پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

5 تمرین ورزشی بعد از سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطان در جهان است که جراحی معمولا اولین اقدام درمانی برای سرطان سینه است. بعد از انجام عمل جراحی تمرین‌های ورزشی هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی کمک قابل‌توجهی به بهبود بیماران می‌کند. اگر یک برنامه ورزشی دارید، تا زمان جراحی آن را ادامه دهید. قبل از جراحی، با یک فیزیوتراپیست و مربی ورزشی خود در مورد برگشت به روال عادی زندگی پس از تایید پزشک، مشورت کنید. در این مقاله‌ی مل‌اندموژ به‌صورت دقیق‌تر به ورزش و سرطان سینه پرداخته‌ایم.

عمل‌های رایج سرطان سینه

ورزش
خانمی در حال ورزش کردن

بیشتر بخوانید: تمرین های اصلاحی مناسب زانو

جراحی سینه انواع مختلفی دارد و بسته به شرایط ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود.
پزشک شما ممکن است بر اساس ویژگی‌های سرطان سینه و سابقه پزشکی شما، یک نوع جراحی خاصی را توصیه کند، یا ممکن است شما در انتخاب نوع جراحی خود حق انتخاب داشته باشید. شما باید عمل‌های رایج سرطان سینه را بدانید تا درباره آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

ماستکتومی

ماستکتومی برداشتن تمام بافت پستان به‌وسیله جراحی است. اگر جراحی‌های دیگر گزینه مناسبی نباشد، ماستکتومی ممکن است توصیه شود. برای خانم‌هایی که سرطان در نواحی متعدد سینه و یا تومورهای بزرگ نسبت به‌اندازه سینه دارند، معمولاً توصیه می‌شود که تحت عمل جراحی ماستکتومی قرار گیرند. همچنین برای خانم‌هایی که نمی‌توانند تحت عمل جراحی (لومپکتومی) قرار بگیرند، از ماستکتومی کمک گرفته می‌شود. در بسیاری از موارد، بیشتر پوست سینه و حتی نوک سینه ممکن است برای بهبود روند درمان، برداشته شود. برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، ممکن است ماستکتومی دوبل (برداشتن هر دو سینه) انتخاب شود.

 

لومپکتومی

لامپکتومی (ماستکتومی پرشیال) یک جراحی برای درمان سرطان سینه است که تومور سرطانی همراه بافت سالم سینه اطراف تومور طی این عمل، برداشته می‌شود. لامپکتومی با ماستکتومی که کل سینه در آن عمل برداشته می‌شود، متفاوت است. به زنانی که تحت عمل لومپکتومی قرار می‌گیرند، معمولاً برای کمک به جلوگیری از عود سرطان، پرتودرمانی پس از جراحی توصیه می‌شود.
چه کسانی به لامپکتومی نیاز دارند؟
یک خانم ممکن است نیاز به لامپکتومی داشته باشد اگر:
• سرطان فقط یک ناحیه از سینه شما او را تحت تاثیر قرار دهد.
• تومور در مقایسه با اندازه سینه او نسبتاً کوچک باشد.
• او بتواند پرتودرمانی را کامل کند.

 

لنفادنکتومی

لنفادنکتومی یک روش جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی از بدن است. این روش معمولاً برای ارزیابی میزان گسترش سرطان انجام می‌شود که به تیم پزشکی کمک می‌کند تا پیشرفت و روش‌های درمان تومور بدخیم بیمار را تعیین کنند. پس از برداشتن غدد لنفاوی، نمونه‌ای از بافت آن غدد، زیر میکروسکوپ برای علائم سرطان بررسی می‌شود. دانستن میزان گستردگی سرطان شما، به پزشک کمک می‌کند تا بهترین درمان را برای شما پیش بگیرد.

چند وقت بعد از سرطان سینه می‌توان ورزش کرد؟

به خودتان زمان کافی برای بهبودی پس از جراحی بدهید. پزشک یا پرستار شما تمرینات فیزیوتراپی را به شما آموزش می‌دهند که می‌توانید از روز بعد از جراحی آن‌ها را شروع کنید تا در دوران بهبودی، تحرک بازو و قسمت بالایی بدنتان حفظ شود. در مورد برنامه‌های ورزشی که قبل از جراحی انجام می‌دادید، برخی از ورزش‌ها را تا زمانی که بخیه‌ها را نکشیده‌اید، نباید انجام دهید. ممکن است به ۸ هفته یا بیشتر نیاز داشته باشید تا بتوانید آن ورزش‌ها را انجام دهید، به‌خصوص اگر ماستکتومی انجام داده باشید و غدد لنفاوی برداشته شده باشند.

سرطان سینه
پزشک و بیمار مبتلا به سرطان سینه

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش‌ها برای کالری سوزی

ورزش‌های بعد از عمل پروتز سینه

در این بخش به معرفی چند تمرین موثر بعد از عمل پروتز سینه اشاره خواهیم کرد.

  • بلندکردن میله
    این تمرین به افزایش توانایی شما در حرکت‌دادن شانه‌ها به جلو کمک می‌کند. به‌عنوان میله در این تمرین می‌توانید از یک دسته جارو یا سایر وسایل میله‌ای شکل استفاده کنید. این تمرین را روی تخت یا زمین انجام دهید. به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاهایتان را صاف کنید. میله را روی شکم خود در هر دو دست نگه دارید به‌طوری‌که کف دست‌های خودرو به بالا باشد. میله را تا جایی که می‌توانید بالای سر خود ببرید. از بازوی سالم خود برای کمک به بلندکردن میله استفاده کنید تا زمانی که در بازوی آسیب‌دیده خود احساس کشیدگی کنید. در هر مرتبه، 5 ثانیه میله را نگه دارید. بازوها را پایین بیاورید و 5 تا 7 بار تکرار این تمرین را کنید.
ورزش
بلند کردن میله
  • فشار آوردن به کتف
    این تمرین به افزایش حرکت کتف و بهبود وضعیت بدن کمک می‌کند. روی صندلی، مستقیم جلوی آینه بنشینید. به پشتی صندلی تکیه ندهید. بازوهایتان را در کنار خود قرار دهید، آرنج‌هایتان باید خمیده باشند. کتف‌های خود را فشار دهید، آرنج های خود را پشت سر خود به سمت ستون فقرات خود بیاورید. آرنج‌هایتان با شما حرکت می‌کنند، اما حرکت را با آرنج خود به‌اجبار انجام ندهید. در حین انجام این کار، شانه‌های خود را در یک سطح نگه دارید. شانه‌های خود را به سمت گوش بلند نکنید. به حالت اولیه برگردید و 5 تا 7 بار این تمرین تکرار کنید.
ورزش
فشار آوردن به کتف
  •  خم شدن از پهلوها
    این تمرین به افزایش حرکت تنه و بدن شما کمک می کند. روی یک صندلی بنشینید و دستان خود را روبروی خود به هم قلاب کنید. بازوهای خود را به آرامی بالای سر خود ببرید و بازوهای خود را صاف کنید. وقتی بازوهایتان بالای سرتان است، تنه خود را به سمت راست خم کنید و بازوهایتان را بالای سرتان نگه دارید. به حالت اولیه برگردید و به سمت چپ خم شوید. در طول 6-4 هفته ابتدایی درمان، 5 تا 7 بار در هر 2 تا 3 ساعت این تمرین را تکرار کنید.
ورزش
خم شدن از پهلوها
  •  کشش شانه
    این تمرین به افزایش تحرک در شانه شما کمک می‌کند. رو به دیوار بایستید و انگشتان پای خود را در فاصله 15 تا 20 سانتیمتری از دیوار قرار بگیرند. دست‌هایتان را روی دیوار بگذار از انگشتان دست خود برای “بالارفتن از دیوار” استفاده کنید، تا جایی که می‌توانید به سمت بالا بروید تا زمانی که احساس کشیدگی کنید. به حالت اولیه برگردید و این تمرین را 5 تا 7 بار تکرار کنید. هنگام بالابردن بازوها، شانه‌های خود را دور از گوش خود قرار دهید تا از درد گردن خود جلوگیری کنید.
ورزش
کشش شانه
  •  کشیدن دایره با بازوها

بازوهای خود را آزاد بگذارید و یک دست خود را از پهلو بلند کنید. بازوی خود را صاف نگه دارید، به‌آرامی دایره‌های کوچک و خلاف جهت عقربه‌های ساعت در هوا ایجاد کنید. به‌جای آرنج یا مچ دست، از عضلات شانه برای انجام حرکت استفاده کنید. به‌تدریج اندازه دایره‌ها را افزایش دهید تا زمانی که دایره‌ها به اندازه‌های بزرگ شوند که بتوانید بدون ایجاد ناراحتی آن دایره‌ها را بکشید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید این کار را با همان بازو انجام دهید، اما این بار در جهت عقربه‌های ساعت. 10 بار تکرار کنید. سپس با بازوی مخالف خود این تمرین را انجام دهید.

نوع لباس ورزشی چه اهمیتی دارد؟

لباسی که انتخاب می‌کنید بر عملکرد شما در ورزشگاه تأثیر می‌گذارد. لباس ورزشی به جلوگیری از آسیب‌دیدگی، بهبود تنفس و محافظت از اندام شما کمک می‌کند.
لباس‌های ورزشی باید ظاهری جذاب داشته باشند تا به شما انگیزه بیشتری برای تمرینات بدهد. پوشیدن لباس ورزشی مناسب در حین تمرین می‌تواند به طور قابل‌توجهی DOMS (درد عضلانی) و گرفتگی عضلات بعد از تمرین را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ میان وعده سالم برای کاهش وزن

سخن پایانی

با انجام این تمرینات ورزشی پس از گذشت حدودا یک ماه، حرکت بازو و شانه‌های شما برمی‌‌گردد. اگر در انجام تمرینات مشکلی دارید یا بهبود شما به‌آهستگی صورت می‌گیرد، پزشک یا فیزیوتراپیست خود را مطلع سازید. همچنین، برای تمرینات باید به نوع لباس ورزشی خود نیز توجه داشته باشید، زیرا لباس ورزشی شما می‌تواند تاثیر زیادی در روند بهبودی شما داشته باشد.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه