌شود. این ویژگی و قابلیت کمک می‌کند که تعرق پا کمتر شده و سطح پوست پاها خنک بماند. به همین دلیل در تولید کفش مخصوص پیاده روی و دویدن معمولا از رویه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند تا گردش هوای بهتری در کفش ایجاد شود.

  • انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری در کفش پیاده روی و دویدن را بعد از وزن می‌توان مهم‌ترین ویژگی دانست. به‌خصوص در کفش‌های رانینگ میزان انعطاف کفش از اهمیت بیشتری برخوردار است. چون در هنگام دویدن انجام حرکاتی مانند خم شدن پنجه پاها باعث می‌شود که فشار بیشتری به پاهای شما وارد شود پس باید این کفش‌ها از انعطاف بیشتری برخوردار باشند. استفاده از موادی مانند EVA در طراحی لایه زیرین کفش‌ها، باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری آن‌ها افرایش پیدا کند.

راهنمای خرید هودی زنانه جدید

بهترین کفش پیاده‌روی و دویدن

یکی از عواملی که بین کفش‌های مناسب و نامناسب برای دویدن یا پیاده روی تفاوت ایجاد می‌کند طراحی زیره و لایه میانی آن‌هاست. زیره کفش‌ها در اکثر مدل‌ها از پلاستیک ساخته می‌شود اما این طراحی آن است که بین کفش‌های معمولی و کفش مناسب پیاده روی و دویدن تفاوت ایجاد می‌کند. بهترین کفش برای پیاده روی و دویدن کفشی است که در ناحیه میانی کف پا دارای قوس‌هایی باشد. این قوس‌ها می‌توانند انتقال فشار حاصل از ضربات به پاها را کاهش دهند.

لایه میانی کفش دو وظیفه دارد؛ وظیفه اول انتقال کمتر فشار حاصل از وزن بدن به سطح است و وظیفه دوم کاهش ضربات و فشارهایی است که از زمین به کفش وارد می‌شود. به همین دلیل تولیدکنندگان این کفش‌ها برای طراحی لایه میانی کفش پیاده روی و دویدن از موادی استفاده می‌کنند که تحمل بالایی در برابر فشار داشته باشند و درعین‌حال از وزن کمتری برخوردار باشند.

بیشتر بخوانیدچگونه کفش های ورزشی را تمیز کنیم؟

کفش پیاده روی و دویدن
کفش مناسب برای پیاده‌روی بخرید

انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی و دویدن

اگر برای پیاده روی و دویدن قصد خرید کفش دارید اولین کار این است که با محصولات برندهای معتبر در این زمینه آشنا شوید و ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را در این محصولات بررسی کنید. نکته مهم در مورد کفش پیاده‌روی و دویدن این است که هیچ کفشی را نمی‌توان پیدا کرد که برای همه ورزشکاران و دونده‌ها مناسب و بهترین باشد زیرا هر فردی نیازهای متفاوت با فرد دیگر دارد. اندازه و راحتی پاها در کفش و همچنین معیارهای مانند وزن، جنس زیره، قابلیت تنفس و غیره که به آن‌ها اشاره شد باید در انتخاب کفش پیاده روی و دویدن مدنظر قرار بگیرد.

جهت خرید آنلاین لباس ورزشی شما را دعوت به بازدید از فروشگاه Mel&Moj می‌کنیم.

جمع‌بندی

پاها اصلی‌ترین اندام‌های بدن هستند که در بسیاری از رشته‌های ورزشی مانند دویدن و پیاده روی تحت‌فشار قرار می‌گیرند. به همین دلیل اهمیت دارد که برای کاهش فشارهای وارده به این اندام مهم بدن، از تجهیزات استاندارد و مناسب برای ورزش استفاده کرد که یکی از این تجهیزات مهم کفش مناسب است. کفش مناسب پیاده روی و دویدن به کفشی گفته می‌شود که در طراحی آن به‌تمامی جوانب توجه شده است و طراحان تلاش کرده‌اند تا با در نظر گرفتن عواملی مانند وزن، انعطاف‌پذیری، قابلیت تنفس و غیره کفشی را طراحی و تولید کنند که در زمان پیاده روی و دویدن کمتری فشار را به پاهای افراد وارد کند. آیا شما نیز برای پیاده روی یا دویدن از کفش‌های مخصوص استفاده می‌کنید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه