پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

بهترین پارچه برای لباس ورزشی چیست؟

پارچه لباس ورزشی

شاید فکر کنید که انتخاب لباس در زمان رفتن به مهمانی سخت‌ترین کار دنیا باشد؛ اما انتخاب لباس ورزشی مناسب برای ورزشکاران از بین انواع مدل‌های موجود نیز یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا محسوب می‌شود. فاکتورهای مختلفی باید برای انتخاب از بین انواع لباس ورزشی باید موردتوجه قرار بگیرد که به جرأت می‌توان گفت اصلی‌ترین فاکتور پارچه لباس ورزشی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. لباس ورزشی در زمان انجام حرکات بدنی مانند پوست بدن عمل می‌کند به همین دلیل در انتخاب لباس مناسب باید پارچه لباس ورزشی را مدنظر قرار داد.

جنس پارچه لباس ورزشی چطور باید باشد؟

ورزش کردن، با توجه به نوع حرکات بدنی که هر ورزش دارد، با بالا رفتن سوخت‌وساز و دمای بدن و درنتیجه تعریق زیاد همراه است. به همین دلیل انتخاب پارچه لباس ورزشی که بتواند عملکرد فرد را بهبود ببخشد بسیار مهم است. لباس ورزشی درصورتی‌که بتواند شرایطی را مهیا کند که عرق خارج‌شده از بدن جذب‌شده و با سرعت بیشتری تبخیر شود می‌تواند در حفظ تعادل دمایی بدن در زمان ورزش نقش مهمی را ایفا کرده و از این طریق هم بر روی عملکرد ورزشکار تأثیر مثبت داشته باشد و هم کارایی ورزش را بیشتر کند.

درصورتی‌که برای دوخت لباس ورزشی از پارچه‌های مناسب استفاده نشود، استفاده از این لباس‌ها می‌تواند به بدن ورزشکار آسیب وارد کند. عرق‌سوز شدن نواحی مانند زیر بغل‌ها و همچنین ابتلا به بیماری‌های پوستی و قارچی ازجمله آسیب‌هایی است که در صورت استفاده از پارچه مناسب لباس ورزشی می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. از پارچه‌های مختلفی برای طراحی و دوخت لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود که با توجه به ویژگی‌ها و نوع جنس، برای استفاده در یک سری ورزش‌ها مناسب هستند و در زمان انتخاب و خرید لباس ورزشی باید به این نکات توجه ویژه داشت.

راهنمای خرید تیشرت ورزشی مردانه

پارچه لباس ورزشی
رابطه نوع پارچه و کیفیت لباس ورزشی

ویژگی‌های پارچه لباس ورزشی

همان‌طور که اشاره شد برای انتخاب لباس ورزشی مناسب برای هر ورزش، اولین و مهم‌ترین عامل توجه به نوع پارچه آن است. ازآنجاکه در زمان ورزش کردن با افزایش تحرک بدنی و سوخت‌وساز بدن، دمای بدن نیز بالا می‌رود باید در طراحی و دوخت این لباس‌ها از پارچه لباس ورزشی استفاده شود که با قابلیت‌های خود بتواند شرایط بدن فرد را در حالت متعادل نگه دارد.

اگر قصد خرید پارچه لباس ورزشی دارید، آگاه باشید که این پارچه باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • بتواند برای مدت‌زمان طولانی خشک و خنک بماند تا دمای بدن را پایین نگه دارد
  • توانایی بالایی در جذب عرق بدن در هنگام انجام ورزش داشته باشد
  • قابلیت تنفس داشته باشد به این معنی که بتواند هوای گرم را از داخل لباس به خارج از آن هدایت کند
  • از مقاومت خوبی برخوردار باشد و در مرور زمان دچار آسیب نشود
  • قابلیت کشسانی داشته باشد که ورزشکار بتواند حرکات خود را بدون مشکل و به‌راحتی انجام دهد

راهنمای خرید تیشرت ورزشی زنانه

انواع پارچه لباس ورزشی

لباس‌های ورزشی با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند از انواع پارچه‌های مختلف تهیه می‌شوند که هرکدام از این انواع پارچه لباس ورزشی ویژگی‌ها و قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه با برخی از پرکاربردترین انواع این پارچه‌ها‌ آشنا می‌شویم.

  • پارچه اسپندکس

به این نوع پارچه که برای دوخت لباس ورزشی بکار می‌رود، لاکرا یا الاستین نیز گفته می‌شود که پارچه مصنوعی بوده و بیشتر در تولید لباس مخصوص برای دوندگان کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های بارز این نوع پارچه قابلیت عبور دادن رطوبت و تعریق بدن است. پارچه اسپندکس در زمان انجام حرکات کششی کاملا منعطف است و برای انجام حرکات محدودیتی ایجاد نمی‌کند. از این نوع پارچه می‌توان برای لباس‌های یوگا، پیلاتس، ژیمناستیک و ایروبیک نیز استفاده کرد.

  • پارچه اسپان ورزشی

این نوع پارچه که برای طراحی و دوخت لباس ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد از الیاف پروپیلن تهیه‌شده است. به همین دلیل با توجه به ضخامت و همچنین قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه توانسته است به انتخاب اول تولیدکنندگان لباس‌های ورزشی تبدیل شود. این پارچه لباس ورزشی در بافت‌ها، ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلف وجود داشته و در دسترس است. از این پارچه که قیمت ارزان و اقتصادی دارد می‌توان برای دوخت انواع لباس‌های ورزشی یکرو (مانند تاپ، تی‌شرت و …) دورو (مانند انواع شلوار و لباس گرمکن) و دورس (مانند انواع گرمکن‌های ضخیم و پوشاک ورزشی گرم کرکی) استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: 4 لباس فیتنس زنانه که تمرین شما را بهتر می‌کند

  • پارچه ملانژ

پارچه ملانژ یک پارچه ورزشی ترکیبی است که از پلی استر و نخ پنبه درست‌شده است. بهترین نوع این پارچه دارای درصد ترکیبی 60 به 40 است یعنی 60 درصد آن از نخ پنبه و 40 درصد از پلی استر تشکیل‌شده است. این پارچه که ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی است مانند پارچه اسپان جزو پارچه‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی دسته‌بندی می‌شود. قیمت پارچه لباس ورزشی ملانژ بسته به میزان ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی متفاوت خواهد بود. به‌این‌ترتیب که هرچه دارای درصد بیشتری از الیاف طبیعی باشند از کیفیت، جنس و لطافت بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل قیمت بیشتری دارند.

هرچه میزان الیاف مصنوعی به‌کاررفته در این نوع پارچه بیشتر باشد، لباس خاصیت پلاستیکی بیشتری دارد و ازنظر کیفیت نیز در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. از این نوع پارچه در بیشتر لباس‌های ورزشی مانند انواع تیشرت، ست و شلوار ورزشی مردانه و زنانه استفاده می‌شود.

  • پارچه فلامنت ورزشی

به جرأت می‌توان لقب ارزان‌ترین پارچه لباس ورزشی را به پارچه‌های فلامنت اهدا کرد. دلیل قیمت ارزان این پارچه‌ها نسبت به سایر پارچه‌های لباس‌های ورزشی این است که در ساخت آن از الیاف مصنوعی استفاده‌شده است. در کنار قیمت ارزان و اقتصادی از دیگر ویژگی‌های این نوع پارچه می‌توان به دوام بالای آن و همچنین ظاهر براق و درخشان آن اشاره کرد که برای تولید انواع لباس‌های ورزشی و حتی لباس مجلسی از این پارچه استفاده می‌شود.

  • پارچه میکروفیبر

نوع جدیدی از پارچه برای لباس ورزشی است که در تولید آن از فیبر استفاده‌شده است و در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه قرار گفته است. پارچه میکروفیبر ترکیبی است از نایلون و پلی استر که قابلیت جذب رطوبت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل استفاده از این پارچه برای دوخت لباس برای ورزش‌هایی که فرد در آن تعریق زیادی دارد مناسب خواهد بود زیرا با جذب عرق به‌سرعت باعث تبخیر آن می‌شود.

راهنمای خرید شلوارک ورزشی مردانه

پارچه لباس ورزشی
انواع پارچه مناسب برای لباس ورزشی

پارچه لباس ورزشی مناسب شما

پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای بهترین پارچه‌ها با الیاف طبیعی هستند که جذب رطوبت بالایی دارند و باعث عرق‌سوز شدن و ایجاد عوارض پوستی در ورزشکار نمی‌شوند. تنها مشکل این پارچه‌های این است که عرق را فقط جذب می‌کنند و تبخیر نمی‌کنند. به همین دلیل برای ورزش‌های مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، بدنسازی و غیره بسیار مناسب هستند.

لباس‌هایی که در آن‌ها از پارچه لباس ورزشی با الیاف مصنوعی استفاده‌شده نیز گزینه‌های بسیار خوبی هستند. این لباس‌ها می‌توانند میزان تعریق و درنتیجه کالری سوزی بدن شما را افزایش دهند. اما در انتخاب این لباس‌ها بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که آستر نخی دارند تا به این صورت از ایجاد آسیب‌های پوستی جلوگیری شود. این پارچه‌ها عملکرد بسیار خوبی در جذب عرق و تبخیر آن دارند که به همین دلیل برای ورزش‌های هوازی ایده‌آل هستند.

راهنمای خرید لگ ورزشی زنانه

جمع‌بندی

مهم‌ترین عاملی که یک لباس ورزشی را به گزینه عالی برای هر فرد تبدیل می‌کند، نوع پارچه لباس ورزشی است. ازآنجایی‌که داشتن تحرک بدنی و انجام دادن هر ورزشی میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد که نتیجه آن بالا رفتن دمای بدن و افزایش تعریق است، پس باید از پارچه‌هایی برای لباس‌های ورزشی استفاده شود که بتوانند عرق بدن را به‌خوبی جذب کرده و آن را تبخیر کنند تا به این نحو به بدن برای تنظیم دمای بدن در حین ورزش کمک کنند. آیا شما برای خرید لباس ورزشی به جنس و نوع پارچه آن توجه می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه