پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

فواید و مضرات آمپول انرژی زا برای ورزشکاران

آمپول انرژی زا برای ورزشکاران

زمانی که فرد ورزش را شروع می‌کند، برای رسیدن به موفقیت در این رشته باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشد. دو مورد از مهم‌ترین این عوامل، برنامه تمرین و تغذیه است. این دو مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند و اگر به یکی از این دو بی‌توجهی شود، عضلات به خوبی رشد نمی‌کنند و نمی‌توان نتیجه دلخواه را گرفت. برای انجام فعالیت‌های تمرینی باید به میزان کافی انرژی داشت و به همین دلیل تغذیه بسیار مهم است. تغذیه خوب می‌تواند باعث شود که مواد غذایی مورد نیاز برای رشد عضلات و ماهیچه‌ها فراهم شده و از طرف دیگر ورزشکار هنگام انجام حرکات ورزشی، انرژی و توان خوبی داشته باشد.

در این مقاله شما  را با مکمل‌‌های انرژی زا و فواید و مضرات آن‌ آشنا می‌کنیم.

آمپول انرژی زا چیست؟

آمپول‌های انرژی‌زا، داروهایی هستند که انرژی بدن شما را تامین می‌کند و عموما ورزشکاران از آن‌ها استفاده می‌کنند تا انرژی لازم برای انجام ورزش‌های سنگین را داشته باشند و سلامت بدن خود را حفظ کنند. خیلی از افراد می‌پرسند که آیا حتما قبل از ورزش باید آمپول انرژی زا مصرف شود تا اثر ورزشی که کرده‌ایم بیشتر باشد و نتیجه بهتری بگیریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر هیچ الزامی برای مصرف یا تزریق انرژی‌زاها وجود ندارد و همه‌چیز به توانایی بدن شما در تحمل تمرینات سنگین ورزشی برمی‌گردد. اگر بدن شما ضعفی از خود نشان نمی‌دهد، پس شما نیازی به مصرف این نوع داروها ندارید و می‌توانید مثل سابق به ورزش خود ادامه دهید. 

نحوه مصرف آمپول انرژی زا برای ورزشکاران

این آمپول‌های انرژی‌زا حتما باید زیر نظر پزشک و توسط متخصص تزریق شوند و تزریق بی‌رویه و بدون تجویز پزشک می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ بنابراین قبل از تزریق با پزشک خود برای مصرف آن مشورت کنید.

آمپول انرژی زا برای ورزشکاران

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای قبل از مسابقات مهم خود از آمپول انرژی زا استفاده می‌کنند. اگر شما هم به دنبال آمپول انرژی زا برای ورزشکاران هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

نوروبیون، آمپول انرژی زا برای ورزشکاران

نوروبیون یک آمپول انرژی زا مناسب افرادیست که ورزش بدن‌سازی را شروع می‌کنند. این آمپول از ویتامین‌های زیادی تشکیل شده است و انرژی بدن شما را تامین می‌کند. این آمپول حاوی مقدار زیادی ویتامین بی است و به دلیل کاهش ضعف و خستگی برای ورزشکاران بسیار مهم می‌باشد. 

برای مصرف آمپول نوروبیون نیز حتما با پزشک خود مشورت کرده و طبق برنامه آن را تزریق کنید. آمپول انرژی زا برای ورزشکاران همان‌قدر تاثیرگذار است که قرص‌ها و پودر‌های انرژی زا؛ اما برای هر دو باید با روش و میزان مصرف آن‌ها آشنا باشید. مقدار دوز پیشنهادی برای مصرف نوروبیون به عنوان مکمل تقویتی یک‌ بار در هفته و به صورت تزریق عمیق عضلانی است.

مقایسه آمپول انرژی‌زا و سایر مکمل‌های انرژی‌زا

همه انواع مکمل‌های تقویتی از قرص و پودر گرفته تا آمپول حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی هستند اما نحوه مصرف و میزان مصرف آن‌ها با توجه به نوع هر کدام متفاوت است و نمی‌توان به یک میزان همه را استفاده کرد. میزان مصرف شما به سن و بدن شما نیز برمی‌گردد و لزوما برنامه مصرفی شما با برنامه مصرفی دوست یا همکارتان یکسان نیست.

فواید آمپول‌ انرژی‌زا

رفع خستگی: با مصرف این داروها بدن شما انرژی بیشتری کسب می‌کند،‌ در نتیجه احساس خستگی شما رفع می‌شود و سر زنده می‌شوید.

احساس شادابی: از آن‌جایی که این مکمل‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند،‌ بعد از مصرف یا تزریق آن‌ها احساس شادابی بیشتری دارید و سر حال خواهید بود.

افزایش قوای بدنی: همان‌طور که در بالا توضیح دادیم،‌ ویتامین‌های موجود در مکمل‌ها توانایی فیزیکی شما را افزایش می‌دهند و شما قابلیت تحمل ورزش‌های سنگین و طولانی را خواهید داشت.

عوارض آمپول انرژی‌زا

اکثر آسیبی که مکمل‌ها و آمپول‌های انرژی‌زا دارند روی قلب، کلیه و سیستم گوارشی است.

آن‌ها مثل هر داروی دیگری دارای عوارضی نیز هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تپش قلب
  • بی‌خوابی
  • توهم
  • تشنج
  • لرزش
  • عصبانیت و تحریک‌پذیری
  • از دست دادن آب بدن
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی و مشکلات گردش خون
  • افزایش فشار خون
  • گرمازدگی
  • اختلالات ریتم قلبی
  • کاهش وزن

لازم به ذکر است که موارد گفته شده ناشی از مصرف بیش از اندازه و بدون برنامه‌ریزی و بدون مشورت با پزشک هستند؛ بنابراین بهتر است با مشاور و پزشک خود حتما قبل از مصرف مشورت کنید و نوع و میزان مصرف را طبق برنامه و نسخه پزشک خود پیش ببرید.

انواع مکمل‌های انرژی‌زا

مکمل‌ها انواع متفاوتی دارند که بسته به نیاز افراد تهیه می‌شوند. هر یک از این مکمل‌ها تاثیر متفاوتی روی بدن شما می‌گذارند. در زیر به انواع انرژی‌زاها اشاره خواهیم کرد:

  • قرص جوشان 
  • پودر انرژی زا
  • کپسول کافئین
  • کپسول پاورفیت
  • قرص دابل بول
  • قرص انرژکس
  • قرص سیبرجین 
  • آمپول انرژی زا

نحوه مصرف مکمل‌های انرژی‌زا

نحوه و زمان مصرف انرژی‌زاها با توجه به بدن و نوع مکمل متفاوت است اما اکثر آن‌ها را قبل یا حین ورزش مصرف می‌کنند. اگر بیماری زمینه‌ای دارید حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 

برای این‌که مکملی که مصرف می‌کنید تاثیرگذار باشد،‌ حتما دستورالعمل روی بسته را مطالعه کنید و طبق آن مصرف کنید.

چه کسانی نباید از انرژی‌زاها استفاده کنند؟

افرادی که دارای بیماری‌های قلبی، کلیوی و کبدی هستند به هیچ عنوان نباید از این مکمل‌ها استفاده کنند. همچنین این مکمل‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال و کسانی که به بلوغ نرسیده‌اند هم خطرناک است. اگر تحت درمان هستید و داروی خاصی مصرف می‌کنید به هیچ عنوان بدون اجازه و مشورت پزشک شروع به مصرف این مکمل‌ها نکنید.

چه موادی انرژی بدن را تامین می‌کنند؟

کافئین تنها ماده‌ای نیست که انرژی بدن را افزایش می‌دهد و مکمل‌ها و آمپول انرژی زا تنها حاوی کافئین نیستند و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ویتامین‌های گروه بی: مثل تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، کولین (B4)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، بیوتین (B7)، اسید فولیک (B9)، کوبالامین (B12)
  • جنسینگ: این گیاه در مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا رشد می‌کند. استفاده از این گیاه ریشه در طب سنتی چین دارد. از ویژگیهای اصلی این گیاه بهبود حافظه و جلوگیری از پایین آمدن انرژی در بدن است. به همین دلیل جنسینگ گیاه جوانی نیز نامیده می‌شود. مطالعات متعددی در این زمینه صورت گرفته اند و نتایج همگی آنها نشان می‌دهند که این گیاه، با افزایش توانایی بدن، طول عمر را افزایش می‌دهد.
  • کربوهیدرات‌ها: کربوهیدارت‌ها در بدن به گلیکوژن تبدیل می‌شوند و انرژی را به ارگان‌های بدن می‌رسانند.

اگر به کافئین حساسیت دارید یا نمی‌توانید مصرف کنید، مکمل‌هایی را می‌توانید تهیه کنید که کافئین ندارند یا میزان خیلی کمی از آن را دارند. 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام اطلاعات لازم برای خرید و مصرف آمپول انرژی زا برای ورزشکاران و مکمل‌های انرژی‌زا را در اختیارتان بگذاریم و شما را با فواید و مضرات آن‌ها آشنا کنیم. در صورتی که از آن‌ها با تحقیق و به اندازه استفاده کنید،‌ می‌توانید نتایج بسیار خوبی دریافت کنید. در نهایت هنگام خرید آمپول انرژی زا برای ورزشکاران و مکمل‌های انرژی‌زا حتما به تاریخ مصرف آن دقت کنید وگرنه سبب مسمومیت می‌شود و خطرناک هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه