پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

۵ اشتباه در خرید لباس ورزشی

انتخاب لباس ورزش

مقدمه

پس از یک تمرین سخت، احساس خستگی و گاها درد خواهید داشت. باور کنید یا نه، لباس هایی که برای تمرین می پوشید، می تواند در احساس شما بعد از ورزش تفاوت ایجاد کند. عوامل متعددی می توانند بر میزان راحتی لباس‌های تمرینی شما تأثیر بگذارند، از جمله پارچه‌ای که از آن ساخته شده اند و اینکه آیا برای نوع ورزشی که انجام می‌دهید مناسب هستند یا خیر. در این جا به شما 5 اشتباهی که ممکن است در انتخاب لباس ورزشی مرتکب بشوید را آورده‌ایم.

معیارهای انتخاب لباس ورزشی مناسب

زمانی که صحبت از انتخاب لباس ورزشی مناسب می‌شود باید ابتدا به این سوال که لباس ورزشی چیست؟ پاسخ داد.  پاسخ نیز تا حدودی واضح است و به لباسی که در حین انجام فعالیت‌های ورزشی پوشیده می‌شود لباس ورزشی می‌گویند. بنابراین در راهنمای انتخاب لباس ورزشی مناسب باید به مهم‌ترین معیارهایی که در این زمینه وجود دارد توجه شود. نکات مهم در انتخاب لباس ورزشی عبارت‌اند از:

  • درنظرگرفتن ماهیت فعالیت ورزشی

برای انتخاب لباس ورزشی مناسب، لباس باید با توجه به فعالیتی که فرد می‌خواهد انجام دهد، انتخابشید. برای مثال زمانی که فردی فوتبال بازی می‌کند، بسته به آب‌وهوا به یک تی‌شرت آستین کوتاه یا آستین بلند نیاز دارد.

  • آب‌وهوا

باید آب‌وهوا و دما را در نظر گرفت. زیرا برخی افراد در زمستان لباس تابستانی می‌پوشند و فکر می‌کنند پس از گرم شدن ماهیچه‌ها احساس گرما می‌کنند درحالی‌که این تصور اشتباه است. بنابراین پوشیدن لباس آستین‌بلند در زمستان برای جلوگیری از ابتلا به تب و سرماخوردگی ضروری است.

  • اندازه لباس های ورزشی

در خصوص راهنمای انتخاب سایز لباس ورزشی باید گفت که توجه به این نکته ضروری است که از پوشیدن لباس‌های حجیم خودداری ‌کنید. این البسه شل هستند و در هنگام ورزش منجر به مشکلاتی می‌شوند. همچنین باید از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ نیز خودداری شود.

راهنمای خرید تیشرت ورزشی مردانه

انتخاب لباس ورزش
برای انتخاب لباس ورزش لازم است به نکات زیادی توجه شود تا کیفیت و سلامتی فرد تضمین گردد.

نوع لباس ورزشی

داشتن انتخابی مناسب درمیان انواع لباس ورزشی با توجه به فعالیت انجام‌شده کمی چالش‌برانگیز است. به همین دلیل باید به مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب لباس ورزشی مناسب توجه‌‍کرد.

  • باید به بدن شما اجازه تنفس بدهد

یکی از جنبه‌های اساسی انتخاب لباس ورزشی این است که به‌طور خاص و به‌اندازه سایز طراحی شده است تا از تعریق شما و درنتیجه احساس تحریک‌پذیری جلوگیری کند. دستیابی به این امر فارغ نوع ورزش موردنظر به شما کمک می‌کند ورزش کنید و احساس محدودیت نکنید.

  • باید احساس نامرئی بودن داشته باشید

انتخاب لباسی که در باشگاه می‌پوشید با مد کلاسیک متفاوت است، زیرا نمی‌خواهید آنچه را که می‌پوشید احساس کنید! بنابراین وقتی لباس ورزشی خود را می‌پوشید، نباید هیچ محدودیتی درحرکت داشته‌ باشید و نباید مانعی برای فعالیت‌های ورزشی شما ایجاد کند.

  • باید به شما احساس توقف‌ناپذیری بدهد

لباس ورزشی باید این احساس را بدهد که شما قوی، قدرتمند و غیرقابل توقف هستید. امروزه ظاهر خوب در لباس‌های ورزشی امری مسلم است، اما باید مطمئن شوید که کاربردهای لازم را نیز نشان می‌دهد.

راهنمای خرید تیشرت ورزشی زنانه

 جنس لباس ورزشی

پنبه و نایلون دو الیافی هستند که در صنعت نساجی کاربرد فراوانی دارند. پنبه از دانه‌های گیاه پنبه به دست می‌آید و از سلولز، پکتین، آب و موم ساخته می‌شود. از پنبه برای تولید پوشاک مختلف مانند پیراهن و لباس ورزشی، و…. استفاده می‌شود.

نایلون یک الیاف مصنوعی است که با استفاده از اسید دی کربوکسیلیک و دی آمین تولید می‌شود. این متریال به‌طور گسترده‌ای درساخت پارچه استفاده می‌شود. از پارچه نایلونی هم برای تولید لباس‌هایی مانند لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. در خصوص مقایسه پنبه و نایلون باید گفت که پنبه مستعد ایجاد چین‌وچروک است. همچنین می‌تواند کوچک شود، اما نایلون در برابر چین‌وچروک و پارگی مقاوم است.

پس لباس ورزشی پنبه‌ای نرم است اما مستعد پارگی نیز است ولی لباس نایلونی قوی‌تر و بادوام‌تر است. دیگر تفاوت این دو متریال این است که پنبه ازآنجایی‌که یک فیبر طبیعی است هیچ‌گونه حساسیت و تحریک پوستی ایجاد نمی‌کند. اما لباس نایلونی ممکن‌ است باعث حساسیت و تحریکات پوستی شود زیرا یک فیبر مصنوعی است. درنهایت نیز باید اشاره ‌کرد که پنبه گران‌تر از نایلون است.

راهنمای خرید لگ ورزشی زنانه

 رنگ لباس ورزشی

برای انتخاب لباس ورزشی مناسب بر اساس فصول باید به این نکته توجه داشت که قبل از هر چیز این مورد کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام کرد که حتماً درچه فصلی لباس ورزشی با رنگ خاصی پوشیده شود.

به‌صورت کلی در فصل بهار معمولاً از لباس ورزشی زردرنگ برای انجام تمرینات ورزشی در فضای خارج از باشگاه استفاده‌ می‌شود. چراکه می‌تواند انرژی بخشی کافی را به‌صورت روانی به  فرد ورزشکار ارائه دهد.

در فصول گرم سال معمولاً این توصیه وجود دارد که از لباس‌های آبی‌رنگ و یا رنگ روشن برای انجام حرکات ورزشی استفاده ‌کرد چراکه مخصوصاً برای  ورزش در خارج از محیط باشگاه این توصیه وجود دارد که تا حد امکان از لباس روشنی همچون آبی‌رنگ استفاده ‌شود.

در فصول سرد همچون پاییز و زمستان معمولاً توصیه می‌شود که از لباس‌های ورزشی تیره‌رنگ استفاده ‌شود چراکه عمده ورزش‌های انجام‌شده در چنین فصولی معمولاً در فضای داخلی انجام می‌شود و به همین دلیل به‌صورت کلی ورزشکاران ترجیح می‌دهند که از رنگ‌های تیره و مشکی استفاده کنند.

راهنمای خرید سوییشرت مردانه اصل

انتخاب لباس ورزش
توجه به عوامل گوناگونی برای انتخاب لباس ورزش ضروری است.

سایز لباس ورزشی خیلی تنگ یا خیلی گشاد

فعالیت‌های مختلف نیاز به انواع لباس ورزشی متفاوت دارند. به‌عنوان‌مثال، یک جلسه HIIT، که احتمالاً شامل تعریق زیاد و حرکت فیزیکی است، نیاز به لباس‌هایی خیلی تنگ با حمایت و فشرده‌سازی بیشتر برای عضلات دارد. درحالی‌که هرکسی که در یک جلسه یوگا شرکت می‌کند، دوست دارد لباس‌هایش انعطاف‌پذیر باشد و با بدن حرکت کند پس این البسه معمولاً گشادتر از حالت معمول هستند. پس وقتی لباس تمرین بعدی خود را انتخاب می‌کنید، باید به ورزش یا فعالیتی که برای آن می‌پوشید فکر کنید.

برای مثال، اگر قصد دارید به دویدن بروید، پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ که عرق را از بین می‌برد و دامنه حرکتی ایده‌آل به شما می‌دهد، مناسب خواهد بود. البته این امر درخصوص کاربرد کاور ورزشی ممکن است موضوعیت نداشته‌ باشد، چراکه بسیاری از ورزشکاران ترجیح می‌دهند کاورهای ورزشی بپوشند که بتوانند تعریق ناشی از فعالیت بالا را به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر کند. فارغ از سایز کاور ورزشکاران باید بتوانند به‌راحتی با پوشیدن کاور موردنظر خود به فعالیت‌های هوازی بپردازند.

راهنمای خرید شلوارک ورزشی مردانه

مدل لباس ورزشی بر اساس سلیقه

همان‌طور که دربخش‌های قبلی اشاره شد قطعاً سلیقه ورزشکاران در کنار نوع ورزش انجام‌شده تاثیر فراوانی در انتخاب لباس ورزشی مناسب دارد. در این میان اما ورزشکارانی هستند که لباس ورزشی پیلاتس را بر دیگر انواع لباس ورزشی ترجیح می‌دهند.

ورزش پیلاتس براثر تمرین و ممارست می‌تواند به تناسب اندام، کاهش وزن و بهبود کمردرد منجر شود. مهم‌ترین چیزی که در انتخاب لباس برای کلاس پیلاتس باید به خاطر داشته‌ باشید راحتی و انعطاف‌پذیری است. بهترین لباس برای پوشیدن در کلاس‌های پیلاتس، لباس‌هایی هستند که فرم مناسبی داشته باشند. لباس‌های گشاد نه‌تنها حرکت را دشوار می‌کنند، بلکه مانع از مشاهده فرم بدن شما توسط مربی می‌شوند. مربی شما باید هم‌ترازی و تقارن بدن شما را ارزیابی کند تا شما را برای رسیدن به فرم ایده‌آل راهنمایی ‌کند.

همچنین باید از مواد کششی استفاده‌ کنید تا به شما کمک کند بدون محدودیت ورزش کنید. موقعیت‌های زیادی وجود دارد که پاها و نیم‌تنه را درگیر می‌کند به همین دلیل باید نکات مهم در انتخاب لباس ورزشی را درنظربگیرید.

راهنمای خرید کفش ورزشی مردانه

 نپوشیدن کفش ورزشی مناسب

در خصوص شرایط استاندارد کفش و پوشاک ورزشی باید خاطرنشان کرد که البسه و کفش مناسب می‌تواند تفاوت بین احساس شادابی و درد در پا و دیگر عضلات را معین کند. بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که پوشاک و مخصوصا کفش شما متناسب با فعالیت شما باشد. برای دویدن، کفش دویدن بخرید زیرا آن‌ها سبک، انعطاف‌پذیر هستند و برای گام‌های ساده روبه‌جلو از پا حمایت می‌کنند. برای پیاده‌روی کفش‌های سفت‌تر با تکیه‌گاه خوب و کفی ضخیم را انتخاب کنید. اما به‌هرحال وقتی به عواقب نپوشیدن کفش ورزشی مناسب فکر می‌کنید، باید ناراحتی و درد را به‌عنوان مهم‌ترین تأثیرات منفی درنظربگیرید.

راهنمای خرید کفش ورزشی زنانه ارزان

جمع‌بندی نهایی

دریک نمای کلی به ورزشکاران توصیه می‌شود که البسه و کفش‌های مورد نیاز خود را در درجه اول با توجه به سایز و راحتی بدن خود انتخاب‌کنند و سعی نداشته‌باشند صرفاً جنبه زیبایی شناختی را در این امور لحاظ ‌کنند. بنابراین درابتدای امر باید استانداردهای لازم رعایت ‌شود و سپس نسبت به تهیه لباسی با مارک یا رنگ موردنظر اقدام‌ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه