پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

معرفی 7 فیلم سینمایی درباره طراحی مد

فیلم سینمایی درباره طراحی مد

طراحی لباس و مد؛ استعداد زیبایی شناسی و هنر به‌کارگیری زیبایی‌های طبیعی و بصری برای فرم دادن و یا برجسته کردن ویژگی‌های ظاهری است. این هنر با هنرهای دیگری از جمله سینما و تلویزیون نیز هم‌سویی‌هایی داشته است. برخی از کارگردانان صاحب اثر سینما، فیلم‌هایی با موضوع طراحی لباس و زندگینامه طراحان مشهور لباس ساخته‌اند. در این مقاله قصد داریم به معرفی هفت فیلم سینمایی درباره طراحی مد بپردازیم.

 

فیلم دستیار خرید شخصی

دستیار خرید شخصی یا مأمور خرید شخصی با نام انگلیسی Personal Shopper یک درام هیجان‌انگیز و روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی اولیویه آسایاس است.
این فیلم محصول سال 2016 بوده و در آن هنرپیشه مشهور، کریستن استوارت، در نقش مورین کارترایت؛ یک زن جوان آمریکایی است که در پاریس به‌عنوان دستیار خرید شخصی برای یک سلبریتی کار می‌کند. نقش اول این فیلم توانایی عجیبی در ارتباط با ارواح را دارد و در سیر فیلم تلاش می‌کند با برادر دوقلویش که اخیراً در همان جا فوت کرده است، ارتباط برقرار کند.
دستیار خرید شخصی محصول مشترک بلژیک، جمهوری چک، فرانسه و آلمان است. این فیلم برای رقابت در بخش نخل طلای جشنواره فیلم کن 2016 در سال انتخاب شد. کارگردان آن، اولیویه آسایاس جایزه بهترین کارگردانی را به‌صورت مشترک با کریستین مونگیو که فیلم فارغ‌التحصیلی را کارگردانی کرده بود، برنده شد.
این فیلم نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد و از بازی کریستن استوارت تمجید ویژه‌ای به عمل آمد.
تهیه‌کننده این فیلم: شارل گیلبرت و بازیگران آن: کریستن استوارت، لارس ایدینگر، سیگرید بوعزیز، آندرس دانیلسن، هامو گرایا و… هستند.

بیشتر بخوانیدبرندهای معروف لباس در جهان را بشناسید

فیلم کوکو قبل از شنل

فیلم کوکو قبل از شنل روایت صعود کوکو شنل به اوج دنیای مد است. این فیلم درباره طراح لباس و مد، صاحب برند کوکو شنل، گابریل شنل است. کوکو قبل از شنل با نام انگلیسی Coco Before Chanel فیلمی است محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی آن فونتن در ژانر زندگی‌نامه‌ای و درام که نامزد چهار جایزه بفتا، سه جایزه فیلم اروپا، شش جایزه سزار و اسکار بهترین طراحی لباس شد.
گابریل شنل چندین سال پس از ترک یتیم‌خانه‌ای که پدرش هرگز به دنبال او به آنجا نیامد، در یک‌بار کوچک مشغول به کار است. او هم خیاطی می‌کنند و هم خواننده بار است. گابریل نام مستعار کوکو را از پدرش اقتباس کرده است. آشنایی با بارون بالسان به او اجازه ورود به جامعه نوین فرانسه را می‌دهد و همین هم فرصتی می‌شود برای رشد استعداد کوکو شنل برای طراحی کلاه. در این میانه او عاشق تاجری انگلیسی به نام آرتور کپل می‌شود، این امر فرصت‌های بیشتری برای او فراهم می‌کند، اگرچه زندگی‌اش پیچیده‌تر می‌شود.

فیلم سینمایی درباره طراحی مد
فیلم کوکو قبل از شنل؛ روایتی زیبا از صعود کوکو شنل به اوج دنیای مد

تهیه‌کننده این فیلم: سیمون آرنال، کارولین بنجو، فیلیپ کارکاسون و کارول اسکوتا و بازیگران آن: آدری توتو، بنویت پولوورد، الساندرو نیولا، ماری گیلین و امانوئل دووس هستند.
اگر دنبال یک فیلم سینمایی درباره طراحی مد هستید تماشای این فیلم را از دست ندهید.

فیلم خیاط

فیلم خیاط با نام انگلیسی Coco Before Chanel فیلمی است محصول سال ۲۰20 به نویسندگی و کارگردانی سونیا لیزا کنترمان در ژانر کمدی و درام که برنده جایزه اسکار فیلم هلنیک برای بهترین طراحی صحنه و لباس، جایزه آکادمی فیلم هلنیک برای بهترین موسیقی اصلی و نامزد دریافت جایزه آکادمی فیلم ژاپن برای بهترین فیلم خارجی شده است.
نیکوس خیاطی است ساکن آتن. بانک نیکوس را تهدید می‌کند که به‌خاطر بدهی‌هایش خیاطی‌اش را مصادره می‌کند. پدر نیکوس بیمار می‌شود. نیکوس با یک چرخ‌خیاطی، زندگی خودش را دوباره از سر می‌گیرد و دوباره استایل و اعتمادبه‌نفس را برای زنان آتن به ارمغان می‌آورد.
تهیه‌کننده این فیلم: کمپانی باکس پرو و بازیگران آن: دیمیتریس ایملوس، تامیلا کولیوا و تاناسیس پاپاژئورگیو هستند.

فیلم اعترافات یک معتاد به خرید

فیلم درباره زنی است که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و به‌عنوان یک روزنامه‌نگار در شهر نیویورک شغلی پیدا می‌کند تا از محل همین شغل اعتیادش به خرید را تأمین مالی کند. ربکا بلوم‌وود که با وسواس تضعیف‌کننده‌اش در خرید و ازدست‌دادن ناگهانی منبع درآمدش دست‌وپنجه نرم می‌کند، به طور اتفاقی شغل روزنامه‌نگاری برای یک مجله مالی پیدا می‌کند. مقایسه‌های بدیع و استعاره‌های غیرمتعارف ربکا برای اقتصاد، تحسین منتقدان، موفقیت عمومی و تحسین رئیس حامی‌اش لوک براندون (هیو دانسی) را بر می‌انگیزد.
فیلم اعترافات یک معتاد به خرید با نام انگلیسی Confessions of a Shopaholic فیلمی است محصول سال ۲۰۰۹ به کارگردانی پی. جی. هوگان در ژانر کمدی و رمانتیک که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن فیلم کمدی و همچنین نامزد دریافت فیلم کمدی عاشقانه در فستیوال جوایز انتخاب نوجوانان شده است.
تهیه‌کننده این فیلم: تاچ‌استون پیکچرز و جری بروکهایمر و بازیگران آن: ایلا فیشر، هیو دنسی، جوآن کیوزاک، جان گودمن، جان لیتگو، کریستین اسکات توماس و لزلی بیب هستند.

فیلم سن لورن

فیلم سن لورن با نام انگلیسی Yves Saint Laurent فیلمی است محصول سال 2014 سینمای فرانسه به کارگردانی برتران بونلو در ژانر زندگی‌نامه‌ای که برنده جایزهٔ سزار برای بهترین طراحی صحنه و لباس و نامزد دریافت جایزه سزار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.
این فیلم درباره طراح لباس معروف فرانسوی ایو سن لورن و زندگی او در دهه شصت و هفتاد میلادی است.
تهیه‌کننده این فیلم: اریک آلتمایر و نیکولاس آلتمایر و بازیگران آن: گاسپار اولیل، هلموت برگر، یاسمینه ترینکا، لئا سیدو، لویی گرل، اولگا کوریلنکو، ولری برونی تدسکی و دومنیک سندا هستند.
اگر دنبال یک فیلم سینمایی درباره طراحی مد هستید تماشای این فیلم را از دست ندهید.

فیلم فانی فیس

فیلم فانی فیس با نام انگلیسی Funny Face فیلمی است محصول سال 1957 به کارگردانی استنلی دانن در ژانر کمدی و رمانتیک که نامزد دریافت جایزه اسکار در چهار بخش بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی هنری، بهترین فیلم‌برداری و بهترین سناریو شده است.
مگی پرسکات، ناشر مجله مد و سردبیر مجله Quality، به دنبال روندی بزرگ و خیره‌کننده در دنیای مد است. او چهره جدیدی می‌خواهد که هم «زیبا» و هم «روشنفکر» باشد. او و عکاس مد برتر، دیک اوری، به این فکر می‌افتند که از یک کتاب‌فروشی در روستای گرینویچ به‌عنوان استفاده کنند.
در آن مغازه دیک با «جو استاکتن» بر حسب اتفاق آشنا می‌شود. دختر روشنفکری که در یک کتاب‌فروشی در گرینویچ ویلیج کار می‌کند و دنیای مد را حقیر می‌داند. اما بعد در مسیری پیچیده نهایتاً خودش را مدل یک مجلهٔ مد می‌بیند و…
تهیه‌کننده این فیلم: راجر ایدنس و بازیگران آن: آدری هپبورن، فرد آستر، میشل اوکلر، روتا لی، سوزی پارکر، ویرجینیا گیبسون، کِی تامپسون، رابرت فلمینگ، داویما، سانی هارنت و ژان دل وال هستند.

فیلم رشته خیال

فیلم رشته خیال با نام انگلیسی Phantom Thread فیلمی است محصول سال 2017 کارگردانی و نویسندگی پل توماس اندرسن در ژانر درام که برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس و نامزد پنج بخش دیگر از جمله اسکار بهترین فیلم و بازیگر نقش اول مرد شده است.
تهیه‌کننده این فیلم: پل توماس اندرسن، مگان الیسون، خوان سلار، دنیل لوپیو و بازیگران آن: دانیل دی لوئیس در نقش رینولدز وودکاک ویکی کریپس، لسلی منویل، جینا مک‌کی و کامیلا رادرفورد هستند.
فیلم روایتی است از زندگی رینولدز وودکاک، طراح مد، در دهه پنجاه میلادی که لباس‌هایی را برای اعضای طبقه اشرافی، حتی خانواده سلطنتی، طراحی می‌کند. مشتریان رینولدز او را به‌عنوان یک نابغه طراحی که خلاقیت‌هایش آنها را قادر می‌سازد تا ظاهری فوق‌العاده داشته باشند می‌شناسند. اما خلاقیت و جذابیت او باشخصیت وسواسی و کنترل‌گر او همراه است. رینولدز با یک پیشخدمت خارجی به نام آلما السون ملاقات می‌کند. رابطه آنها شکوفا می‌شود. اگرچه چالش‌هایی در پیش دارند که خط سیر فیلم را شکل می‌دهد.

بیشتر بخوانیدمعروف ترین طراحان لباس در جهان

پیشنهاد ویژه

برای علاقه‌مندان به فیلم سینمایی درباره طراحی مد تماشای فیلم «Prêt-à-Porter» را پیشنهاد می‌کنم.
«Prêt-à-Porter» لباس آماده یا آماده‌ی پوشیدن، یک فیلم کمدی – درام آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ تولید شده است.
این فیلم به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک رابرت آلتمن، در هفته مد پاریس فیلم‌برداری شد تا ماهیت مد دهه 90 را به تصویر بکشد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در حالی که مدل‌ها، طراحان و روزنامه‌نگاران برای هفته مد پاریس گرد هم می‌آیند، اولیویه دو لافونتن، رئیس شورای مد، در حین خوردن یک ساندویچ خفه می‌شود. اولیویه یک همسر، یک معشوقه و یک همراه مرموز روسی را که از صحنه مدلینگ فرار کرده است، به عنوان وراث به‌جا می‌گذارد.

فیلم سینمایی درباره طراحی مد
«Prêt-à-Porter» فیلمی جذاب درباره طراحی مد

در این فیلم مجموعه‌ای از ستاره‌ها، مدل‌ها و طراحان بین‌المللی مانند مارچلو ماسترویانی، سوفیا لورن، کیم بسینجر، لورن باکال، جولیا رابرتز، تیم رابینز، لیلی تیلور، آنوک ایمی و سالی کلرمن حضور دارند.

سخن پایانی

این فهرست کوتاهی از چند فیلم مطرح با موضوع مد برای علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان سینما و آثار هنری درباره طراحی مد بود. تماشای این فیلم‌ها و زندگینامه طراحان مشهور به شما انگیزه زیادی می‌دهد تا به دنبال رؤیاهای خود بروید. امیدوارم از تماشای آنها لذت ببرید، حداقل به همان اندازه که من از کنار هم قراردادن آنها لذت بردم.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده و خرید لباس ورزشی ایرانی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه