پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

ترفندهای تعمیر کفش ورزشی در خانه

تعمیر کفش پاره

قطعا شما هم مانند من بعضی از کفش‌هایتان را بسیار دوست دارید به قدری که برای شما سخت است پس از کهنه شدن و یا حتی پاره شدن آن‌ها را دور بیندازید و یا جدا از علاقه داشتن، امروزه خرید کفش ورزشی مردانه یا زنانه به دلیل افزایش هزینه‌ها چندان به صرفه نیست و استفاده مجدد از کفش‌های کهنه نیز می‌تواند اقتصادی باشد. به همین دلیل قرار است در این مقاله به شما بگوییم که دور انداختن کفش کهنه تنها راه نیست و شما می‌توانید با ترفندهای متنوعی کفش خود را بازسازی کنید. شاید تصور کنید قرار است شما را با کفاش‌ها و افرادی که در زمینه تعمیر کفش پاره فعالیت دارند آشنا کنیم اما اینطور نیست. به عبارتی اگرچه کفاش در تعمیر کفش حرفه‌ای است ولی در برخی مواقع هر فرد خودش نیز می‌تواند تا حدودی کفس آسیب دیده را تعمیر کند و از آن استفاده کند. در این مقاله قرار است به شما ترفندهایی را آموزش دهیم تا خود شما بتوانید کفش‌های کهنه و فرسوده خود را بازسازی کنید. پس برای آموزش تعمیر کفش پاره با ما همراه باشید.

نکات مهم در تعمیر کفش پاره

همان‌طور که می‌دانید کفش‌ها یکی از پوشش‌های مهم در استایل روزمره و استفاده عادی است که نبود آن تقریبا غبر ممکن است و آسیب‌های جدی برای پا و کمر دارد. اما قطعا شما هم تجربه کرده‌اید که به میزان استفاده از این پوشش کفش‌ها دچار فرسودگی، کهنگی و لکه دار شدن می‌شوند. از این‌رو نیاز است تا یا قید آن‌ها را بزنید و یا برای تعمیر آن اقدام کنید. برای ترمیم کفش در خانه باید فوت و فن‌های این کار را یاد بگیرید. یادگیری فوت و فن‌های ترمیم کفش با صرف زمان اندکی امکان‌پذیر است. اما لازم است شما نکات آن را فرا گرفته و سپس مو به مو انجام دهید. پیش از آن که آموزش روش های تعمیر کفش را آغاز کنیم لازم است شما برخی نکات را در خصوص تعمیر کفش پاره بدانید.

پیش از هرچیز باید بدانید که تعمیر یک کفش پاره زمانی امکان پذیر است که یک بدنه یا یک قسمت از کفش سالم باشد. به عبارتی زمانی می‌توان کفشی را قابل تعمیر دانست که یا رویه کفش سالم است و کف عوض می‌شود یا کف کفش سالم است و رویه نیاز به تعمیر دارد. در این صورت می‌توان گفت کفش شما قابلیت تعمیر شدن دارد. بنابراین دانستید که هر کفشی قابلیت و البته ارزش تعمیر ندارد.

همچنین بهتر است قبل از این که کار تعمیر کفش پاره خود را آغاز کنید تمامی وسایل مورد نیاز را برای خود مهیا کنید تا بتوانید به راحتی و سرعت بالا کفش خود را تعمیر کنید. اگر وسایل شما فراهم نباشد ممکن است کار شما به خوبی پیش نرود و مشکلاتی در کار تعمیر کفش پاره شما ایجاد شود.

بیشتر بخوانید8 دلیل برای آن که کفش ورزشی ارزان نخرید

تعمیر کفش پاره
تعمیر کفش پاره نیاز به تجهیزات مخصوص دارد.

وسایل موردنیازبرای تعمیر کفش

همان‌طور که در متن بالا گفته شد لازم است شما قبل از شروع کار وسایل مورد نیاز برای تعمیر کفش پاره را مهیا کنید. در ادامه لیستی از این انواع کفش را برای شما خواهیم گفت.

  • انواع میخ: میخ تل، میخ کبریتی و میخ سیابنفش
  • انواع نخ کفاشی: نخ دور دوزی، نخ رویه دوزی
  • انواع چسب: چسب فرنگی( صنعتی، آهن)، چسب لاستیک، دست ساز، پیو و پنجگی
  • انواع کفی: تکستون، چرمی و مصنوعی.
  • انواع سرپاشنه زنانه و مردانه: حاضری و غیرحاضری
  • انواع سمباده
  • اَسِتون
  • تینر یا بنزین
  • انواع بند کفش: بلند یا کوتاه
  • انواع واکس: واکس جامد، مایع و اسپری( در رنگ های مختلف)
  • انواع سوزن: معمولی و درشت
  • برس های واکس زنی یا فرچه
  • قیچی

نکته‌ای که باید توجه داشته باشید آن است که ابزارهای گفته شده ابزارهایی هستند که به طور کلی برای تعمیر کفش پاره از آن استفاده می‌شود اما لازم است شما در میان این ابزارها وسیله‌ای را انتخاب کنید که برای کفش شما نیز مناسب است. برای مثال کفش‌های اسپرت نیازی به واکس مایع و یا جامد ندارند و شما لازم است صرفا واکس اسپری در اختیار داشته باشید.

تعمیر کفش با زیره سوراخ

کفش‌ها عمدتا از دو قسمت مهم تشکیل شده‌اند که یکی از آن‌ها زیره کفش است و دیگری رویه کفش را تشکیل می‌دهد. این دو قسمت از کفش عمدتا بیشترین خرابی را به خود اختصاص می‌دهند. کف پا اغلب اولین قسمت کفش است که فرسوده می‌شود. خوشبختانه تا زمانی که بقیه کفش از فرم خوبی برخوردار باشد، تعمیر کفی کفش می‌تواند راهی آسان و به صرفه برای نوسازی و تعمیر کفش پاره باشد.

اگر زیره کفش شما سوراخ است با کمی کاغذ سنباده و مقداری چسب کفش می‌توانید در عرض چند دقیقه کف‌های فرسوده را تعویض کرده یا سوراخ‌ها را برطرف کنید و در عرض 24 ساعت دوباره آن‌ها را بپوشید. جدا از تعویض زیره کفش برای تعمیر کفی سوراخ شده، لازم است اطراف حفره را به دقت با دستمال مرطوب پاک کنید تا از گل و لای و آلودگی پاک شود. سپس اطراف حفره را به دقت سمباده بکشید. این فعالیت باعث می‌شود که ترمیم سوراخ کفش تمیزتر شود و فعالیت شما نیز خوب پیش رود. سپس کف کفش را برگردانید و داخل آن را با چسب کفش مخصوص پر کنید. ممکن است خشک شدن کفش کمی طول بکشد از این رو شما می‌توانید از یک قطعه یخ بر روی چسب استفاده کنید تا چسب استفاده شده هر چه سریعتر خشک شود. البته بهتر است بدانید که اصولا این چسب برای خشک شدن به 24 ساعت زمان نیاز دارد در این مدت باید کفش در سطح صاف و بدون لغزشی قرار داشته باشد. بعد از این که چسب استفاده شده در کفش شما خشک شد مجددا اطراف چسب را با سمباده صاف کنید تا هیچ برآمدگی روی قسمت تعمیر شده وجود نداشته باشد و باقی مانده‌های چسب از بین بروند.

به همین راحتی زیره کفش شما تعمیر شد و شما می‌توانید از کفش خود همانند قبل استفاده کنید.

تعمیر رویه کفش پاره

رویه کفش یکی دیگر از قسمت‌های آسیب پذیر کفش است که می‌توانید به راحتی آن را تعمیر کنید. ساده‌ترین راه برای تعمیر رویه سوراخ شده و یا پاره شده کفش استفاده از چسب مخصوصی است که در کفاشی برای چسباندن پاشنه  لق شده استفاده می‌شود.به طور کلی چسب‌ها رد کفش نقش مهمی دارند و یم‌توانند بخش زیادی از تعمیر کفش پاره به عهده گیرند. اما نکته مهمی که باید در استفاده از این چسب‌ها بدانید آن است که اگر از این چسب استفاده کردید، دقت کنید بعد از خشک شدن جای رویه پر شده مشخص خواهد شد. از این رو سعی کنید تمیز کار کنید و دقت خود را در این زمینه بالا ببرید.

همچنین شما می‌توانید با نخ و سوزن مخصوص کفش و در صورتی که رویه کفش شما قابلیت دوخت دارد محل پارگی را بدوزید و با دوخت خود طرح خاصی را روی آن ایجاد کنید. این روش در تعمیر کفش پاره اسپرت خصوصا کتونی‌های پارچه‌ای رواج بیشتری دارد.

تعمیر کفش پاره
برای تعمیر کفش پاره و یا لک دار روش های گوناگنی وجود دارد.

ترمیم کفش لکه دار

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای کفش‌ها پیش آید لکه دار شدن آن است. این مشکل اغلب در کفش‌هایی با رنگ  روشن بیشتر اتفاق می‌افتد. برای پاک کردن کفش کتونی و اسپرت می‌توانید از مخلوط آب و جوش شیرین استفاده کنید. به عبارتی لازم است مخلوط آب و جوش شیرین را روی کفش ریخته و با مسواکی اقدام به تمیز کردن کفش‌های خود کنید. قبل از هر چیز باید مشخص کنید که کفش شما چه جنسی دارد و لازم است از چه موادی برای شستشوی لکه‌های آن استفاده کنید.  کفش جیر، کتان، چرم و الیاف مصنوعی از جمله کفش‌هایی هستند که می‌توان از هر مواد پاک کننده‌ای برای تمیزی آنها استفاده کرد و از مواد شستشوی مختلف برای از بین بردن خش روی کفش چرم استفاده کرد.

همچنین می‌توانید از خمیر دندان و یک مسواک برای ترمیم لکه کفش استفاده کنید. خمیر دندان می‌تواند در لکه بری اثر فوق العاده‌ای داشته باشد.  توجه داشته باشید که هر چقدر خمیر دندان بیشتر کف کند به همان اندازه عملکرد بهتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانیدآموزش شستن کفش کتانی در لباسشویی

جمع بندی

کفش‌ها امروزه یکی از مهم‌ترین پوشش‌هایی است که در تنوعات گوناگون وجود دارد. استفاده از کفش‌ها در زندگی روزمره تقریبا غیر ممکن است و می‌توان گفت جز اصلی پوشش‌هایی است که افراد برای بیرون رفتن به هر دلیلی از آن استفاده می‌کنند. از این رو احتمال خرابی و از بین رفتگی در کفش‌ها بسیار زیاد است. اغلب زمانی که به فکر خرید کفش ورزشی زنانه یا مردانه تازه‌ای هستیم به تعمیرات آن فکر نمی‌کنیم. تعمیر کفش پاره نه تنها می‌تواند مدت عمر کفش شما را بالا ببرد بلکه از نظر اقتصادی نیز بصرفه است. در این مقاله در خصوص تعمیر کفش پاره و روش‌های تعمیر آن نکاتی را بیان کردم. امیدوارم استفاده از این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه