پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

مراقبت از پوست در باشگاه: قبل و بعد از تمرین

مراقبت از پوست هنگام ورزش

آیا می‌دانستید که ورزش منظم و فعالیت، نه‌تنها از نظر سلامت جسمی بلکه از نظر پوستی نیز به نفع شماست و پوستی شاداب و درخشان را به شما هدیه می‌دهد؟ البته این در صورتی است که یک روتین پوستی مناسب برای مراقبت از پوست هنگام ورزش داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است حتی اثرات برعکسی هم ببینید و پوستتان دچار آسیب شود. در این مطلب تعدادی از نکات پوستی ساده و درعین‌حال ضروری برای مراقبت از پوست در باشگاه یا بیرون را با هم می‌خوانیم.

اثرات ورزش بر پوست

ورزش اثرات مثبت و منفی مختلفی روی پوست می‌گذارد که به چند تا از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

ورزش استرس را کاهش می‌دهد

با تحت کنترل نگه‌داشتن سطح استرس، می‌توانید مشکلات پوستی را که به‌راحتی با استرس تشدید می‌شوند، کنترل کنید. چنین مشکلاتی عبارت‌اند از جوش‌های آکنه، اگزما، روزاسه، درماتیت آتوپیک و حتی کهیر. به‌علاوه وقتی ورزش می‌کنید، بدن شما مواد شیمیایی به نام اندورفین را آزاد می‌کند، هورمون‌هایی که احساس خوبی دارند و مستقیماً بر ظاهر پوست شما تأثیر می‌گذارند.

گردش خون را بهبود می‌بخشد

کار مهم دیگری که ورزش انجام می‌دهد این است که ضربان قلب را بالا می‌برد و هنگامی که جریان خون شما افزایش می‌یابد، خون مواد مغذی و اکسیژن بیشتری را به پوست شما می‌رساند. ورزش پوست را سالم و جوان نگه می‌دارد، باعث ترمیم پوست می‌شود و پوست را تشویق می‌کند تا سلول‌های پوستی جدید و جوان بیشتری تولید کند.

ممکن است به مسدود شدن منافذ کمک کند

حالا که خوبی‌های ورزش را دید از بدی آن هم بگوییم. تعریق در حین ورزش هرچند به‌خودی‌خود مشکلی ندارد، اما درصورتی‌که پوستتان کاملا تمیز نباشد یا آرایش سنگینی داشته باشید، ممکن است سبب بسته‌شدن منافذ شود. به دام افتادن باکتری و تعریق در منافذ نیز اثری جز جوش و مشکلات پوستی نخواهد گذاشت. همین اهمیت مراقبت از پوست هنگام ورزش را نشان می‌دهد.

مراقبت‌های قبل از ورزش

نگران نباشید. انجام موارد زیر بیش از چند دقیقه از وقت شما را نمی‌گیرد. درعین‌حال رعایت همین چند دقیقه بسیار مهم است و پوست شما را برای یک جلسه تمرین لذت‌بخش آماده می‌کند.

پیش از تمرین آرایش نکنید

 

به همان دلیلی که به آن اشاره کردیم، نه‌تنها نباید آرایش کنید بلکه قدم اول مراقبت از پوست هنگام ورزش، تمیزکردن پوست است. برای این کار می‌توانید ابتدا از میسلار واتر استفاده کنید. میسلار واترها که با فناوری میسل ساخته شده‌اند، حاوی مولکول‌های پاک‌کننده کوچک و گرد معلق در آب هستند که با هم کار می‌کنند تا ناخالصی‌های سطح پوست را جذب و به‌آرامی از بین ببرند. میسلار واتر دوفاز نیز نه‌تنها می‌تواند آلودگی‌ها و آلودگی‌های مسدودکننده منافذ را از سطح پوست شما پاک کند، بلکه می‌تواند آرایش‌های سرسخت و ضد آب را نیز پاک کند. بعد هم می‌توانید پوست خود را با یک شوینده ملایم بشویید تا پوستی کاملا تمیز داشته باشید.
مرطوب‌کننده استفاده کنید

ورزش باعث تعریق و در نتیجه کم‌آبی بدن می‌شود؛ بنابراین، برای داشتن پوستی سالم و شفاف حفظ هیدراته بودن بسیار مهم است. پس فراموش نکنید که بعد از پاک‌سازی صورت خود را مرطوب کنید.

بیشتر بخوانید: چربی های مفید برای بدن سازی را می شناسید؟

روتین ورزشی پوست
کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده را قبل از ورزش فراموش نکنید.

مراقبت‌های حین ورزش

بله مراقبت‌های پوستی در ورزش حین تمرین هم ادامه دارد. البته این به این معنی نیست که حین ورزش متوقف شوید و کار سختی انجام دهید.

آب بخورید

نیاز به هیدراتاسیون در حین ورزش از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما مسلم است که جبران مایعات ازدست‌رفته در طول تمرین برای حفظ حجم خون، تنظیم دمای بدن و انقباض عضلانی حیاتی است. مخصوصا اگر در محیط بیرون از خانه و در فصل تابستان ورزش می‌کنید یا به پیاده‌روی‌های طولانی می‌روید آب خوردن کافی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید که به مراقبت از پوست هنگام ورزش کمک بسیاری خواهد کرد.

از حوله استفاده کنید

هنگامی که در نیمه تمرین عرق از سر و روی‌تان چکه می‌کند، ممکن است وسوسه شوید که عرق صورت خود را با دستان خالی پاک کنید. این در حالی است که باید سعی کنید در حین تمرین به‌صورت خود دست نزنید زیرا دستان شما کثیف است و ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا شوید؛ بنابراین هنگام ورزش عمدا دستان خود را از صورت خود دورنگه دارید. می‌توانید برای پاک‌کردن عرق از یک حوله صورت نرم و تمیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ میان وعده سالم برای کاهش وزن

موهای خود را ببندید

با موهای باز ورزش نکنید، همیشه موهایتان را به درستی ببندید، حتی اگر موهایتان کوتاه است، آن‌ها را از جلوی پیشانی کنار بزنید. از آنجایی که شستن محصولات مو هر روز قبل از تمرین امکان پذیر نیست، توصیه می‌شود موهای خود را ببندید، در غیر این صورت محصولات مو همراه با عرق باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش در پیشانی می‌شوند.

محافظت از پوست
آب خوردن حین تمرین از دهیدراته شدن شما جلوگیری می‌کند.

مراقبت‌های بعد از ورزش

بعد از ورزش نیز نباید پوست خود را فراموش کنید. تعریق شدید و ضربان قلب بالا پوست را نیز تهییج می‌کند و مراقبت از پوست بعد از ورزش اهمیت بسیاری دارد:

دوش آب ولرم

قاعدتا بعد از تعریق فراوان در باشگاه یک دوش سریع می‌تواند شما را شاداب و بانشاط کند و خستگی ورزش‌کردن را از بین ببرد. اما یک نکته مهم این جا وجود دارد: از دوش آب داغ پرهیز کنید و آب ولرم را انتخاب کنید. آب داغ می‌تواند مشکلات زیادی را برای پوست به وجود بیاورد و دوش آب گرم می‌تواند پوست شما را خشک و تحریک کند.

آب داغ باعث آسیب به سلول‌های کراتین می‌شود که در بیرونی‌ترین لایه پوست ما – اپیدرم قرار دارند. با ایجاد اختلال در این سلول‌ها، پوست خشکی ایجاد می‌کند و از قفل شدن رطوبت در سلول‌ها جلوگیری می‌کند. آب داغ همچنین ممکن است برخی از بیماری‌های پوستی را بدتر کنند. دمای بالاتر خشک‌شدن پوست را آسان‌تر می‌کند و شرایطی مانند اگزما را بدتر می‌کند. باتوجه‌به این نکات دمای آب را روی ولرم نگهدارید و بدون نگرانی از دوش خود لذت ببرید.

تمیزکردن پوست

تمیزکردن صورت بعد از تمرین نیز مهم بوده و از نکات مهم مراقبت از پوست هنگام ورزش است. استراحت پس از تمرین با صورت عرق کرده ممکن است شروع به دام انداختن باکتری در پوست شما کند؛ بنابراین، برای ازبین‌بردن کثیفی، چربی و عرق، صورت خود را با آب یا یک شوینده ملایم تمیز کنید. به‌علاوه پوست شما به دلیل انتشار گرما از بدن در حین تمرین ممکن است احساس سوزش و داغی داشته باشد؛ بنابراین بعد از دوش گرفتن مرطوب‌کننده را فراموش نکنید. مرطوب‌کننده مناسب هم از خشکی پوست جلوگیری کرده و هم آن را به‌خوبی تغذیه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس زیر ورزشی

جمع‌بندی

ورزش منظم هم برای زیبایی ظاهری بدن و پوست و هم برای سلامت شما اهمیت بسیاری دارد. با رعایت نکات بسیار ساده و درعین‌حال کاربردی مراقبت از پوست هنگام ورزش که در بالا بیان شد، می‌توانید از آسیب رسیدن به پوست حین تمرین جلوگیری کنید و در عوض پوستی شاداب، شفاف و بانشاط را به خود هدیه کنید. مراقبت از پوست قبل و بعد از ورزش زحمت زیادی ندارد و درعین‌حال عدم انجام آن‌ها به‌مرور ممکن است پوست شما را کدر و خسته جلوه دهد.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه