پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

دویدن روی تردمیل بهتر است یا در فضای باز؟

دویدن روی تردمیل

یکی از ورزش‌هایی که فشار بالایی بر روی مفاصل و قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌کند دویدن است. دویدن روی تردمیل یا در فضای آزاد یکی از ورزش‌های مناسب برای کاهش وزن و چربی سوزی به شمار می‌آید. اما دویدن مانند هر ورزش دیگری به یک سری ملزومات نیاز دارد که باید آن‌ها را مدنظر قرار دارد. به‌عنوان‌مثال برای دویدن و جلوگیری از آسیب به بدن باید از کفش مناسب استفاده کرد. همچنین برای دویدن شرایط و محیط مناسب نیز باید فراهم باشد. به‌عنوان‌مثال نحوه دویدن روی تردمیل با نحوه دویدن در فضای باز متفاوت است و باید یک سری اصول را رعایت کرده و مدنظر قرار داد.

یادگیری صحیح دویدن روی تردمیل چه اهمیتی دارد؟

شاید با خواندن این مطلب این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که آیا نحوه دویدن روی تردمیل نیاز به یادگیری دارد؟‌ جواب این سوال بدون شک مثبت است. درباره اهمیت یادگیری نحوه صحیح دویدن با استفاده از تردمیل باید گفت که در صورت عدم یادگیری و عدم اجرای صحیح توسط افراد، آسیب یا تشدید صدمات جسمی حاصل خواهد شد. درواقع یادگیری نحوه صحیح دویدن بر روی این دستگاه توسط افراد ضروری است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند بدون هرگونه آسیبی به ورزش و فعالیت‌های بدنی خود بپردازند.

راهنمای خرید کفش ورزشی زنانه

دویدن روی تردمیل
اصولی روی تردمیل بدوید

نکاتی برای دویدن روی تردمیل به شیوه صحیح

دویدن مانند هر ورزش دیگری از یک سری اصول و قواعد تبعیت می‌کند. مخصوصا اگر دویدن روی تردمیل انجام شود باید یک سری اصول را رعایت کرد تا بتوان ضمن پیشگیری از آسیب، سطح سلامت خود را بهبود بخشید. یک سری اصول و قواعد باید قبل و هنگام دویدن روی این دستگاه موردتوجه قرار بگیرد که به شرح زیر هستند.

  • گرم کردن بدن: قبل از شروع به هر ورزشی ازجمله دویدن بدن خود را گرم کنید. این کار باعث بالا رفتن ضربان قلب شده که نتیجه آن افزایش اکسیژن‌رسانی به عضلات است. گرم کردن با بالا بردن دمای بدن کارایی بدن شما را افزایش می‌دهد. پس قبل از رفتن به روی تردمیل و شروع به دویدن سریع بدن خود را گرم‌کنید.
  • یادگیری استفاده از تردمیل: قبل از اقدام به دویدن روی تردمیل کار کردن با دستگاه را بیاموزید. اگر در باشگاه ورزشی از این وسیله استفاده می‌کنید از مربی بخواهید نحوه کار آن را به شما بیاموزد.این کار باعث می‌شود که در هنگام دویدن دچار مشکل با دستگاه نشوید.
  • تنظیم مناسب شیب تردمیل: هنگامی‌که بر روی تردمیل شروع به دویدن می‌کنید مقاومت در برابر باد وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است دویدن خود را متناسب با فضای بیرون شبیه‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید شیب صفحه متحرک تردمیل را روی 1 یا 2 درجه تنظیم کنید. با این کار مانند زمان دویدن در فضای آزاد، فشار بیشتری بر روی پاهای خود احساس می‌کنید.
  • عدم استفاده از شیب زیاد: هنگام دویدن روی تردمیل هرگز شیب صفحه متحرک را بیش از 7 درصد تنظیم نکنید. قرار دادن شیب در بالاتر از این میزان باعث می‌شود که فشار بیش‌ازحد به مچ پا، عضلات پشت پا و کمر شما وارد شود که احتمال آسیب در این قسمت‌های بدن را افزایش می‌دهد. اینکه با زیاد کردن شیب تردمیل بخواهید توان خود را به چالش بکشید کار نادرستی است. بهترین و اصولی‌ترین حالت شیب برای تردمیل در زمان دویدن بر روی آن، شیب بین 5 تا 6 درجه است. همچنین دویدن بر روی این میزان از شیب باید در بین تمرین و در فواصل زمانی کوتاه انجام شود.
  • اجتناب از نگه‌داشتن دسته‌های تردمیل: یکی از اصول استفاده صحیح از تردمیل این است که سرعت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که نیازی به نگه‌داشتن دسته‌های تردمیل وجود نداشته باشد. گرفتن دسته‌های تردمیل در هنگام راه رفتن یا دویدن می‌تواند عوارضی مانند درد در ناحیه کمر، گردن و شانه را ایجاد کند.
  • حفظ تعادل در زمان دویدن: اگر در زمان دویدن روی تردمیل دستان خود را در کنار بدنتان به‌صورت ریلی حرکت دهید به‌راحتی و بدون تحمل هیچ فشاری می‌توانید تعادل خود را حفظ کنید.
  • استفاده از کفش و جوراب مناسب: استفاده از جوراب ضخیم و کفش مناسب هنگام دویدن روی تردمیل از ضروریات محسوب می‌شود. استفاده از جوراب ضخیم به این دلیل توصیه می‌شود که از تاول زدن پاها در اثر فشار وارده از طرف کفش جلوگیری شود.
  • قوز نکنید: یکی از اصول اساسی در نحوه صحیح دویدن روی تردمیل یا فضای آزاد این است که شانه‌های خود را به جلو نیاورید و به‌اصطلاح قوز نکنید. قرار دادن بدن در این حالت برای مدت طولانی باعث می‌شود که کمردرد و گردن درد به سراغ شما بیاید و همچنین فشار بیشتری به پاهای شما وارد شود.
  • نفس عمیق بکشید: از دیگر اصولی که باید زمان دویدن روی تردمیل موردتوجه قرارداد نفس کشیدن منظم و عمیق است تا به‌این‌ترتیب همواره هوای تازه و اکسیژن وارد ریه‌ها و بدن شما شود. بهترین شکل تنفس واردکردن هوا به مدت 3 ثانیه و خارج کردن آن به مدت 2 ثانیه است.
  • به روبرو نگاه کنید: یکی از راه‌های حفظ صحیح تعادل بدن در هنگام دویدن روی تردمیل این است که از نگاه کردن به پایین در هنگام دویدن جلوگیری کنید و سعی کنید که به‌صورت مستقیم به روبروی خود بنگرید.

راهنمای خرید کفش ورزشی مردانه

بهترین روش استفاده از تردمیل برای چربی ‌سوزی

اصلی‌ترین و بهترین روش استفاده از تردمیل برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی بدن استفاده از قابلیت شیب این دستگاه است. در هنگام دویدن روی تردمیل با شیب شاهد این موضوع هستیم که با اضافه کردن هر درجه به شیب این دستگاه، میزان چربی سوزی و کالری سوزی به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال یک فرد با وزن 65 کیلوگرم که با سرعت 6.5 کیلومتر بر ساعت در حال راه رفتن روی تردمیل است در شیب صفر درجه در هر ساعت 362 کیلوکالری می‌سوزاند درصورتی‌که با افزایش شیب به 5 درصد این میزان به 500 کیلوکالری می‌رسد.

راهنمای خرید شلوارک ورزشی مردانه

دویدن روی تردمیل
فضای آزاد در اولویت برای دویدن

مضرات و فواید دویدن روی تردمیل

این وسیله ورزشی در عین فوایدی که دارد می‌تواند مضراتی برای افراد استفاده‌کننده از آن داشته باشد. از فواید استفاده از تردمیل می‌توان به‌راحتی استفاده اشاره کرد. به این دلیل که شما می‌توانید در هر شرایطی ازلحاظ دمایی و آب و هوایی و همچنین در هرزمانی از روز که وقت دارید از این دستگاه استفاده کرده و به ورزش بپردازید. همچنین برای دویدن روی تردمیل نیاز به آماده‌سازی‌های بدنی خاصی نبوده و تنها با یک مقدار گرم کردن بدن می‌توانید دویدن بر روی آن را شروع کنید.

از مضرات استفاده از تردمیل برای دویدن می‌توان به افزایش احتمال آسیب اشاره کرد. یکی از اندام‌هایی که بیشتر در معرض آسیب وجود دارد زانوهاست که ممکن است در اثر وارد آمدن فشار زیاد دچار ساییدگی غضروف، درد و محدودیت در دامنه حرکتی شوند.

راهنمای خرید لگ ورزشی زنانه

دویدن در فضای باز یا تردمیل

دویدن ورزشی است که می‌توان در محیط‌های مختلف و با ابزار مختلف آن را انجام داد. اما دویدن در فضای باز نسبت به دویدن روی تردمیل از مزایایی برخوردار است که بسیاری از کارشناسان انجام آن در فضای باز را توصیه می‌کنند. یکی از این مزایا مقاومت هوا در اثر دویدن در فضای باز است که می‌تواند میزان چربی و کالری سوزی دویدن را بالا ببرد. کاهش تنش، سردرگمی، خشم و افسردگی از دیگر فواید دویدن در منزل است. زیرا دویدن در محیط بیرون و دیدن درختان و فضای سبز باعث افزایش نشاط و سرزندگی می‌شود.

جمع‌بندی

دویدن یکی از ورزش‌های سنگین و چربی سوز به‌حساب می‌آید. بسیاری از افراد برای دست یافتن به‌تناسب اندام و کاهش وزن خود انجام این ورزش را در برنامه زندگی قرار می‌دهند. دویدن ورزشی است که به تجهیزات زیادی نیاز نداشته و می‌توان با یک کفش مناسب به انجام آن پرداخت. تردمیل ابزاری است که می‌توان در محیط منزل یا باشگاه دویدن را شبیه‌سازی کرد. افراد زیادی از این ابزار استفاده می‌کنند و دویدن روی تردمیل را ترجیح می‌دهند که مانند هر ابزار و تجهیزاتی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. اگر شما هم دویدن را به‌وسیله دستگاه تردمیل انجام می‌دهید تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به سایت مل اند موژٰ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه