پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

تمرین ورزشی با لباس تنگ بهتر است یا گشاد؟

لباس گشاد ورزشی

در هنگام ورزش کردن لباس گشاد ورزشی بپوشیم یا لباس تنگ و چسبان؟ این سوالی است که این روزها ذهن افراد زیادی را درگیر کرده است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان در هنگام ورزش کردن می‌تواند بر عملکرد فرد در هنگام ورزش تأثیر مثبت بگذارد. آن‌ها بر این باور هستند که پوشیدن لباس‌های چسبان در هنگام ورزش که ماهیچه‌ها را محکم در بر می‌گیرد، باعث افزایش خون‌رسانی به ماهیچه‌ها و عضلات شده و در نتیجه با بهبود عملکرد بدن حین ورزش، بازیابی توانایی بدن بعد از آن را نیز سرعت می‌بخشد.

لباس گشاد ورزشی: آزادی حرکت

بر خلاف افرادی که باور دارند پوشیدن لباس تنگ برای ورزش کردن می‌تواند کارایی فرد و بدن را در حین ورزش افزایش دهد، افرادی بر این باور هستند که پوشیدن لباس گشاد ورزشی باعث می‌شود که فرد در زمان اجرای حرکات ورزشی، آزادی عمل و حرکت بیشتری داشته باشد. در واقع این افراد بیان می‌کنند برای مثال دختران با پوشیدن لباس ورزشی گشاد دخترانه در انجام حرکات ورزشی راحت‌تر عمل کرده و در نتیجه کارایی بیشتری در پی دارند.

به همین منظور تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی توسط متخصصان در این حوزه صورت گرفته است تا از این طریق بتوانند تأثیر پوشیدن لباس گشاد ورزشی یا لباس تنگ را بر روی بدن و عملکرد فرد تعیین کنند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا پوشیدن لباس تنگ تأثیر مثبتی دارد یا لباس گشاد راحتی بیشتری را به همراه دارد؟

لباس گشاد ورزشی
آزادی عمل با لباس گشاد ورزشی؟!

بیشتر بخوانید: سایز لباس های ورزشی را چطور انتخاب کنیم؟

تأثیر روانی لباس گشاد و تنگ ورزشی

برخی از محققان و پژوهشگران بر این عقیده هستند که پوشیدن لباس تنگ یا لباس گشاد ورزشی توسط افراد و تأثیر آن بر کارایی بدن و عملکرد فرد در انجام حرکات، ناشی از یک تأثیر روانی است. در واقع این پژوهشگران بر این باور هستند که تأثیر روانی پوشیدن هر یک از این لباس‌ها متناسب با روحیات روانی افراد باعث می‌شود که فرد احساس کند کارایی و عملکرد بهتری در انجام حرکات یک ورزش دارد.

محققان عقیده دارند که پوشیدن لباس‌های ورزشی تنگ و چسبان باعث می‌شود که حس عمقی در افراد بهبود پیدا کند. حس عمقی به حس یک فرد درباره چگونگی قرار گرفتن بدنش در فضا اشاره دارد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، هر چه میزان حس عمقی یک فرد بیشتر و بهتر باشد، می‌تواند در بهبود کارایی حرکات ورزشی و همچنین کاهش تعداد ماهیچه‌ها و عصلات فعال تأثیر مثبتی داشته باشد. نتیجه بهبود این حس این است که ورزش کردن برای فرد به میزان کمتری حس خسته‌کنندگی دارد.

لباس گشاد ورزشی مناسب چه ورزش‌هایی است؟

انتخاب لباس ورزشی مناسب شاید از خود ورزش کردن اهمیت بیشتری داشته باشد. از آنجایی که انتخاب لباس ورزشی متناسب با هر ورزش می‌تواند بر روی کارایی و عملکرد ورزشکار تأثیر مثبتی داشته باشد به همین دلیل اهمیت دارد که در هنگام انتخاب لباس ورزشی نکاتی مدنظر قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام انتخاب لباس ورزشی توجه به انتخاب اندازه مناسب است.

در واقع بر اساس نوع ورزشی که فرد برای انجام دادن انتخاب می‌کند می‌تواند لباس تنگ یا لباس گشاد ورزشی را انتخاب کند. هر چند در مورد انتخاب لباس ورزشی همواره توصیه می‌شود که این لباس‌ها نباید خیلی تنگ یا خیلی گشاد باشند. زیرا این عقیده وجود دارد که انتخاب لباس خیلی تنگ می‌تواند تأثیر منفی در نحوه اجرای حرکات ورزشی بر روی فرد داشته باشد و ورزشکار نتواند برخی حرکات را به راحتی و به نحو صحیح اجرا کند.

به همین میزان توصیه می‌شود از انتخاب لباس گشاد ورزشی نیز اجتناب شود. زیرا در برخی ورزش‌ها و تمرینات ورزشی ممکن است گشاد بودن لباس باعث دست و پا گیر شدن آن و حتی گیر کردن آن در بین تجهیزات شود. در این حالت ورزشکار نمی‌تواند حرکات ورزشی را به نحو صحیح انجام داده و همچنین ممکن است با آسیب‌های جسمانی روبرو شود.

البته برخی ورزش‌ها وجود دارند که برای انجام آن‌ها، انتخاب لباس گشاد ورزشی گزینه بهتری است و ورزشکار می‌تواند به راحتی به اجرای حرکات بپردازد. به عنوان مثال ورزش بسکتبال و ورزش‌های دو و میدانی جزو ورزش‌هایی هستند که بهتر است از لباس‌های گشاد و آزادتر برای انجام آن‌ها استفاده کرد. برای انجام ورزش‌های بدنسازی و پرورش اندام استفاده از لباس گشاد ورزشی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است لباس به تجهیزات و دستگاه‌ها گیر کرده و باعث وارد شدن آسیب جسمی به ورزشکار شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای انتخاب سویشرت ورزشی

آیا لباس تنگ ورزشی به افزایش گردش خون کمک می‌کند؟

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد پوشیدن لباس گشاد ورزشی را نفی می‌کنند و توصیه به پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان دارند این است که پوشیدن این لباس‌های می‌تواند جریان خون در بدن و ماهیچه‌ها را افزایش داده که در نتیجه رساندن اکسیژن به عضلات افزایش می‌یاید.

دکتر استیکفورد از پژوهشگران موسسه پزشکی ورزش در دانشگاه تگزاس آمریکا نیز بیان کرده است که پوشیدن لباس تنگ برای ورزش باعث افزایش جریان خون و افزایش حمل اکسیژن در بدن می‌شود. نتیجه این اتفاق این است که عملکرد فرد در انجام ورزش و اجرای حرکات آن بهبود می‌یابد.

همچنین وی بیان می‌کند که این لباس‌های می‌توانند خستگی و درد ناشی از ورزش را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. استدلال این پژوهشگر این است که این لباس‌ها از طریق وارد کردن فشار به عضلات، به نوعی آن‌ها را ماساژ داد و جریان خون به عضلات را افرایش می‌دهند که نتیجه آن پاک شدن مواد بیوشیمیایی زائد حاصل از ورزش است.

لباس گشاد ورزشی
سایز لباس ورزشی و گردش خون بدن

وی بر اساس همین استدلال بررسی ساده‌ای را بر روی 16 مرد دونده انجام داد به این صورت که تعدادی از آن‌ها همیشه از لباس تنگ ورزشی مردانه استفاده می‌کردند و مابقی و درصد بیشتری تا به آن روز از این لباس‌ها هنگام ورزش استفاده نکرده بودند. متغیرهایی مانند میزان اکسیژن دریافتی در این دوندگان توسط پایشگر‌ها در دو حالت زمان پوشیدن لباس تنگ و پوشیدن لباس معمولی مورد بررسی قرار گرفت.

در نهایت پس از پایان بررسی از لحاظ آماری تفاوت قابل توجهی دیده نشد و در حقیقت نتایج، تفاوتی بین زمان پوشیدن لباس گشاد ورزشی و لباس تنگ نمایش ندادند. در واقع نه تنها میزان خون‌رسانی و حمل اکسیژن تغییر و افزایشی نداشت بلکه پوشیدن لباس تنگ نتوانست باعث بهبود خستگی در قسمت ساق پای دوندگان شود.

در سایر بررسی‌های پژوهشگران نیز نتایج تقریبا مشابهی به دست آمد و عملکرد خون‌رسانی و حمل اکسیژن توسط بدن در هنگام پوشیدن لباس تنگ ورزشی زنانه یا مردانه با لباس ورزشی گشاد تفاوت قابل توجهی نداشت. بنابراین محققان بر این باور هستند که به احتمال زیاد باور ذهنی افراد یا ورزشکاران در مورد لباس تنگ یا گشاد است که می‌تواند بر روی عملکرد ورزشی آن‌ها مؤثر باشد.

در واقع به این علت که ورزش کردن و انجام حرکات و تمرینات ورزشی، خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به ماهیچه‌ها و عضلات درگیر در ورزش را افزایش می‌دهند، پوشیدن لباس تنگ یا لباس گشاد ورزشی تأثیر چندانی بر عملکرد بدن نداشته و انتخاب آن‌ها برای ورزش کردن فقط به باور ذهنی افراد بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: چطور برای ورزشی بهتر لباس انتخاب کنیم؟

جمع‌بندی

بدون شک می‌توان گفت انتخاب لباس ورزشی مناسب برای هر ورزش، امری مهم‌تر و حساس‌تر از انجام آن ورزش است. لباس ورزشی یکی از ملزومات اصلی هر ورزش است که می‌تواند بر عملکرد فرد در حین انجام حرکات تأثیر مستقیم داشته باشد. انتخاب لباس تنگ یا لباس گشاد ورزشی بیش از اینکه بتواند بر عملکرد فیزیولوژیک بدن تأثیر داشته باشد، یک امر ذهنی و مرتبط با باورهای افراد است. از آنجا که باورها تأثیر زیادی بر عملکرد افراد دارند، به این ترتیب هر فرد باید در وهله اول متناسب با ورزش و در قدم دوم بر اساس باور خود لباس مناسب را انتخاب کند.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه