پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چطور اصالت کالا را تشخیص دهیم؟

تشخیص اصالت کالا

یکی از دغدغه‌های اصلی در هنگام خریدن کالاهای مختلف، تشخیص اصالت کالا یا تقلبی نبودن آن است. این موضوع در خصوص خرید کالاها و محصولاتی که به‌صورت مستقیم با سلامت افراد در ارتباط هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. هرچقدر هم که برای خرید یک کالا در مورد آن تحقیق کنید و برند محصول، محتویات آن و تجربه استفاده مشتریان را مورد بررسی قرار دهید، درصورتی‌که کالای اصل خریداری نکنید هیچ فایده‌ای ندارد. زیرا تمام تحقیقات و اطلاعات به‌دست‌آمده در مورد کالای اصل صحت دارد و از کالای تقلبی نمی‌توان چنین انتظاری داشت.

 

چطور تشخیص دهیم یک کالا اصل یا تقلبی است؟

بسیاری از افراد نسبت به راه‌ها و روش‌های تشخیص اصالت کالا آگاهی کافی ندارند و هنگام مراجعه برای خرید یک محصول نمی‌توانند اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهند. این افراد روش‌هایی که بتوانند از طریق آن از کیفیت محصول موردنظر خود اطمینان پیدا کنند را بلد نبوده و به همین دلیل ممکن است در خرید خود با اشتباه مواجه شوند.

اشتباه در خرید یک محصول یا کالا به‌خصوص در مورد محصولات بهداشتی و مراقبت سلامت می‌تواند عواقب بدی به دنبال داشته و آسیب‌های زیادی به سلامت افراد وارد کند. امروزه به دلیل کاهش واردات از طریق مبادی رسمی و افزایش ورود محصولات به‌صورت قاچاق، فرایند تشخیص اصالت کالا دشوار شده است و افراد در زمان خرید نمی‌توانند به‌درستی اصل یا تقلبی بودن کالاها را تشخیص دهند.

روش‌های ساده و کاربردی وجود دارد که هر فرد با آگاهی از آن‌ها می‌تواند به‌راحتی در زمان خرید کالاهای موردنظر خود با انجام یک سری بررسی‌ها، اصل بودن یا تقلبی بودن کالا را تشخیص دهد. ازاین‌رو داشتن آگاهی نسبت به این روش‌ها باعث می‌شود که احتمال خریداری کردن کالاهای تقلبی به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

تشخیص اصالت کالا
روش‌های تشخیص کالای اصل

بیشتر بخوانید: Seamless Leggings چه هستند؟

راه‌های تشخیص اصالت کالا

اولین گام برای خرید هر محصول، این است که در مورد آن به بررسی و تحقیق بپردازید. بررسی برند سازنده، مشخصات محصول و بررسی تجربه افرادی که از محصول موردنظر استفاده کرده‌اند از راه‌هایی است که می‌تواند شما را در انتخاب یک کالا برای خرید یاری کند.

اما همه این بررسی‌‌ها زمانی به نتیجه مطلوب منتهی می‌شود که کالایی که برای خرید انتخاب کرده‌اید دارای اصالت باشد. به این معنی که در هنگام خرید کالای تقلبی را به‌جای کالای اصلی به شما نفروشند. در این صورت تمام ویژگی‌ها و انتظاراتی که از کالای موردنظر داشته‌اید در هم خواهد شکست.

به این منظور می‌توانید از روش‌های زیر برای تشخیص اصالت کالا استفاده کنید.

بارکد

همه کالاهایی که در هر نقطه‌ای از دنیا تولید و به بازار عرضه می‌شوند دارای بارکد مخصوص به خود هستند که دارای یک عدد است که 3 رقم ابتدایی آن نشان دهنده کشور سازنده محصول است. در واقع آشنایی با بارکد کشورها یکی از راه‌های تشخیص اصالت کالا است که کمک می‌کند کشور سازنده محصول را تشخیص داد.

به‌عنوان‌مثال اگر بارکد یک محصول با عدد 626 آغاز شده باشد نشان‌دهنده ساخت آن در ایران است و از این طریق می‌توان تشخیص داد که برخی کالاهای مدعی ساخت در خارج از کشور در کجا ساخته و تولید شده‌اند.

با استعلام بارکد محصولات خارجی به‌سادگی می‌توان یافت که محصول موردنظر در کدام کشور ساخته شده است. حتی محصولاتی که تحت لیسانس یا فرموله شده هستند هم در امان نبوده و از طریق این روش تشخیص اصالت کالا می‌توان کشور سازنده آن‌ها را پیدا کرد.

برچسب زردرنگ اصالت کالا

در واقع یک برچسب سفیدرنگ است که دارای حاشیه زردرنگ بوده و بر روی آن اطلاعات مهمی در مورد کالا درج شده است. در هنگام خرید یک محصول باید به سالم بودن و مخدوش نبودن این برچسب دقت شود. تاریخ تولید محصول، تاریخ انقضاء، تولیدکننده و واردکننده کالا و بارکد اصالت کالا از جمله اطلاعاتی هستند که بر روی این برچسب درج می‌شود.

برای تشخیص اصالت کالا، مواردی بر روی برچسب اصالت نوشته می‌شود که به این شرح است. یک کد 14 رقمی به نام شناسه تجاری محصول که برای هر کالایی در سطح جهان اختصاصی و منحصربه‌فرد است که به آن GTIN گفته می‌شود. همچنین شناسه دیگری باری ردیابی و رهگیری درج می‌شود که 20 رقمی بوده که به آن UID گفته می‌شود و برای هر کالایی بر اساس استانداردی خاص تعریف می‌شود.

سومین موردی که بر روی برچسب درج می‌شود LOT نام دارد و شماره سری ساخت محصول است. تاریخ انقضای محصول که به‌اختصار به‌صورت EXP نوشته می‌شود مورد دیگری است که بر روی برچسب درج می‌شود. کد اصالت 16 رقمی مورد دیگری است که بر روی برچسب درج می‌شود و دارای پوشش قابل اسکرچ کردن است که برای هر کالایی به‌صورت اختصاصی و منحصربه‌فرد است و از طریق آن می‌توان تشخیص اصالت کالا را انجام داد.

حال با همه این اطلاعات چگونه می‌توان برچسب اصالت کالا را استعلام گرفت؟ یکی از روش‌ها استعلام اصالت کالا با بارکدخوان آنلاین از طریق گوشی تلفن همراه و سامانه TTAC است. با نصب برنامه کاربردی این سامانه بر روی گوشی هوشمند به‌راحتی می‌توانید بارکدهای روی برچسب را استعلام بگیرید.

دومین راه تشخیص اصل بودن لوازم با استفاده از برچسب اصالت کالا استعلام از طریق پیامک یا تلفن گویا است. برای این کار ابتدا باید پوشش شناسه 16 رقمی را خراش داده و آن را به شماره پیامکی 20008822 ارسال کرده و یا از طریق تلفن گویای 0216185 مورد بررسی قرار دهید.

سومین راه تشخیص اصالت کالا از طریق برچسب مراجعه به سامانه اینترنتی ttac.ir است. با مراجعه به این نشانی اینترنتی و واردکردن کد مربوطه در قسمت تعیین شده می‌توانید اصالت کالاهای موردنظر خود را استعلام کنید.

بیشتر بخوانید: برای یوگا چه لباسی بخریم؟

بچ کد

یکی از راه‌های تشخیص اصالت کالا بچ کد یا بچ نامبر محصول است. این کد از حروف و ارقام تشکیل شده است که نشان‌دهنده تاریخ تولید، انقضاء و سری ساخت کالا است. سایت‌های معتبری مانند Chekfresh وجود دارد که می‌توانند این بچ کد را ترجمه کرده و اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد.

تشخیص اصالت کالا
روش‌های شناسایی کالای تقلبی

مقایسه قیمت

این موضوع را مدنظر قرار دهید که با توجه بالارفتن نرخ ارزهای خارجی در کشور هیچ محصول اصلی قیمت ارزان نخواهد داشت. برخی از برندها هستند که در کشور سازنده و سرتاسر جهان جزو برندهای گران‌قیمت محسوب می‌شوند. برای تشخیص اصالت یک کالا به‌راحتی می‌توانید کالای موردنظر را در فروشگاه‌های اینترنتی خارجی و معتبر مانند آمازون جستجو کرده و قیمت دلاری آن را مشاهده کنید. درصورتی‌که قیمت دلاری و ریالی اختلاف زیادی داشته باشند بدون شک کالای موردنظر تقلبی و غیر اصل است.

کیفیت بسته‌بندی

برندهای معتبر برای تولید و عرضه کالاها و محصولات خود، اصول بازاریابی را حتی برای بسته‌بندی نیز موردتوجه قرار می‌دهند و برای طراحی و ظاهر بسته‌بندی محصولات خود اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این تولیدکنندگان معمولا بسته‌بندی‌های خود را بر اساس استاندارهای خاصی طراحی می‌کنند و به مواردی مانند لوگو، فونت و سبک نوشته و اطلاعات مندرج بر روی بسته‌بندی توجه ویژه‌ای دارند.

به همین دلیل به‌راحتی می‌توان با جستجوی بسته‌بندی کالای اصلی در اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، بسته‌بندی کالای موردنظر را مقایسه کرده و از اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: با بهترین برندهای ایرانی لباس ورزشی آشنا شوید

جمع‌بندی

خرید محصولات غیر اصل و تقلبی که مشابه با محصولات اصلی اما با قیمت ارزان‌تر عرضه می‌شوند، سودی به همراه ندارند و به‌نوعی دور ریختن پول و سرمایه هستند. این محصولات معمولا بی‌اثر بوده و کارایی لازم را ندارند و بعد از مدت کوتاهی قابل‌استفاده نیستند. هرچند با وجود کالاهای قاچاق و تقلبی، تشخیص کالای اصل بسیار دشوار بوده و ممکن است در هنگام خرید مرتکب اشتباه شوید اما با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله برای تشخیص اصالت کالا ارائه شد، می‌توانید تا درصد زیادی از این اشتباه جلوگیری کرده و کالاهای اصل را خریداری کنید.

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه