پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

نکات مهم برای خرید کفش کوهنوردی که باید به آن توجه کنیم

کفش کوهنوردی

برای کسانی که فعالیت ورزشی دارند کفش‌هایی که می‌پوشند از اهمیت بالایی برخوردار است. مخصوصاً اگر علاقه‌مند به فعالیت در شرایط طبیعی و سخت مانند کوهنوردی و پیاده‌روی در جنگل یا صحرا هستند. انتخاب کفش مناسب برای این فعالیت‌ها تابع قدرت و دوام این کفش‌ها است. اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید، آیا می‌دانید چگونه یک کفش کوهنوردی حرفه‌ای انتخاب کنید؟ کفشی که انتخاب می‌کنید باید مناسب فصل و شرایط محیطی و پای شما باشد. علاوه بر این، نباید بودجه شما را زیاد تحت فشار قرار دهد و باید مدت زیادی دوام بیاورد. اگر به این فکر می‌کنید که مشخصات کفش کوهنوردی خوب چیست و کفش کوهنوردی چی بخرم، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقاله ما را بخوانید! در این مقاله نکاتی را در مورد انتخاب کفش مناسب برای کوهنوردی به شما خواهیم داد.

کفش کوهنوردی چیست؟

بوت‌ها یا کفش‌های کوهنوردی، اکسپدیشن یا کفش‌های ارتفاعات نوعی کفش هستند که در کوهنوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کفش‌ها به طور ویژه برای حرکت در زمین‌های خشن طراحی شده‌اند. کفش‌های کوهنوردی معمولاً بلندتر، سفت‌تر و عایق‌تر از کفش‌های معمولی هستند. ارتفاع و سفتی اضافی کفش‌های کوهنوردی به حمایت از کوهنورد در زمین‌های شیب‌دار کمک می‌کند، کفش‌های انعطاف‌پذیر می‌توانند باعث ایجاد قدم‌های نامطمئن و در نتیجه منجر به سقوط شوند. این سختی و سفتی در جنس کفش به طور سنتی به وسیله استفاده از یک ساقه فولادی به دست می‌آید، اگرچه برخی از تولیدکنندگان از فیبر کربن برای ایجاد سفتی لازم استفاده می‌کنند.

مشخصات کفش کوهنوردی خوب؟

یکی از جزئیاتی که پیاده روی در کوهستان را لذت بخش می‌کند، بدون شک کفش‌های کوهنوردی راحت است. راحت بودن برای پا‌های شما می‌تواند راه رفتن و ورزش شما را کارآمدتر کند و به شما این امکان را می‌دهد که زمان بهتری را در کنار دوستان و هم نوردان خود بگذرانید.
بسیاری از کفش‌های کوهنوردی از چرم نوبوک و پلی اورتان ساخته شده‌اند، بنابراین این کفش‌ها با ساختاری نرم و بادوام عرضه می‌شوند. نکته دیگر زیره این کفش‌ها است. زیره بیرونی قابل تنفس و ضد آب و زیره بیرونی پهن، به راحتی کفش، استحکام آن و برداشتن قدم‌های مطمئن کمک می‌کند. کفش‌های کوهنوردی با کفی خود که در برابر خراشیدگی و آسیب نیز مقاوم است، برای استفاده در طولانی مدت کارایی دارند. با طرح‌ها و رنگ‌های خاکستری، سبز، آبی، قهوه‌ای و مشکی نیز از جمله جزییاتی است که از نظر تنوع به این کفش‌ها جذابیت می‌بخشد. با تقویت قسمت نوک کفش با روکش لاستیکی، انگشتان شما نیز راحت خواهند بود و می‌توانید قدم‌های سریع بردارید. به طورکلی یک کفش کوهنوردی خوب از منظر سایز، وزن، جنس رویه و زیره، ضدآب بودن و استحکام آن سنجیده می‌شود. یک کفش مناسب معمولاً از جنس چرم تمام دانه و یا ترکیبی از چرم، پلاستیک و فیبر کربن، با وزنی نیمه سنگین در حدود یک کیلوگرم، زیره پهن، با دوام و قابل تنفس، ضدآب بودن رویه و زیره و سایزی تا یک درجه بزرگتر از کفش معمولی شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: برندهای معروف کفش در ایران و جهان

وزن مناسب کفش کوهنوردی

وزن کفش‌های کوهنوردی بسته به نوع طراحی، جنس آن و نحوه استفاده از کفش‌ها متفاوت هستند. یک چکمه یا کفش کوهنوردی سنگین معمولاً انتخاب خوبی در نظر گرفته می‌شود. کف‌های سنگین از پا‌ها در برابر کبودی‌های سنگی و اجسام تیز محافظت می‌کنند، رویه‌های چرمی سنگین نیز به محافظت در برابر نیش مار، ورود تکه چوب‌های تیز و افتادن سنگ‌ها از ارتفاعات بر روی پا کمک می‌کنند، اما تمام این محافظت‌ها هزینه دارد و ممکن است جابجایی شما را کُند بکند. به طور کلی کفش‌های مدرن و درجه یک، دارای وزن بین ۰. ۶ کیلوگرم و ۱. ۴ کیلوگرم (۳ پوند) هستند. مزیت کفش‌های سبکتر در آن است که به زمان کمتری برای حرکت و جابجایی نیاز خواهید داشت و در مقایسه با کفش‌های چرمی و ترکیبی، به طور قابل توجهی سبک‌تر و تنفس‌پذیرتر هستند و سریع‌تر هم خشک می‌شوند.

