پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چه رنگ هایی به هم می آیند؟ {راهنمای جامع ترکیب رنگ ها}

ترکیب رنگ لباس
دانش ست کردن رنگ‌های مختلف در لباس، دانشی است که همه به آن نیاز دارند. حتی اگر از گران‌قیمت‌ترین برندهای جهان هم لباس بخرید، اگر ندانید آن‌ها را چگونه باهم بپوشید زیبایی‌شان به چشم نمی‌آید. درحالی‌که با رعایت یک سری اصول ساده‌ی اولیه می‌توانید هارمونی زیبایی ایجاد کرده و از ظاهر و استایل خود لذت ببرید. اگر برای شما هم سوال است چه رنگ‌هایی باهم ست می‌شوند، این مطلب مل اند موژ را تا انتها بخوانید.

آشنایی با چرخه رنگ‌ها

چرخه رنگ درواقع یک نمودار دایره‌ای است که روابط بین رنگ‌های مختلف را نشان می‌دهد. اسحاق نیوتن اولین چرخه‌ی رنگ را در کتاب اپتیک خود در سال 1704 ایجاد کرد. او یک چرخه رنگی نامتقارن با هفت رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش (رنگ‌های رنگین‌کمان) ساخت تا بتواند روابط رنگ‌ها را بهتر نشان دهد. در سال 1810، گوته یک چرخه رنگی متقارن با تنها شش رنگ ( با حذف نیلی) ایجاد کرد که شبیه به چیزی است که امروزه استفاده می‌کنیم. البته این چرخه رنگ به‌مرور کامل و کامل‌تر شد و تناژهای مختلف و ترکیب‌های رنگی هم در مدل‌های کامل‌تر به آن اضافه می‌شود. جدول ترکیب رنگ لباس نیز از همین چرخه پیروی می‌کنند.

قوانین ترکیب رنگ‌ها

تئوری رنگ‌‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای ترکیب و ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر است. این‌که چه رنگ‌هایی به هم می‌آیند در لباس، مبلمان و چیزهای دیگر فرقی ندارد و همگی از همین تئوری‌ها پیروی می‌کنند. چند اصطلاح مربوط به این تئوری در زیر آورده شده است:

رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی رنگ‌هایی هستند که نمی‌توانید با ترکیب دو یا چندرنگ دیگر باهم ایجاد کنید. و همه ما با آن‌ها آشنایی داریم: قرمز، آبی و زرد. سایر رنگ‌ها از ترکیب این رنگ‌ها با یکدیگر و یا اضافه کرد سیاه‌وسفید به آن‌ها به دست می‌آیند.

رنگ‌های ثانویه

رنگ‌های ثانویه رنگ‌هایی هستند که از ترکیب هر دو از سه رنگ اصلی ذکرشده در بالا تشکیل می‌شوند. با توجه به این ترکیب سه رنگ ثانویه داریم:
قرمز + زرد = نارنجی
آبی + قرمز = بنفش
زرد + آبی = سبز
بیشتر بخوانیدرنگ سال 1401 چیست؟
چرخه رنگ
رنگ‌های ثانویه از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند.

رنگ‌های مکمل

رنگ‌های مکمل به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در چرخه رنگ دقیقا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. مانند قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی. همان‌طور که از نامشان هم پیداست، رنگ‌های مکمل یکدیگر را تکمیل می‌‌کنند و بسیار جذاب خواهند بود.

ترکیب رنگ مثلثی

ترکیب رنگ مثلثی درواقع سه رنگی هستند که در چرخه رنگ‌ها فاصله 120 درجه‌دارند و یک مثلث را می‌سازند. شاید ترکیب این رنگ‌ها در ابتدا کمی عجیب یا حتی جیغ به نظر برسد، اما می‌توانید از تناژ‌های کم‌رنگ‌تر و ملایم‌تر رنگ‌ها استفاده کنید و آن موقع است که زیبایی آن را متوجه خواهید شد.

رنگ‌های متشابه یا آنالوگ

رنگ‌های مشابه در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند و یک تناژ مشترک دارند. استفاده از رنگ‌های متشابه بسیار کم ریسک است و همه‌ می‌توانند از آن بهره ببرند.

اصول ترکیب رنگ در لباس

با رعایت این قوانین ساده، می‌توانید همگام انتخاب، این‌که چه رنگ‌هایی به هم می‌آیند یا خرید لباس کمتر گیج شوید و راحت‌تر تصمیم بگیرید:
از لوازم جانبی استفاده کنید که همخوانی ندارند. اکسوری‌های کوچک، کیف و کمربند و مواردی از این قبیل می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای آزمون‌وخطا باشند. با آن‌ها می‌توانید ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید. مخصوصا اگر یک ظاهر تک‌رنگ و ساده درید، با اکسسوری‌های خود می‌توانید رنگ‌های روشن و براق را هم به پالت رنگی خود اضافه کنید بدون این‌که بیش‌ازحد به نظر برسید.
رنگ‌های خنثی را باهم مخلوط کنید. رنگ‌های خنثی پایه‌ای عالی برای کار با رنگ‌های روشن‌تر هستند، اما با یکدیگر نیز می‌توانند ترکیب خوبی ایجاد کنند. ترکیب رنگ فقط مربوط به رنگ‌های تند نیست، رنگ‌های خنثی مانند قهوه‌ای، مشکی، سرمه‌ای و سفید تقریبا همیشه به‌خوبی باهم ست می‌شوند، بنابراین وقت‌هایی که خیلی نمی‌خواهید ریسک کنید یا وقتی برای انتخاب ندارید، می‌توانند انتخاب‌هایی نجات‌دهنده باشند.
جین را به‌عنوان یک رنگ خنثی بپوشید. جین را یک رنگ خنثی در نظر بگیرید، یعنی می‌توانید آن را با هر رنگ دیگری (ازجمله آبی) ترکیب کنید و عالی هم به نظر برسید. همچنین می‌توانید سایه‌های مختلف جین را باهم ترکیب کنید و یک ظاهر اسپرت و جذاب داشته باشید.
کمد خود را بر اساس چرخه رنگ بچینید. با منظم کردن کمد خود بر اساس رنگ، فرآیند انتخاب لباس را ساده می‌کنید و گیج نمی‌شوید. هماهنگی رنگ‌ها در کمد کمک می‌کند تا دقیقا بدانید چه می‌خواهید و راحت‌‌تر بتوانید لباس‌های خود را باهم ست کنید. می‌توانید برای این کار از جدول ست رنگ لباس‌ها استفاده کنید.
تناژ پوستی خود را در نظر بگیرید. اگر پوست رنگ‌پریده یا با تن زردی دارید، رنگ‌هایی را از سمت سردتر پالت انتخاب کنید، مانند خاکستری، آبی سرمه‌ای، سایه‌های مختلف سبز، آبی، زمردی، شرابی و … اگر رنگ پوستی تیره و عمیق‌تری دارید از رنگ‌های روشن یا گرم‌تر قهوه‌ای، مرجانی، عسلی، طلایی، کهربایی و با ته رنگ قرمز نیز می‌توانید استفاده کنید.
دمای رنگ‌ها را در نظر بگیرید. دمای رنگ با تقسیم رنگ‌ها به رنگ‌های گرم (مرتبط با غروب خورشید و نور روز) و رنگ‌های سرد تعریف می‌شود. آزمایش و خطا با ترکیب رنگ‌های گرم و سرد می‌تواند به شما کمک کند رنگ‌ها را برای دستیابی به یک جلوه خاص ترکیب کنید. در فصل‌های سرد از رنگ‌های گرم و بالعکس استفاده کنید.
زمینه رنگ مهم است. رنگ‌ها در زمینه‌های مختلف رفتار متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال، رنگ نارنجی ممکن است زمانی که در کنار رنگ زرد روشن قرار می‌گیرد، کسل‌کننده و ضعیف به نظر برسد، اما هنگامی‌که با بنفش تیره جفت می‌شود، ناگهان بسیار روشن‌تر به نظر می‌رسد و جذابیتش چندین برابر می‌شود.
راهنمای خرید هودی زنانه جدید
ست کردن لباس‌ها
با قرار دادن رنگ‌های همسان کنار هم، راحت‌تر انتخاب کنید.

چند پالت رنگ لباس جذاب برای خانم‌ها و آقایان

در زیر چند نمونه از بهترین ترکیب رنگ‌ها و پالت رنگ لباس را معرفی کرده‌ایم که با هر سلیقه، جنسیت و سن و سالی می‌توانید از آن لذت ببرید:
زرد و خاکستری
ترکیب رنگ‌ها همیشه مختص به ترکیب رنگ‌های پررنگ و کمرنگ نیست. بلکه‌ می‌توانید یک ترکیب کاملا هوشمند و شیک با پایه خنثی و رنگ‌های روشن ایجاد کنید. خاکستری با زرد یک ترکیب فوق‌العاده جذاب است که در عین سادگی رنگ روشن هم دارد.
شتری/کرم و مشکی
شتری و سیاه ترکیبی است که همیشه و در همه موقعیت‌ها زیبا و جذاب است. این ترکیب زیبا و کلاسیک است و برای جذاب‌تر کردنش می‌توانید طرح‌ پلنگی و … را نیز به آن اضافه کنید.
ترکیب آبی و صورتی ملایم
هیچ‌چیز به‌اندازه رنگ‌های پاستلی نمی‌تواند برای ترکیب رنگ لباس زنانه ملایم، بهاری و شیک باشد. می‌توانید رنگ‌های ملایم صورتی را با آبی و حتی خاکستری روشن ترکیب کنید تا یک ظاهر شیک را بسازید.
رنگ‌های خاکی و سبز
شلوار کتان با رنگ‌های کرم و خاکی و پیراهن، بافت یا تیشرت یشمی یا سبز یک ترکیب همیشه عالی و جذاب است. می‌‌توان برای جزئیات بیشتر، رنگ‌های خردلی تیره و نارنجی روشن را هم اضافه کنید و یک ست عالی بسازید. این رنگ‌ها چه برای ترکیب رنگ لباس مردانه و چه زنانه عالی عمل می‌کند.

جمع‌بندی

با دانستن اصول ترکیب رنگ خیلی راحت‌تر می‌توانید کمد لباس خود را مرتب کنید و هر بار زمان کمتری را صرف فکر کردن به این‌که چه بپوشید بگذرانید. فراموش نکنید که حتی اگر بخواهید خیلی جسور باشید و قوانین را بشکنید هم اول باید آن‌ها را به‌خوبی بلد باشید. درنهایت مطمئن باشید که سلایق و ترجیحات شخصی شما از هر مد روزی بهتر و زیباتر است، از کشف رنگ‌ها نترسید و از دنیای زیبای رنگ‌ها لذت ببرید.
جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل‌ اند موژ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه