پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

7 راه تشخیص کفش اصل از تقلبی

تشخیص کفش اصل

مقدمه

وقتی شما در حال انجام هرگونه فعالیت ورزشی اعم از دویدن، پیاده‌روی و یا ورزش با تجهیزات بدنسازی هستید، پوشیدن کفش ورزشی مناسب امری ضروری است. سرمایه‌گذاری روی یک کفش باکیفیت و اورجینال می‌تواند به شما کمک کند تا از آسیب‌دیدن پاها، مچ و ستون فقرات جلوگیری کنید و تجربه‌ای دلپذیر و راحت از ورزش‌کردن به دست آورید. در کشورهای اروپایی تمامی برندهای معتبر کفش ورزشی نمایندگی فروش مستقیم دارند اما در کشور ما باتوجه‌به تحریم‌ها، تقریباً هیچ برند ورزشی در ایران نمایندگی فروش مستقیم ندارد بنابراین باید در هنگام خرید دقت بسیاری کرد. این مقاله مل اند موژ به شما در تشخیص کفش اصل از تقلبی کمک می‌کند.

توجه به لوگو و اسم برند

اولین راه تشخیص کفش اصل از تقلبی توجه به لوگوی هک شده روی آن است. بسیاری از برندهای کفش ورزشی مانند آدیداس، اسکچرز، نایک، اسیکس، ریباک و… در سراسر جهان شناخته شده هستند، و نمونه‌های تقلبی بسیاری نیز از روی آن‌ها ساخته شده است پس شما باید در مورد طرز نوشتاری لوگو، سبک طراحی محصولات، مکان حک شدن هولوگرام و مدل کفش ورزشی موردنظرتان تحقیق کنید و کاملاً آن را بشناسید. بسیاری از کالاهای تقلبی از یک نام و لوگو شبیه برند اصلی استفاده می‌کنند، بنابراین شما باید به‌منظور تشخیص کفش اصل از تقلبی هنگام خرید دقت کنید که لوگوی حک شده روی آن با لوگوی برند اصلی کاملاً یکسان باشد و قبل از خرید تحقیق کنید که برند موردنظر شما کفشی با این مشخصات طراحی کرده است یا خیر. تقریباً تمامی برندهای معتبر از لوگوی خود در همه جای کفش مانند روی پارچه، رویه مشبک، زیره داخلی کفش و کفی خارجی آن استفاده می‌کنند. اگر در هریک از این مکان‌ها لوگو را نمی‌بینید، برای شما چراغ قرمز است و اولین نشانه تقلبی بوده کفش ورزشی است. به‌عنوان‌مثال توجه به نکات زیر برای تشخیص کفش آل استار اصل می‌تواند به شما کمک کند. • به زبانه کفش نگاه کنید. کفش‌های آل استار اصل یک برچسب در بالای زبانه دارند که روی آن نوشته شده است: “ALL STAR” ” که در وسط دوکلمه یک علامت ستاره وجود دارد. • به پاشنه کفش نگاه کنید. باید یک برچسب مستطیلی لاستیکی وجود داشته باشد که روی آن “ALL STAR” نوشته شده باشد و یک ستاره دوکلمه را از هم جدا کند. • کفش‌هایی که به‌عنوان استوک نو فروخته می‌شوند نباید دارای علامت R در دایره زیر ستاره باشند. اگر کفش شما این علامت را دارد، اصل نیست. • در زیره داخلی کفش آل استار اصل عبارت Converse با حروف بزرگ چاپ شده است • هر کفش ورزشی آل استار اورجینال دارای بخش کوچکی در زیره خارجی است که متن “Converse All Star” با حروف بزرگ و یک ستاره پنج پر، باید یک‌بار دیگر در اینجا ظاهر شود. علاوه بر این، باید یک ستاره شش‌ضلعی بسیار کوچک در لبه آن وجود داشته باشد. این علامت تقریباً در مدل‌های تقلبی وجود ندارد.  

بیشتر بخوانید: برندهای معروف کفش در ایران و جهان

وزن کفش

یکی دیگر از مواردی که برای تشخیص کفش اصل باید به آن توجه کنید وزن آن می‌باشد. بیشتر اوقات، کفش‌های ورزشی تقلبی، ضخیم‌تر، سنگین‌تر و سفت‌تر از نمونه‌های اصلی به نظر می‌رسند کفش‌های ورزشی اصل باید سبک باشند، تا در درازمدت از خستگی و آسیب‌دیدگی شما جلوگیری کنند. به‌عنوان‌مثال برای تشخیص اسکچرز اصل می‌توان از معیار وزن کفش استفاده کرد زیرا طبق وب‌سایت سازنده، به دلیل استفاده از مش مصنوعی در ساخت رویه و فوم در ساخت زیره کفش، وزن آن کمی بیش از 7 اونس بوده و یکی از سبک‌ترین کفش‌های ورزشی موجود به شمار می‌رود. همچنین یکی از اولین نکات برای تشخیص کفش سالنی اصل از تقلبی، وزن کم یا بهتر است بگوییم سبک بودن آن می‌باشد. ورزش‌های سالنی مانند فوتسال معمولاً جزو ورزش‌های سرعتی در دنیا می‌باشند که برای داشتن تحرکی سریع و پرقدرت باید کتانی سالنی شما وزنی بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ گرم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین کفش ورزشی و کفش رانینگ

وزن کفش اصل و تقلبی
توجه به وزن کفش اصل و تقلبی

مقایسه قیمت دلاری و ریالی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص کفش اصل بررسی قیمت آن است. به‌طورکلی، کفش‌های ورزشی اصل بسیار گران هستند، درحالی‌که کفش‌های ورزشی تقلبی بسیار ارزان‌تر هستند. کفش‌های ورزشی اورجینال بر اساس استانداردها و رویه‌های تأیید شده تولید می‌شوند و شرکت سازنده فقط از مواد تأیید شده باکیفیت بالا استفاده می‌کند درصورتی‌که در ساخت کفش‌های ورزشی تقلبی از چسب‌های سمی و مواد نامرغوب استفاده می‌شود که باعث پایین آمدن سطح راحتی، دوام کفش و سلامت پای شما می‌شوند. به‌عنوان‌مثال هنگام خرید کفش ورزشی برند اسیکس ابتدا در این مورد تحقیق کنید که کتونی اسیکس اصل ساخت کجاست؟ تا بتوانید سایت اصلی تولیدکننده آن را پیدا کرده و قیمت دلاری یا یورویی محصول را بررسی کنید و بعد آن را به تومان تبدیل کنید. اگر متوجه اختلاف قیمت بسیار زیادی شدید (قیمت کتانی در ایران کمتر بود) مطمئن باشید که کفش موردنظر اصل نیست. به‌طورکلی، هنگام تشخیص کفش اصل اگر قیمت کاهش‌یافته کمتر از نصف قیمت اصلی کفش است، باید مراقب باشید.  

دوخت کفش

نکته مهمی دیگری که باید در هنگام تشخیص کفش اصل به آن توجه کرد، کیفیت دوخت کفش است زیرا دوخت محکم و منظم یک کفش ورزشی روی دوام و زیبایی آن تأثیر مستقیم می‌گذارد. دوخت کفش ورزشی اصل باید دارای مشخصات زیر باشد:

  •  درزهای کفش ورزشی اصل همیشه یکنواخت هستند، نخ‌ها بیرون نمی‌آیند، قطره‌های خشک شده یا لکه‌های چسب دیده نمی‌شوند.
  •  هنگام تشخیص کفش اصل دقت کنید که برچسب‌ها به طور مساوی با دوخت های یکنواخت دوخته می‌شوند.
  • تمام لوگوها و نوشته‌ها در کفش‌های اصل برجسته یا گل‌دوزی شده‌اند، درحالی‌که کلاهبرداران به‌سادگی همه چیز را با رنگ اعمال می‌کنند.
  •  کف کفش را بو کنید – نباید بوی قوی مواد شیمیایی به مشام شما برسد.
  • درزها باید نازک و بسیار مرتب دوخته شده باشند.
  •  کفی نباید خیلی نازک باشد.
  •  بخش تخت یا زیرین کفش ورزشی باید از موادی با جنس فومی ساخته شده باشد، درصورتی‌که از جنس پلاستیک خشک بوده و از انعطاف پایینی برخوردار باشد و هنگام خم شدن سریع به حالت اولیه بازنگردد این احتمال بسیار بالا است که کفش تقلبی باشد.
  • برای تشخیص کفش اصل به دوخت لوگوی آن‌ها توجه کنید معمولاً لوگوی اصلی کفش‌های ورزشی تولید شده توسط شرکت‌هایی مانند نایک و آدیداس، با نخ‌های چند رنگ دوخته می‌شود اما در نمونه‌های تقلبی معمولاً از نخ‌های تک‌رنگ برای صرفه‌جویی در هزینه استفاده می‌کنند.
  •  به‌عنوان‌مثال در تشخیص ریباک اصل، سوراخ‌های توری دایره‌های فلزی ندارند و در کپی‌ها تقریباً همیشه در حلقه‌های فلزی محصور شده‌اند.

چک کردن بارکد و شماره سریال کفش

ابتدایی‌ترین راه برای تشخیص کفش اصل از تقلبی، بررسی کد SKU یا شناسنامه کفش می‌باشد که روی برچسب داخل کفش ورزشی و روی جعبه آن درج شده است. این برچسب اغلب روی زبانه، پاشنه یا قوس کفش ورزشی شما قرار می‌گیرد و دارای یک بارکد نیز می‌باشد که شما باید برای تشخیص کفش اصل با بارکد، آن را توسط تلفن همراه اسکن کرده و اطلاعات زیر را از کفش به دست آورید:

  •  نام کامل محصول
  • نوع محصول (رنگ، کد رنگ، کد محصول)
  • نام شرکت، برند
  •  محل تولید، آدرس شرکت سازنده، کشور
  • توضیحات محصول
  • سایت‌های تجارت الکترونیکی که محصولات را می‌فروشند
  • تصویر نمایشی محصول
  • عناصر
  •  تاریخ تولید، تاریخ انقضا

به طور معمول برای تشخیص کفش اصل، کد SKU روی برچسب و روی جعبه نیز با هم مقایسه می‌شوند، اگر با هم مطابقت نداشته باشند، این نشان‌دهنده تقلبی بود کفش می‌باشد. در کفش‌های ورزشی تقلبی نیز از کد SKU در قسمت زبانه کفش‌ها استفاده شده است ولی کد نوشته شده اعتبار ندارد. نایک یکی از جعلی‌ترین برندهای جهانی است، بنابراین تشخیص تفاوت بین محصولات اصلی نایک و تقلبی‌ها دشوار است اما تشخیص اصل بودن کفش نایک با بارکد و کد SKU با رعایت نکات زیر امکان‌پذیر می‌باشد. زبانه رویه کفش نایک باید شامل نام برند، لوگو، بارکد و همچنین نام مدل باشد. زمانی که شما بارکد کفش خود را پیدا کردید آن را در یک موتور جستجوی آنلاین تایپ کرده یا در تلفن همراه خود اسکن کنید، درصورتی‌که شما به‌درستی تشخیص داده باشید باید مدل مشابه کفش شما را نمایش داده و این به منزله تأیید بارکد کفش نایک شماست. کد SKU درج شده روی کفش نایک اصل شامل یک عدد شش رقمی و به دنبال آن یک عدد سه‌رقمی خواهد بود ((AQ3366–601که باید با عدد چاپ شده در کنار جعبه مطابقت داشته باشد. نایک‌های تقلبی معمولاً دارای اعداد تصادفی روی برچسب هستند که با اعداد روی جعبه مطابقت ندارند. علاوه بر این برای تشخیص کفش اصل برند نایک به لیبل روی آن توجه کنید. محصولات نایک یک لیبل با رنگ سیاه دارند که با خط سفید درخشان عبارتnikebetterword.com روی آن نوشته شده است. در اکثر موارد کفش‌های تقلبی تنها mide in chaina نوشته شده است. ازاین‌رو لیبل نایک اورجینال بر روی زبانه کفش دوخته می‌شود.

چک کردن بارکد و شماره سریال کفش
چک کردن بارکد و شماره سریال کفش

بسته‌بندی و جعبه کفش

توصیه می‌شود تشخیص کفش اصل برندهای مختلف را با بررسی جعبه آن شروع کنید. جعبه کفش‌های ورزشی شما می‌تواند نشانگر اصل یا تقلبی بودن کفش‌های داخل آن باشد. هر جعبه کفش از یک برند معتبر باید حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • محل ساخت
  • کد SKU
  • بارکد
  • نام برند و مدل کفش کتانی
  •  اطلاعات سایز

برای تشخیص کفش اصل از روی جعبه توجه به نکات زیر بسیار مهم است:

  • به طور معمول، رنگ آن باید شبیه به جعبه‌های کفش دیگر ساخته شده توسط سازنده کفش‌های کتانی شما باشد.
  • جعبه کفش اصل از مقوای ضخیم ساخته شده است، بنابراین در حین حمل چروک و پاره نمی‌شود. تولیدکنندگان کفش تقلبی با بسته‌بندی کفش‌های کتانی در جعبه‌های مقوایی بی‌کیفیت در این امر صرفه‌جویی می‌کنند؛ بنابراین، تقلبی‌ها معمولاً در جعبه‌های مچاله شده و حتی پاره یافت می‌شوند.
  • در هنگام تشخیص کفش اصل به املای کلمات توحه کنید ، بسته‌بندی کفش مارک بدون نقص در چاپ و غلط املایی می‌باشد.
  • جعبه کفش نباید ساده یا سفید بدون برچسب باشد، به‌عنوان‌مثال، رایج‌ترین جعبه‌های نایک رنگ نارنجی، قهوه‌ای یا قرمز هستند و رنگ جعبه کفش آدیداس به رنگ آبی می‌باشد.
  • بیشتر کفش‌های تقلبی در جعبه اصلی خود قرار نمی‌گیرند، بلکه در جعبه‌های بدون طرح و رنگ و حتی بدون جعبه عرضه می‌شوند.
  •  توجه به بسته‌بندی و جعبه برای تشخیص کفش اصل بسیار کمک‌کننده می‌باشد. جعبه کفش‌های ورزشی برند بسیار باکیفیت است. آنها از کیسه‌های ضد گردوغبار، دستمال کاغذی و کیف‌های حمل خرید استفاده می‌کنند که معمولاً کیفیت بالایی دارند.

توجه به نماد الکترونیکی فروشگاه

قبل از اینکه اقدام به خرید آنلاین کفش ورزشی کنید، اولین و مهم‌ترین قدم این است که درباره فروشگاه یا فروشنده‌ای که از آن خرید می‌کنید تحقیق کنید. مهم‌ترین عنصر در ارزیابی اعتبار فروشگاه اینترنتی کشور ما داشتن نماد اعتماد الکترونیک است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به سایت‌هایی که صلاحیت دارند داده می‌شود و داشتن این نماد باعث می‌شود خریداران در هنگام خرید احساس راحتی و امنیت کنند. هنگام خرید آنلاین کفش ورزشی نیز، توجه به اصالت فروشگاه و نماد الکترونیک آن می‌تواند به شما در تشخیص کفش اصل کمک زیادی کرده و با خیال راحت‌تری خرید کنید.

نتیجه‌گیری

تولید و فروش کفش‌های ورزشی تقلبی یک تجارت بزرگ است. آن‌قدر بزرگ که کفش‌های کتانی ماکت هرسال ۱.۲ میلیارد دلار فروش داشته و در این امر بسیار پیشرفت کرده‌اند به‌نحوی‌که تشخیص کفش اصل از تقلبی بسیار دشوار شده است. بنابراین خریداران باید در هنگام خرید کفش ورزشی برندهای مختلف و معروف دقت بالایی داشته باشند.  

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه