پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم؟

اهمیت استفاده از لباس ورزشی

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که معتقدند برای ورزش کردن می‌توان هر لباسی پوشید؟‌ اگر پاسخ شما به این پرسش مثبت است باید بدانید که پوشیدن لباس ورزشی مناسب یکی از ضروریات ورزش کردن محسوب می‌شود. در واقع ورزش کردن نیز مانند هر یک از اعمال دیگری که در زندگی انجام می‌دهیم آداب و ضروریات خود را دارد. به‌عنوان مثال هیچکدام از ما برای شرکت در یک میهمانی لباس خواب نمی‌پوشیم یا برای خوابیدن از لباس رسمی استفاده نمی‌کنیم. ورزش کردن نیز یکی از اعمالی است که برای انجام صحیح آن باید آداب و ضروریات آن رعایت شود که پوشیدن لباس مناسب ورزش اولین و مهم‌ترین اقدام محسوب می‌شود.

لباس ورزشی چیست؟

به مجموعه‌ای از لباس‌ها و تجهیزات مختلفی که برای انجام یک ورزش به‌صورت صحیح و ایمن طراحی شده‌ است، لباس ورزشی می‌گویند. در واقع لباس ورزشی مناسب بر اساس نوع ورزش طراحی می‌شود. زیرا هر ورزش شرایط و حرکات مخصوص به خود را دارد که آن را از سایر ورزش‌ها متمایز می‌کند. به همین دلیل برای انجام هر ورزشی نمی‌توان از یک لباس ورزشی مشترک استفاده کرد. به عنوان مثال لباس مناسب ورزش فوتبال با لباس ورزشی مناسب باشگاه بدنسازی متفاوت است. پس این شرایط و نیازهای هر ورزش است که تعیین کننده لباس مناسب ورزش و سایر تجهیزات است.

چرا باید لباس ورزشی بپوشیم؟

اگر این سوالی‌ است که در ذهن شما نیز شکل گرفته است باید بدانید که هر ورزشی از یک سری حرکات بدنی مختلف تشکیل شده است. همچنین برای انجام هر یک از ورزش‌ها موقعیت‌های فیزیکی متفاوتی وجود دارد و ممکن است از یک سری لوازم و تجهیزات نیز برای انجام آن‌ها استفاده شود. به‌عنوان مثال برای انجام ورزش فوتبال باید این بازی در زمین چمن با استانداردهای خاص خود و با استفاده از توپ انجام شود. به همین دلیل فوتبالیست‌ها باید از لباس ورزشی مناسب با نیازهای این ورزش استفاده کنند که شامل تیشرت ورزشی زنانه برای بانوان، تیشرت ورزشی مردانه برای آقایان ، شلوارک ورزشی مردانه ، جوراب، ساق‌بند و در آخر خرید کفش ورزشی مردانه مخصوص می‌شود.

بدون شک نمی‌توان از لباس‌ها و تجهیزات ورزش فوتبال برای انجام ورزش ایروبیک استفاده کرد. در واقع این تجهیزات، لباس مناسب ورزش ایروبیک نیستند و در صورتی استفاده از آن‌ها ورزشکار قادر نخواهد بود حرکات آن را به نحو صحیح انجام دهد و همچنین ممکن است آسیب‌های جدی به بدن خود وارد کند. پس در پاسخ به این سوال که چرا باید هنگام ورزش لباس مناسب بپوشیم می‌توان دو دلیل اصلی ارائه دارد:

  • انجام حرکات ورزش مورد نظر به صورت صحیح
  • پیشگیری از احتمال بروز آسیب‌های بدنی در هنگام انجام حرکات
ضرورت پوشیدن لباس ورزشی
در انتخاب لباس ورزشی باید به نوع ورزش و تجهیزات مورد استفاده در آن توجه داشت.

تأثیر لباس ورزشی مناسب بر عملکرد ورزشکاران

در مورد تأثیر لباس در ورزش باید گفت که انتخاب لباس مناسب ورزش تأثیر بسیار زیادی در عملکرد ورزشکاران دارد. در هنگام انجام هر ورزشی با توجه به انجام حرکات بدنی مختلف، بدن فرد برای اینکه بتواند عملکردهای حیاتی را مانند زمان‌های عادی حفظ کند، یک سری از فعالیت‌ها را تشدید می‌کند. در هنگام ورزش کردن برای اینکه اکسیژن لازم به عضلات و قسمت‌های مختلف بدن رسانده شود، سرعت گردش خود در بدن افزایش پیدا می‌کند.

به‌همین دلیل به منظور بالا بردن عملکرد بدن در خون‌رسانی به عضلات، لازم است که ورزشکاران از لباس ورزشی مناسب استفاده کنند که با توجه به طراحی و جنس به انتقال مؤثرتر خون و اکسیژن در بدن کمک کنند. لباس‌های ورزشی می‌توانند با ایجاد گردش خون بهتر، بالا بردن استقامت و سرعت بخشیدن به بهبود عضلات بدن، کاهش ارتعاش عضلات و کم کردن تورم رگ‌های خونی و کاهش سطح اسید لاکتیک خون باعث بهبود عملکرد ورزشکار در زمان اجرای حرکات شوند.

نکته مهم دیگر در مورد لباس ورزشی خوب این است که در زمان انجام حرکات ورزشی تعادل دمایی و حرارتی بدن به هم می‌ریزد. در واقع در زمان انجام حرکات ورزشی دمای بدن افزایش پیدا می‌کند و در صورتی که بدن نتواند این دما را متعادل کند، با بالا رفتن دمای بافت‌های بدن احتمال بروز استرس فیزیکی، خستگی و کاهش مقاومت و استقامت بدن افزایش می‌یابد.

برای پیشگیری از بروز این حالات، تعریق بدن باید افزایش پیدا کرده و عرق در سطح پوست تبخیر شود تا دمای بدن کاهش پیدا کند. به‌همین دلیل لباس ورزشی مناسب باید این ویژگی را داشته باشد که در برابر تبخیر عرق از سطح پوست کمترین مقاومت را داشته باشد تا به این ترتیب در کاهش دمای بدن مؤثر باشد. انعطاف‌پذیری، ضد باکتری و رطوبت و تهویه‌ خوب از ویژگی‌های یک لباس ورزشی محسوب می‌شود که با برقراری تعادل دمایی در بدن هنگام ورزش کردن، عملکرد ورزشکار را بهبود می‌بخشد.

انتخاب اینکه چه لباسی برای ورزش بپوشیم به غیر از نوع ورزشی که انجام می‌دهیم به شرایط محیطی و فیزیکی محل انجام ورزش نیز بستگی دارد. به عنوان مثال لباس ورزشی مناسب زمستان و روزهای سرد سال با لباس ورزشی که در فصل تابستان استفاده می‌شود متفاوت خواهد بود. به‌ویژه اگر شرایط ورزش به‌گونه‌ای باشد که در محیط باز انجام می‌شود باید از لباس مناسب فصل بر اساس شرایط محیطی موجود استفاده کرد.

لباس ورزشی مناسب چیست؟

برای اینکه بتوان به یک لباس عنوان لباس مناسب ورزش را داد باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. اولین و مهم‌ترین ویژگی در لباس‌های ورزشی راحتی آن است. ورزشکار باید در زمان انجام حرکات مختلف مربوط به یک ورزش بتواند به راحتی و بدون زحمت و دردسر حرکات را انجام دهد. به همین دلیل لباس ورزشکار نه باید تنگ باشد که نتواند حرکات را صحیح انجام دهد و نه باید بزرگتر از اندازه باشد که تمرکز ورزشکار را برهم بزند. لباس ورزشی باید سایز و اندازه مناسب با بدن ورزشکار داشته باشد.

دومین ویژگی مهم در مورد لباس‌های ورزشی، جنس آن‌ها است. همانطور که گفته شد با توجه به افزایش حرارت بدن در هنگام ورزش، به منظور ایجاد تعادل حرارتی تعریق افزایش پیدا می‌کند. با این شرایط لباس مناسب ورزش باید دارای این ویژگی باشد که بتواند رطوبت عرق را جذب کرده و از این طریق اجازه تنفس به پوست بدن بدهد. همچنین لباس ورزشی باید به گونه‌ای باشد که با ایجاد تهویه مناسب در سطح پوست که در تماس مستقیم با لباس قرار دارد از عرق‌سوز شدن و ابتلا به بیماری‌های پوستی در ورزشکار پیشگیری کند.

خصوصیات لباس ورزشی مناسب
راحتی، دوام و رعایت استانداردها، شاخص‌های اصلی در انتخاب لباس ورزشی مناسب هستند.

لباس ورزشی مناسب انواع ورزش چیست؟

اگر همچنان ذهنتان درگیر این مسأله است که برای ورزش چه لباسی بپوشیم؟‌ آگاه باشید که با توجه به ماهیت هر ورزش، لباس مناسب آن متفاوت خواهد بود. برای اینکه بهتر با لباس‌های ورزش‌های مختلف آشنا شوید در ادامه با برخی از این ورزش‌ها و لباس‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • فوتبال: تی‌شرت، شورت ورزشی، جوراب، کفش ساق‌بند و دستکش برای دروازه‌بانان اصلی‌ترین اجزای لباس ورزش فوتبال هستند.
  • بسکتبال: تی‌شرت و شورت ورزشی گشاد به همراه کفش مخصوص
  • دویدن: لباس ورزشی مناسب دویدن شامل تی‌شرت گشاد، شلوارک یا شلوار ورزشی و کفش مخصوص است.
  • پیاده‌روی: برای لباس ورزشی مناسب پیاده ‌روی نیز می‌توانید از تی‌شرت به علاوه ست گرمکن به همراه کفش مناسب استفاده کنید.

جمع‌بندی

یکی از ملزومات انجام دادن ورزش به صورت صحیح و اصولی این است که ابتدا وسایل و تجهیزات مورد نیاز آن را فراهم کنید. اصلی‌ترین و اولین تجهیزات لازم برای ورزش لباس مناسب است که می‌تواند در اجرای صحیح حرکات ورزشی، بالا بردن عملکرد ورزشکار و جلوگیری از آسیب‌های بدنی احتمالی نقش مؤثری داشته باشد. اگر جزو افراد علاقمند به ورزش هستید نوع ورزشی که مشغول به انجام آن هستید و این نکته که آیا برای انجام آن لباس ورزشی مناسب انتخاب کرده و استفاده می‌کنید را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه