پشتیبانی آنلاین

توجه : برای تجربه بهتر در استفاده از سایت، درصورت استفاده از فیلترشکن، لطفا آن را غیر فعال کنید.

راهنمای جامع خرید لباس و کفش دویدن

کفش مخصوص دویدن

این روزها در دنیای مدرن با تمام پیشرفت‌هایی که ازنظر فناوری رخ‌داده است، شرایط زندگی انسان به‌گونه‌ای شده است که درگیر مشغله‌های زیادی است و برای برخی از کارها مانند ورزش کردن وقت کافی در اختیار ندارد. شاید بهترین ورزش در این شرایط را بتوان ورزش‌های پیاده‌روی و دویدن دانست که می‌توان آن‌ها را در هر فضایی انجام داد. شاید تنها دغدغه‌ای که برای دویدن و پیاده‌روی وجود دارد انتخاب کفش مخصوص دویدن و پیاده‌روی باشد. در این مقاله مل اند موژ سعی داریم راهنمای جامعی برای خرید لباس و کفش دویدن تدوین کنیم، با ما همراه باشید.

کفش مخصوص دویدن چیست؟

دویدن هم مانند هر ورزش دیگری به یک سری تجهیزات و ملزومات نیاز دارد که باید نسبت به مهیاکردن آن‌ها اقدام شود. یکی از این ملزومات کفش مناسب است. برای دویدن هر کفشی مناسب نیست و برای این منظور حتما باید از کفش مخصوص دویدن استفاده شود. به کفش مناسب دویدن در اصطلاح کفش رانینگ گفته می‌شود.

ازآنجایی‌که این کفش‌ها جزو کفش‌های ورزشی محسوب می‌شوند برای خرید و تهیه آن‌ها باید به فروشگاه‌هایی که به‌صورت تخصصی به فروش این لوازم می‌پردازند مراجعه کنید.

کفش مخصوص دویدن و رانینگ یک مدل نیست و مانند سایر کفش‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این کفش‌ها معمولا با توجه به شرایط و محیطی که برای آن مناسب هستند دسته‌بندی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال کفش مناسب برای دویدن روی آسفالت با کفش‌های مناسب برای تردیمل متفاوت است و ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی دارد. به همین دلیل قبل از اقدام به خرید کفش رانینگ، باید با توجه به محیطی که می‌خواهید به دویدن بپردازید با خصوصیات هر یک از مدل‌ها آشنا شده و بهترین را انتخاب کنید.

راهنمای خرید کفش ورزشی مردانه

کفش مخصوص دویدن
کفش رانینگ به خوبی ضربه را جذب می‌کند

ویژگی‌های کفش رانینگ چیست؟

درباره خصوصیات کفش دویدن چند عامل مهم و اساسی وجود دارد که این کفش‌ها را از سایر مدل‌های کفش متمایز می‌کند. اولین ویژگی در کفش مخصوص دویدن کوشنینگ یا میزان ضربه‌پذیری کفش است. کوشنینگ در کفش‌های رانینگ به دو عامل سفتی فوم کفش و همچنین ضخامت لایه‌های استفاده‌شده در کفی کفش وابسته است.

بهترین کفش برای دویدن کفشی است که کفی میانی آن از فوم EVA یا پلی‌یورتان باشد تا ضربه‌ها را بهتر جذب کند. البته میزان احساس راحتی فرد با میزان ضربه‌پذیری کفش علاوه بر نیازی که پا ازنظر آناتومی دارد به ترجیح هر فرد نیز بستگی دارد.

انواع ضربه‌پذیری در کفش مخصوص دویدن به شرح زیر است:

  • کوشنینگ حداکثری: در این نوع کفش‌ها کفی میانی از ضخامت بیشتری برخوردار است اما درعین‌حال بسیار نرم است. استفاده از این کوشنینگ‌ها سوپر نرم برای همه دونده‌ها مناسب نیست اما ورزشکاران زیادی وجود دارند که ترجیح می‌دهد از این کفش‌ها برای دویدن در مسافت‌های طولانی استفاده کنند.
  • کوشنینگ متوسط: در این نوع کفش‌ها ضخامت و میزان نرمی کفی میانی کفش در حد متعادل قرار دارد که بسیاری از کفش‌های رانینگ در این دسته قرار می‌گیرند.
  • کوشنینگ مینیمال: این مدل کفش‌ها درست برعکس کوشنینگ حداکثری هستند و لایه میانی باضخامت کم و نرمی کمتری دارند به‌طوری‌که ورزشکار می‌تواند زمین زیرپایش را احساس کند.

دومین ویژگی که کفش مخصوص دویدن را از سایر کفش‌های متمایز می‌کند ویژگی افت پاشنه یا Heel Drop است. به تفاوت کوشنینگ بین پاشنه و پنجه پا، افت پاشنه گفته می‌شود که برای بیان آن از واحد میلی‌متر استفاده می‌شود. دراکثر مدل‌های کفش رانینگ میزان افت پاشنه در حدود 10 میلیمتر و بیشتر است که به این معنی است که در قسمت پاشنه نرم‌تر هستند. این کفش‌ها برای دونده‌های مناسبی است که در هنگام دویدن روی پاشنه پا فرود می‌آیند. درصورتی‌که میزان افت پاشنه صفر باشد به این معنی است که کوشنینگ پاشنه و پنجه پا یکی هستند.

در کفش مخصوص دویدن هرچه میزان افت پاشنه کمتر باشد، این کفش‌ها برای افرادی مناسب است که با قسمت میانی پا به زمین ضربه وارد می‌کنند. کم بودن افت پاشنه باعث می‌شود که تاندون آشیل بیشتر به کار گرفته شود. افرادی که با کفش‌های دارای افت پاشنه زیاد عادت به دویدن داشته باشند، در دویدن با کفش‌های با افت پاشنه کمتر، راحت نخواهند بود.

راهنمای خرید کفش ورزشی زنانه ارزان

معیارهای طراحی کفش‌های مخصوص دویدن

مهم‌ترین معیاری که برندهای مطرح در طراحی و تولید کفش مخصوص دویدن مدنظر قرار می‌دهند حالت بدن و پاها در هنگام دویدن است. ازنظر پروناسیون پا (Pronation) یا نحوه چرخش پا در کفش در لحظه برخورد با زمین سه دسته افراد وجود دارند که برندهای مطرح بر این اساس کفش‌های رانینگ خود را طراحی می‌کنند.

  • پروناسیون خنثی: در این افراد پاها پس از برخورد به زمین به یک مقدار طبیعی به سمت داخل می‌چرخد تا فشار وارد به میزان محسوسی کاهش یابد. درنتیجه فشار کمتری به زانوها و مفاصل وارد می‌شود.
  • پروناسیون بیش‌ازحد: در این حالت پاها در زمان برخورد بیشتر از میزان طبیعی به داخل می‌چرخند. در این حالت مچ پا نمی‌تواند به‌درستی ثبات لازم برای بدن را برقرار کند. افرادی که کف پای صاف دارند بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند.
  • سوپیناسیون: دقیقا خلاف پروناسیون است و در این حالت پاها پس از برخورد بیش‌ازحد به سمت خارج متمایل می‌شوند. این حالت فشار غیرمعمولی به پاها وارد می‌کند و بیشتر در افرادی که قوس پای زیادی دارند مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانیدچطور دویدن را شروع کنیم؟

کفش مخصوص دویدن برای سطوح مختلف

کفش‌های رانینگ بر اساس محل مورداستفاده به دودسته تقسیم می‌شوند:

  • کفش رانینگ مدل رود (Road): این کفش مخصوص دویدن بر روی سطوح سخت اما درعین‌حال صاف است. ازاین‌روی این کفش‌ها بهترین کفش برای دویدن روی آسفالت، پیاده‌روهای سنگی و تردمیل هستند.
  • کفش رانینگ مدل تریل (Trail): این کفش‌ها برای دویدن رد مسیرهای و محیط‌های ناهموار یا اصطلاحا آفرود مناسب هستند. این کفش‌های به شکلی طراحی‌شده‌اند که می‌توانند از پاهای ورزشکار در برابر سطوح صخره‌ای و همچنین اجسام تیز به‌خوبی محافظت کنند.

بیشتر بخوانیدچک لیست تجهیزات دویدن در هوای سرد

کفش مخصوص دویدن
کفش رانینگ را بر اساس محیط انتخاب کنید

نکات انتخاب کفش رانینگ

اگر به دنبال بهترین کفش رانینگ دنیا هستید تا بتوانید در اوقات آزاد خود در طول روز به ورزش کردن و دویدن بپردازید باید یک سری نکات را مدنظر قرار دهید. اولین نکته که باید مدنظر قرار دهید بررسی وضعیت پاهای خود در زمان دویدن است. بر اساس وضعیت پاهای خود در هنگام فرود آمدن بر روی زمین می‌توانید از بین انواع کفش‌های رانینگ شامل کفش‌های خنثی، کفش‌های کنترل حرکتی و کفش‌های استبیلیتی (Stability) برای دویدن استفاده کنید.

دومین نکته که باید در زمان انتخاب کفش مخصوص دویدن مدنظر قرار داده و به آن توجه کنید محیطی است که می‌خواهید در آن به دویدن بپردازید. زیرا کفش مناسب برای دویدن در محیط‌های با سطح سخت مانند آسفالت یا تردمیل با کفش‌های مورداستفاده در طبیعت و محیط‌های آفرود متفاوت است و باید در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانیدلباس و شلوار مناسب دویدن برای خانم ها

جمع‌بندی

پیاده‌روی و دویدن به تجهیزات زیادی نیاز ندارند و تنها با تهیه کفش و لباس مناسب می‌توان در هر زمان و هر مکانی به انجام آن‌ها پرداخت. بااین‌حال اگر افراد لباس و کفش مخصوص دویدن و پیاده‌روی در اختیار نداشته باشند، پرداختن به این ورزش نه‌تنها کمکی نمی‌تواند بکند بلکه ممکن است به قسمت‌های مختلفی از بدن ازجمله پاها آسیب وارد کند. در این نوشتار به‌صورت جامع نحوه انتخاب کفش مناسب برای دویدن را مورد بررسی قرار دادیم. آیا شما برای دویدن، نسبت به تهیه کفش مخصوص اقدام کرده‌اید؟

از شما دعوت می‌کنیم جهت خرید آنلاین لباس ورزشی به فروشگاه اینترنتی مل اند موژ مراجعه نمایید. در این فروشگاه به بهترین وسایل و ملزومات برای شروع دویدن دسترسی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

ثبت دیدگاه