کفش کوهنوردی ضدآب

وقتی پا‌های شما خیس هستند، احتمال ایجاد تاول در آن‌ها بیشتر است این به این دلیل است که پوست شما نرم و مستعد مالش و ساییدگی ناشی از دویدن یا راه رفتن می‌شود. پوشیدن کفش‌های ضد آب باعث می‌شود آب به داخل کفش‌های شما نفوذ نکند، بنابراین پا‌های شما می‌توانند خشک و راحت بمانند. کفش‌های کوهنوردی ضد آب به تمام کفش‌هایی اطلاق می‌شود که بدون توجه به عوامل محیطی در برابر آب کاملاً غیر قابل نفوذ هستند. این کفش‌ها می‌توانند: از خیس شدن داخل کفش جلوگیری و محافظت در برابر برف را فراهم کنند. داشتن ورق‌های ضد آب به ضخامت ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر برای حرکت در محیط‌های مرطوب، برفی و یخی کافی است. کفش‌های ضد آب برای انتقال بخار آب تولید شده توسط پا‌ها و تعریق طوری طراحی شده‌اند که قابل تنفس هستند.

کفش کوهنوردی
کفش کوهنوردی ضدآب از خیس شدن پا و ایجاد تاول در آنها جلوگیری می‌کند.

مناسب‌ترین جنس کفش برای کوهنوردی

پوشیدن کفش‌های کتانی یا تنیس معمولی هنگام پیاده روی خطرناک است زیرا نه تنها می‌توانید مچ پای خود را رگ به رگ کنید، بلکه در شیب‌ها و مناطق مرطوب می‌توانید به خودتان آسیب بزنید. کفش‌های کوهنوردی می‌توانند از چرم، پلی اورتان، پلاستیک یا مواد مصنوعی مدرن مانند کولار ساخته شوند. معمولاً این کفش‌ها مجهز به کرامپون هم هستند. چرم گاو محبوب‌ترین ماده‌ای است که برای کفش کوهنوردی استفاده می‌شود. زیرا بسیار بادوام است و پاره شدن یا سوراخ شدن آن دشوار است. اما چرم تمام دانه، قوی‌ترین و بادوام‌ترین چرم است. علاوه بر این، به خوبی در برابر رطوبت مقاومت می‌کند. به طور کلی برای کوهنوردی تابستانی، کفش‌های تریل رانینگ با پنجه تقویت شده بهترین هستند. آن‌ها انتخاب خوبی برای مسیر‌های تابستانی، خشک یا مرطوب هستند.

بیشتر بخوانید: چطور کفشی بخرید که هم برای دویدن مناسب باشد، هم پیاده روی؟

انتخاب سایز مناسب

برای راحتی پا‌های خود، معمولاً بهتر است کفش‌های کوهنوردی را نیم تا یک سایز کامل بزرگتر از کفش خیابانی خود خریداری کنید. کفش‌های کوهنوردی شما نباید خیلی بزرگ باشند، اما باید به اندازه‌ای جادار باشند که جوراب‌های گرم و ضخیم را در خود جای دهند. این کفش‌ها باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که وقتی یک قدم برمی‌دارید، پاشنه پای شما کمی از کف بلند شود، بدون اینکه پای شما به شدت به بدنه کفش ساییده شود. در نهایت، جادار بودن کفش کوهنوردی از گیرکردن دردناک انگشتان پا در جلوی کفش در هنگام فرود‌های طولانی جلوگیری می‌کند.

زیره کفش مناسب برای کوه

قسمت پایینی یک کفش زیره آن است، زیره یک کفش کوهنوردی قسمتی است که بیشترین سایش را دارد. بنابراین باید در کنار انعطاف مناسب از استحکام مناسبی هم برخوردار باشد. با زیره بیرونی قابل تنفس و ضد آب، حتی شرایط نامساعد آب و هوایی مانع حرکت شما نمی‌شود و همیشه پای شما را در حالت راحت نگه می‌دارد. زیره بیرونی پهن در کفش‌های کوهنوردی، به پای شما اجازه می‌دهد به راحتی حرکت کند. به عنوان یک قاعده کلی، زیره‌های لاستیکی نرم‌تر یا دیگر ترکیبات مدرن، چسبندگی بهتری نسبت به زیره‌های سخت‌تر دارند و از سر خوردن هم جلوگیری می‌کنند. بسته به زمان، مکان و میزان فعالیت کوهنوردی جنس رویه و زیره مناسب برای یک کفش کوهنوردی می‌تواند متفاوت باشد اما زیره چرم همیشه یک گزینه در دسترس است.

 

کفش کوهنوردی
زیره یک کفش کوهنوردی باید در کنار انعطاف مناسب از استحکام مناسبی هم برخوردار باشد

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فیتنس و بدنسازی

سخن پایانی

کفش‌های کوهنوردی کفش‌های قوی، با دوام و استحکام بالا و ترکیبی از مواد مختلفی مانند چرم و پلاستیک هستند. این کفش‌ها هم از پا و هم از مچ پا به شکل خوبی پشتیبانی می‌کنند و برای انواع صعود‌های سخت در کوه، حرکت در مناطق شیبدار، زمین‌های مرطوب و خشک، طراحی شده‌اند. در هنگام انتخاب کفش مناسب کوهنوردی علاوه بر نکات کلی مانند میزان، فصل و مکان کوهنوردی خود حتماً به سایز، وزن، جنس رویه و زیره، ضدآب بودن و راحتی پا‌های خود در آن دقت کنید تا هم از خطرات و آسیب‌های احتمالی دور بمانید و هم لذت بیشتری از کوهنوردی خود ببرید.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه